راهآهن شرق چشم به راه سرمايهگذاران خارجي
تكيه بر ظرفيتهاي بالقوه چابهار براي توسعه رابطه ايران با درياهاي آزاد و بهبود شرايط زندگي در نقاط جنوب شرق كشور باعث شده طرحهاي توسعه محور در اين منطقه جذب سرمايهگذاران خارجي براي طرحهاي فعال در آن گسترش يابد؛ طرحهايي كه پس از فاز ابتدايي حالا به برنامهريزيهاي كلان نزديك ميشوند. هرچند افزايش توان تخليه و بارگيري بندر چابهار به عنوان اصليترين اولويت دولت در منطقه سيستان دنبال ميشود و در نخستين گام فاز نخست طرح توسعه اين بندر در آيندهاي نزديك به بهرهبرداري خواهد رسيد اما توسعه راههاي ارتباطي چابهار با ديگر مناطق ايران نيز موضوعي است كه در عرض توسعه دريايي تعريف ميشود. در حال حاضر جاده تنها راه ارتباطي با چابهار به حساب ميآيد و هنوز شبكه ريلي كشور به اين بندر استراتژيك متصل نشده است. با وجود آنكه از چند سال قبل كار ساخت راه آهن چابهار به زاهدان كليد خورده اما محدوديتهاي اعتباري نهايي شدن آن را با چالش مواجه كرده و سرانجام به واگذاري آن به سرمايهگذاران خارجي منجر شده است. هرچند با سرمايهگذاري هنديها، خط آهن چابهار تا ايران شهر و سپس زاهدان با سرعت بيشتري پيگيري خواهد شد.