• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3670 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۰ آبان

پيش‌بيني شيخ الوزرا از نتيجه نشست آتي اوپك

خوشبين هستم

گروه اقتصادي| در حالي كه جهان در بهت نتيجه انتخاباتي ايالات متحده به سر مي‌برد، بسياري از شاخص‌هاي اقتصادي با اين تغيير دچار نوسان شده‌اند. بازار نفت نيز از اين تغيير و تحولات مستثني نيست. قيمت نفت در همان ساعات اوليه اعلام نتايج انتخابات رو به كاهش گذاشت. قيمت نفت وست تگزاس اينترمديت امريكا ديروز با 07/43 دلار در هر بشكه معامله شد كه بيش از چهار درصد نسبت به قيمت نهايي معاملات سه‌شنبه كاهش نشان داد. برنت كه قيمت پايه جهاني نفت است، نيز 5/2 درصد كاهش پيدا كرد و به 87/44 دلار رسيد. اين افت قيمت كه همزمان با انتخابات امريكا به عنوان يكي از بزرگ‌ترين توليدكننده و مصرف‌كننده نفت رخ داده، حساسيتي را نسبت به نتيجه نشست اوپك و تاثير انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رييس‌جمهور ايالات متحده در پي داشته است. برخي تحليلگران مي‌گويند، ممكن است انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رييس‌جمهور امريكا نشست آتي اوپك را نيز تحت تاثير قرار بدهد. توليدكننده‌هاي بزرگ نفت امريكا در اختيار جمهوريخواهان هستند و هر تصميمي كه براي نفت بگيرند، ساير بازارها را تحت تاثير قرار مي‌دهد.
حزب جمهوريخواه به توسعه منابع سنتي انرژي تمايل بيشتري دارد. از همين رو ممكن است شيل‌هاي نفتي امريكا دوباره رونق بگيرند و كاهش وابستگي اين كشور به نفت خاورميانه را در پي داشته باشد. با اين حال بيژن زنگنه، وزير نفت به آينده مذاكرات اوپك خوشبين است. او در واكنش به برخي مباحث مبني بر پيش بيني به توافق نرسيدن اعضا در نشست آتي سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) يا شكست برنامه كاهش توليد در اين سازمان، گفته است: اگرچه اوپك فراز و فرود بسياري دارد و سياست در آن بسيار تاثيرگذار است، اما اراده عمومي و بلوغ عقلاني براي تامين منافع جمعي در اين سازمان وجود دارد.
وزير نفت مي‌گويد: «فكر مي‌كنم تحمل سختي‌هاي ناشي از كاهش قيمت نفت براي برخي كشورها كفايت مي‌كند تا اوپك به سمت كاهش توليد واقعي يا جلوگيري از افزايش توليد گام بردارد. اين در حالي است كه به مذاكرات نشست آتي اوپك خوشبينم، مگر آنكه اراده خيلي منفي سياسي به ميدان بيايد.»او در واكنش به برخي اظهارنظرها از جمله اظهارنظر دبيركل اوپك مبني بر اينكه اگر فريز نفتي اتفاق نيفتد، تبعات منفي به دنبال دارد، گفت: به نظرم بحث فريز نفتي در الجزاير تمام شد و بحث آتي اين است كه سهم هر كشور از كاهش توليد اوپك به چه ميزان باشد. زنگنه از وضع صادرات نفت خام كشور راضي است، اين موضوع را بارها تكرار كرده« صادرات ما در اكتبر به روزانه ٢ ميليون و ٤٤٠ هزار بشكه و توليد روزانه نفت خام به مرز چهار ميليون بشكه رسيد.»
تكذيب ديدار با وزير مصري
زنگنه در پاسخ به پرسشي درباره صحت خبر ملاقات او با وزير نفت مصر، آن را كذب محض خواند و گفت: هيچ برنامه يا تماسي در اين مورد نداشتم؛ اينكه در آينده ديداري باشد يا خير، مبحثي جداست؛ ما با هر كسي كه بخواهد صحبت كند به جز اسراييل، به گفت‎وگو مي‌نشينيم. وزير نفت درباره قرارداد صادرات ال. ان.جي به كره نيز گفت: در بحث صادرات ال.ان.جي ايران، بسته‌اي بايد باشد كه اجراي قرارداد تكميل كارخانه ال.ان.جي نيز در آن ديده شود و بازپرداخت هزينه‌هاي پيمانكار از طريق برداشت
ال ان جي انجام شود؛ البته فقط كره‌اي‌ها نيستند، آلماني‌ها و ژاپني‌ها هم در اين پروژه هستند. او درباره نياز وزارت نفت به ١٣٠ ميليارد دلار سرمايه براي تحقق اهداف برنامه ششم توسعه و سهم قراردادهاي جديد نفتي در تامين اين منابع، نيز گفت: اين ميزان سرمايه براي بخش بالادستي و 70 ميليارد دلار براي بخش پايين دستي نفت است. ما از روش‌هاي مختلف تامين منابع مالي استفاده مي‌كنيم و امكان جذب تمام سرمايه موردنياز از محل قراردادها وجود ندارد. اين در حالي است كه توليد يك تا يك و نيم ميليون بشكه نفت از محل قراردادهاي جديد نفتي هدفگذاري شده است. به گفته وزير نفت، استفاده از منابع داخلي و منابع صندوق توسعه ملي نيز در دستور كار قرار دارد؛ هرچند بايد به اين نكته توجه داشت كه منابع صندوق نامحدود نيست و متقاضيان زيادي دارد.
عسلويه موجب افتخار همه
شيخ الوزرا درباره آخرين وضع پالايشگاه ستاره خليج فارس هم گفت: هم‌اكنون در اين پالايشگاه، نفت سفيد و نفت گاز تبديل مي‌شود اما توليد بنزين با كيفيت در اين پالايشگاه از اواخر سال آغاز مي‌شود. از سويي ديگر اخيرا حدود ٢ هزار تن از كالاهاي واحد بنزين‌سازي پالايشگاه به بندرعباس حمل شد و در حال نصب است.
زنگنه درباره بايدها و نبايدهاي خام فروشي معتقد است، مباحثي كه در اين زمينه مطرح مي‌شود، بخشي درست و بخشي مغالطه است. او با تاكيد بر اينكه تا نفت توليد نشود، نمي‌توان پالايشگاه‌ها و پتروشيمي‌ها را توسعه داد، مي‌گويد: عسلويه كه امروز موجب افتخار همگان است و صنايع پايين‌دستي بسياري در آن فعاليت مي‌كنند، چگونه به اين جا رسيد؟ يا ظرفيت توليد پتروشيمي كه در سال ٧٦، يك ميليارد دلار بود چگونه امروز به ٢٥ ميليارد دلار رسيده است و اين اهداف در كدام دوران و با چه ظرفيت‌هاي مديريتي حاصل شده است؟ اين مقام مسوول معتقد است كه سياست‌هاي كلي نظام، مجموعه به هم پيوسته‌اي است كه نمي‌توان بخشي از آن را اجرا كرد و به بخش ديگري توجه نداشت كه در همين سياست‌ها بر افزايش توليد صيانت شده نفت خام با هدف افزايش قدرت سياسي، امنيتي و اقتصادي كشور تاكيد شده است. به گفته زنگنه، برنامه‌ريزي براي افزايش پنج‌ميليارد دلاري به ارزش توليدات محصولات پتروشيمي تا پايان سال و افزايش ارزش توليد اين محصولات به بيش از ٣٠ ميليارد دلار، اتفاقي نيست؛ بلكه نتيجه مديريت، كار و تلاش و بيانگر اعتقاد راسخ به تكميل زنجيره ارزش در صنعت نفت است.
آخرين وضعيت آزادگان
زنگنه درباره فهرست سازندگان داخلي دستگاه مركزي وزارت نفت هم توضيح داد. او گفت: در اين فهرست بلند، اسامي تمام شركت‌هاي توليد‌كننده و سازنده معتبر در حوزه ساخت تجهيزات صنعت نفت آمده است و به اين ترتيب، شركت‌ها اجازه دارند خريدهاي خود را تنها از شركت‌هاي موجود در اين فهرست انجام دهند. به گفته وي، قيمت در اين زمينه فرع است و آنچه اهميت دارد، استانداردسازي است چرا كه يك پيچ غيراستاندارد در نفت مي‌تواند حوادث بزرگ و جبران‌ناپذيري را به همراه داشته باشد.
زنگنه ازدياد برداشت را هدف وزارت نفت خواند و يادآورشد: يكي از اهداف اصلي وزارت نفت در اجراي قراردادهاي جديد نفتي، افزايش ضريب بازيافت است. ازهمين‌رو توسعه ميدان‌هاي دريايي فرزاد بي، اسفنديار و لايه نفتي پارس جنوبي حايز اهميت است. ميدان آزادگان در غرب كارون نيز براي ما بسيار اهميت دارد زيرا علاوه بر مشترك بودن، ضريب بازيافت بسيار پاييني در حدود پنج درصد دارد و فكر مي‌كنيم اين رقم مي‌تواند تا نزديك ٢٠ درصد افزايش يابد. وزير نفت مي‌گويد: هم‌اكنون در ميدان آزادگان حدود ٢٥ دكل فعال است و در حال زدن چاه هستيم، اما همين توليد فعلي در سال‌هاي آينده با افت طبيعي مواجه مي‌شود بنابراين مشكل، زدن چاه نيست بلكه دسترسي به فناوري براي ازدياد برداشت است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون