«اعتماد» از تحولات در حوزه آموزش و پرورش گزارش ميدهد
واكنشها از رفتن فاني تا
نيامدن نجفي و معرفي دانشآشتياني
گروه مدرسه اعتماد
پس از استعفاي علي اصغر فاني از وزارت آموزش و پرورش و در آستانه معرفي گزينه جديد براي تصدي اين پست و استقبال از اعلام آمادگي محمدعلي نجفي و در نهايت معرفي دانشآشتياني، شاهد ارايه تحليلها و ارزيابيهاي مختلفي از سوي كارشناسان حوزه آموزش و پرورش بوديم كه هريك از اين افراد از زاويهاي نسبت به اين تغييرات و تحولات واكنش متفاوتي داشته و تحليلي را ارايه دادند كه در رسانهها منعكس شده است اما آنچه غالب بوده وجه خبري اين ماجرا بوده است لذا ما در صفحه مدرسه تلاش كرديم فراتر از اخبار، نظري به اين تحليلها داشته باشيم به همين منظور مطالب منعكس شده در سايت فانوس را به همراه چند يادداشت اختصاصي اعتماد در معرض نقد و نظر مخاطبان قرار ميدهيم.
جايگزين آقاي فاني بايد بتواند جايگاه حرفهاي، معيشتي، منزلتي و معرفتي
معلمان را ارتقا دهد
محمد داوري، فعال سياسي و صنفي و عضو سازمان معلمان ايران در پاسخ به سوال فانوس در ارتباط با عملكرد فاني ميگويد: ارزيابي عملكرد يك شخص نسبي است. اگر بخواهيم عملكرد ايشان را به نسبت دورههاي مختلف ارزيابي كنيم يا به قول خود آقاي فاني كه مدعي بود سه سال وزارت او را با سه سال نخست هر وزيري مقايسه كنيم شايد بيراه نگفته باشد كه خودش را موفق ارزيابي مينمود و با كمي آسانگيري ميشود او را جزو سه وزير موفق در كنار نجفي و حاجي قرار داد. در زمينه ساماندهي نيروي انساني مسير درستي در پيش گرفته بود ودر تعامل با تشكلها نيز به نسبت خوب عمل كرد. طرح رتبهبندي صرف نظر از اجراي عجولانه مورد دفاع است اما در عرصه مديريت امور به دلايل متعددي كه ريشه در رويكرد محافظهكارانه او دارد ضعيف عمل كرد. در حوزه ستادي به ويژه شوراي معاونين نتوانست تركيب مناسبي را ايجاد كند. در تعامل با مجلس به دليل ضعف شديد معاون پارلماني بازيچه يك اقليت فرصت طلب در مجلس نهم قرار گرفت ودر مجلس دهم نيز كه ميتوانست با وجود يك معاون پارلماني قوي از حضور قدرتمند نمايندگان ليست اميد به نفع جريان اصلاحطلب و حامي دولت و آموزش و پرورش بهره ببرد متاسفانه نتواست خوب مديريت كند و در تعامل با دولت و بدنه حامي دولت هم ضعيف بود و در تعامل با بدنه فرهنگيان با وجود تعامل نسبتا خوب با تشكلها نتواست ارتباط خوبي برقرار كند به همين دليل احساس ناكارآمدي او در افكار فرهنگيان بيش از واقعيت ناكارآمدي او جلوه نمود. لذا در كل عملكرد قابل دفاعي نداشت و به طور كلي موضوع وزارت فاني و ادامه آن براي آموزش وپرورش و اصلاحات و دولت باخت. باخت بود و گرهاي شده بود كه متاسفانه آقاي روحاني با دندان باز كرد در حالي كه در ارديبهشت و خرداد ميتوانست با دست باز كند و اينقدر هزينهها را بر خود و دولت و فاني و آموزش وپرورش و اصلاحات تحميل نكند. وي در ارزيابي شرايط آموزش و پرورش و سمت و سوي احتمالي آن در آينده، بر اين باور است كه سمت و سوي آموزش وپرورش چندان تغييري نخواهد كرد. اگر به دنبال تغيير اساسي در حوزه تربيت هستيم بايد راهكاري پيدا كنيم تا حاكميت به طور كلي بپذيرد كه در كنار امنيت و سلامت موضوع تربيت را هم در اولويت عملي سياستهاي خود قرار دهد. اما باز هم در همين شرايط موجود اگر تيمي خوشفكر و پويا و پرتحرك و مورد اعتماد نسبي بدنه فرهنگيان مديريت را بر عهده بگيرد و اعتماد بدنه را جلب كند، ميشود قدمهايي برداشت كه اميدوارم شخصي با اين رويكرد جايگزين آقاي فاني شود تا بتواند جايگاه حرفهاي و معيشتي و منزلتي و معرفتي معلمان را ارتقا دهد و حقوق دانشآموزان را از اين مسير محقق كند و به انحصارهاي موجود در آموزش وپرورش هم پايان دهد. داوري درباره شرايط وزير جديد ميگويد: وزير جديد نخست بايد مورد اعتماد جامعه معلمان باشد و ضمن برخورداري از جايگاه بالا در ميان دولت توانايي تعامل قوي با مجلس را هم داشته باشد وبتواند تيمي را در ستاد فراهم سازد كه توان حل مسائل متعدد و پيچيده و ديرينه اين دستگاه را داشته باشد؛ تيمي كه جسارت داشته باشد و مهارت داشته باشد تا به تاريكخانه آموزش وپرورش وارد شود و ريشههاي اصلي اين مسائل را ببيند و آن را در مسير حل شدن قرار دهد يا به عبارتي سرنخهاي كلافهاي سردرگم مسائل آموزش و پرورش را بيابد. وزير و تيم او بايد با نگاه حرفهاي و كاركردي به آموزش وپرورش در دنياي امروز و نه نگاه سياسي و ايدئولوژيك به دنبال يافتن راهكارهاي لازم باشند. در نهايت وي نقش تشكلهاي فرهنگيان در ارتباط با وزير جديد را مهم ارزيابي كرده و معتقد است كه فعالان تشكلهاي معلمي با جايگاه واسطي كه دارند هم واقعيتهاي ميداني را در بدنه آموزش وپرورش ميشناسند و هم با واقعيتهاي حاكميت، دولت و مجلس از نزديك آشنا هستند و به همين دليل خيلي آرماني و احساسي مثل بخشي از معلمان نيستند و خيلي هم دور از واقعيتها مانند برخي از مسوولان، لذا بايد تلاش كنند ديدگاههاي خود را كه مناسبترين نگرشها براي انتخاب وزير است به رييسجمهور منتقل كنند. به نظرم جمعي از فعالان تشكلها بيواسطه بايد نظرات خود را به رييسجمهور منتقل كنند، نبايد صبر كنند وبعد از انتخاب مخالفت يا موافقت كنند.
تغيير شگفتآوري رخ نميدهد
محمدرضا نيكنژاد، فعال صنفي -رسانهاي در گفتوگو با فانوس درباره وضعيت آموزش و پرورش در دوره فاني گفت: پس از دست رد مجلس به سينه نجفي، دولت آقاي فاني را براي وزارت معرفي كرد. ايشان استخوان تركانده آموزش و پرورش بود و ۳۷ سال را در جايگاههاي گوناگون در نهاد آموزشي گذرانده بود. اما اختلافش با نجفي معنيدار بود. بيگمان او كارنامهاي خاكستري دارد! نه سياه و نه سفيد. نزديك شدن به معلمان و تشكلها، انداختن آموزش و پرورش در مسيري آرام و بيتنش تغييرات شتابزده، اجراي رتبهبندي بدون توجه به شاخصهاي دست و پاگير اداري براي ارزشيابي معلمان و به اين ترتيب افزايش حقوق بخشي زيادي از فرهنگيان و …. اما از سوي ديگر ناتواني در جذب بودجه به آموزش و پرورش، ناتواني در جابهجا كردن برخي مديران ارشد و مياني آموزش و پرورش در تهران و كل كشور، تن دادن به خواستههاي برخي نمايندگان مجلس و دولتمردان، ناتواني در ارتباطگيري با بدنه آموزش و پرورش، همراهكردن مديراني با سطح توانايي متوسط و ضعيف، نداشتن برنامه و عدم پيشبيني رويدادها و بحرانهاي پيشرو، ضعيف كردن بيمه طلايي و ناتواني آزار دهنده در پرداخت پاداش بازنشستگان، پيگيري برنامه ضد آموزشي تعديل نيرو و تلاش پرسشبرانگيز براي خصوصيسازي و برونسپاري آموزش، ناتواني در برقراري ارتباط درست و اثربخش با و مجلس و...»
عضو هيات مديره كانون صنفي تهران درباره وضعيت آينده آموزش و پرورش اظهار داشت: «بيگمان تغيير شگفتآوري رخ نميدهد چرا كه نگاه حاكميتي به دولت همچنان بيتغيير مانده و احتمالا ميماند! تا اين نگاه تغيير نكند دور از ذهن است كه فرد يا تيمي بتواند به آموزش و پرورش ساماني درست و همخوان با آموزش و پرورش استاندارد و پيشرو بدهد. آموزش و پرورش دچار بيتوجهي و بيمهري دهها ساله است و نيازمند نگاه و توجه نو و ويژه است. كه شوربختانه اكنون اين نگاه و توجه در نهادهاي حاكميتي از دولت گرفته تا بخشهاي ديگر وجود ندارد.» نيك نژاد در رابطه با ويژگيهاي وزير جديد آموزش و پرورش بيان داشت: «وزير جديد بايد بتواند به سوي تغيير نگاه حاكميتي به آموزش و پرورش برود. وزير دستكم بايد دولت را در توجه به آموزش و پرورش تشويق كند و رييسجمهور را وادار به برگشت به شعارهاي پيش از انتخابات كند. رييسجمهور روحاني شعارهاي خوب و ارزشمندي پيش از انتخابات مطرح كرد اما متاسفانه نه او و نه همراهان و نه وزير آموزش و پرورش آنها را پيگيري نكردند. وزير تازه بايد بتواند بودجه درخور براي رضايت فرهنگيان و كيفيت بخشي آموزش و پرورش و رفتن به سوي آموزش و پرورش كارآمد و... را از دولت بگيرد. گرچه بر اين باورم كه گرفتاريهاي اين نهاد با چند برابر كردن بودجه هم حل نميشود اما بيگمان نخستين گام حل گرفتاريها پر شمار آموزش متناسب كردن بودجه گستردهترين نهاد دولتي است. وزير بايد توانايي به روز و هماهنگ كردن آموزش كشور با استانداردهاي جهاني را داشته باشد. وزير بايد با تلاش نشان دهد كه پيگير واقعي تغييرات دانش بنيان در آموزش بوده و بهتر كردن شرايط كاري معلمان – چه در بعد دستمزد و چه در امكانات و روشها و …- وزير آينده بايد دستكم در راه كمكردن حس فقر و فرق فرهنگيان تلاش پيگيرانه و شبانهروزي بكند.»اين فعال صنفي در رابطه با جايگاه تشكلها در تاثيرگذاري بر وضعيت حال و آينده آموزش وپرورش گفت: گرچه تشكلهاي صنفي معلمان مانند بخشهاي ديگر جامعه رشد درخور را نكردهاند و به ويژه در گستره آموزش دچار گرفتاريهاي انديشگي هستند و از سويي با بدنه ارتباط درست و درخوري ندارند و از اين رو اثرگذاري شايسته و بايسته را نيز ندارند. اما به هر روي در چند سال گذشته برخي از آنان توانستهاند به بدنه نزديك شوند و بازتابدهنده خواستهها و دلنگرانيهاي فرهنگيان باشند. تشكلها ميتوانند با بهرهگيري از روشهاي گوناگون مانند رسانهها، ديدارهاي حضوري، تلاش براي شناسايي و معرفي گزينههاي مناسب و توانا و آشنا با دردهاي ريشههاي آموزش و پرورش و... دولت را در انتخاب بهترين گزينه ياري كنند. گماني نيست كه برخي از اين تشكلها بسيار به بدنه نزديك هستند و بدون داشتن نگاهي سياسي و جناحي به دنبال كارآمد كردن آموزش و رضايت معلمان و آموزش و پرورش پيشرو هستند پس سزاوار مشورت هستند.»
مهمترين ويژگي وزير جديد به نظر من قدرت اثرگذاري بالا بر هيات دولت است
مهدي بهلولي، فعال صنفي - رسانهاي در گفتوگو با فانوس وضعيت آموزش و پرورش دوره فاني و وضعيت آينده آموزش و پرورش را مورد بررسي قرار داد. وي درباره وضعيت آموزش و پرورش در دوره فاني گفت: «براي ارزيابي عملكرد فاني بايد به دو نكته مهم دقت كنيم. نخست شرايط دولت يازدهم است و دوم عملكرد وزيران گذشته. اگر بخواهم به كوتاهي بگويم عملكرد اقتصادي فاني، با توجه به اعمال مرحله اول رتبهبندي معلمان و جلو انداختن 15- 10 درصدي حقوق فرهنگيان از تورم رسمي كشور در عرض سه سال و همچنين عملكرد ضعيف حاجي بابايي در اين زمينه و عقب انداختن 50- 30 درصدي حقوق فرهنگيان از تورم رسمي در عرض ۴ سال، ميتوان به فاني نمره قبولي داد. اما اين سخن به معناي اين نيست كه فاني، وزير بسيار نيرومندي بود و توانست نظر اكثريت معلمان را جلب كند. به نظر ميرسد كه فاني در فشار آوردن بر هيات دولت، از توان بايسته برخوردار نبود. فاني مدير برجستهاي نيست اما مديريت مطالبات انباشته فرهنگيان هم كار آساني نيست و به گمانم هر مدير قوياي را هم با مشكلاتي جدي روبهرو خواهد كرد.» عضو شوراي مركزي كانون صنفي تهران اظهار داشت: «آينده دست خود ما هم هست. هر كدام از ما آموزگاران ميتوانيم در تعيين آينده نقشآفريني كنيم. اما اگر اين گونه كه بودهايم پيش برويم نبايد خيلي اميدوار به آينده باشيم. آموزش و پرورش در حال حاضر، از آن شادابي كه بايد داشته باشد برخوردار نيست. دگرگونيهاي آموزشي و فرهنگي و اقتصادي و سياسي و... زيادي ميخواهد تا به شادابي و پويايي برسد. پس همگي بايد بكوشيم و تلاش كنيم تا ديگران- و از آن ميان تصميمگيران و فرادستان كشور- را با خود همراه كنيم. فرهنگيان كشور بايد بر اثرگذاري خود بيفزايند تا نتيجههاي بهتر بگيرند.»بهلولي درباره ويژگيهاي وزير جديد آموزش و پرورش به فانوس گفت: «مهمترين ويژگي وزير جديد به نظر من قدرت اثرگذاري بالا بر هيات دولت است. يعني كسي كه بتواند به روشهاي گوناگون، درجه اولويت واقعي- و نه شعاري- آموزش و پرورش در هيات دولت را بالاتر ببرد. ناگفته پيداست كه چنين كاري نيازمند پيوند نيرومند با بدنه است.» اين فعال رسانهاي درباره نقش تشكلها در انتخاب وزير بيان داشت: «تشكلها با هم فرق ميكنند. يك تشكل سياسي ميتواند رايزني كند و شخص نزديك به خودش را پيشنهاد دهد و حتي به وزارت برساند. اما يك تشكل صنفي- به ويژه در شرايط كنوني ما كه تشكلهاي صنفي، با مشكلات زيادي روبهرو هستند- بهتر است در تعيين شخص وزير مستقيما دخالتي نداشته باشند اما با ارايه يك سري ويژگيهاي كلي يك وزير نيرومند براي آموزش و پرورش كنوني ما و همچنين ارايه يك سري خواستهها، به دولت كمك كند تا شخص توانمندتر و مورد قبولتري را برگزيند.»
وزيرآموزش و پرورش بايد يك تئوريسين خوب و جسور باشد
در اين راستا سايت فانوس ديدگاه جواد نظريان، چهره اصلاحطلب و مدير آموزش و پرورش منطقه ۱۱ تهران را جويا شده است. نظريان در ارزيابي عملكرد علي اصغر فاني ميگويد؛ آقاي دكترفاني حقيقتا شخصيتي آموزش و پرورشي است، اما ايشان فاقد يك تيم هماهنگ، همدل و منسجم بود و با وجودي كه شخصيت فوقالعاده موجه و آرامي بود، اما به خاطر همين عدم انسجام در اجراي برنامه با مشكل مواجه ميشد. ضمنا ايشان ميراثدار يك وزارتخانهاي شد كه با مشكلات متعددي دست به گريبان بود، مشكلاتي همچون تمركزگرايي شديد و ديوانسالاري گسترده و سياستزدگي و….
وي در ارتباط با ويژگيهاي مورد انتظار وزير آينده بر اين باور است كه اين دستگاه عظيم يك تيم مديريتي قوي وچابك ميخواهد و به نظرم آقاي فاني نتوانستند به خاطر فقدان همين ويژگي، در دل معلمان جايي باز كند و اين يك نقيصه بزرگ بود. اما اعتقاد دارم وزير آموزش و پرورش بايد يك ژنرال در كابينه باشد و شخص رييسجمهور از ايشان حساب ببرد تا بتواند براي آموزش و پرورش تاثيرگذار باشد. جواد نظريان در نهايت خواهان ايجاد نگاهي ملي و فرادستگاهي به آموزش و پرورش است و اعتقاد دارد كه تا آموزش و پرورش دغدغه و اولويت اول و اصلي نظام نباشد، اتفاق مهمي رخ نخواهد داد. مسوولان اول نظام بايد نگران آموزش و پرورش باشند و اگر وزيري اين نگراني را به وجود آورد و آموزش و پرورش را به دغدغه اول كشور و مسوولان تبديل كند، آنگاه اميد به تحول هم به وجود ميآيد. از نظر او وزير خوب هم بايد يك تئوريسين خوب باشد و هم از جسارت لازم براي اجراي برنامههاي خود برخوردار باشد.