• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3686 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۵ آذر

لاريجاني در پاسخ به تذكر صادقي:

جلب شبانه نماينده كار درستي نبود

پول‌ها به نام قوه قضاييه است نه يك شخص

زينب صفري

 حتما نبايد يك سياستمدار كاركشته باشيد؛ همين كه اخبار سياسي يك هفته گذشته را هم دنبال كرده باشيد، مي‌توانيد حدس بزنيد حال و هواي جلسه چهل و هشتم مجلس عادي نخواهد بود. «تلاش براي جلب شبانه يك نماينده»، «تمديد تحريم‌هاي ايران در سناي امريكا» و «تقديم لايحه بودجه و حضور رييس‌جمهور در مجلس»؛ وجود هر كدام از اين موضوعات به تنهايي مي‌تواند يك روز پرحاشيه در مجلس بسازد چه رسد به اينكه پاي هر سه موضوع به يك جلسه مجلس باز شود. درست به همين دليل هواي ديروز مجلس توفاني بود. عبارات قاطع رييس مجلس و رييس‌جمهور در واكنش به تمديد تحريم‌ها، قطع سخنان رييس‌جمهور براي دقايقي با اعتراض و تجمع نمايندگان خوزستان در جايگاه ناطقان و آخري تذكر صادقي درباره جلب شبانه‌اش و واكنش لاريجاني به او كه البته بيشتر از آن دو تاي ديگر مجلس را به حاشيه برد، سه اتفاقي بود كه فضاي مجلس را پرتلاطم كرده بود، آنقدر كه اصلا حضور ربيعي وزير كار و رفاه اجتماعي براي پاسخ به سوال عبدالرضا مصري وزير رفاه دولت احمدي‌نژاد اصلا به چشم نيامد. از اين به بعد جزييات 15 دقيقه پرهياهو در مجلس بر سر تذكر محمود صادقي و واكنش لاريجاني به او را مي‌خوانيد. وقتي علي لاريجاني رييس مجلس نطق خودش را شروع كرد، خيلي‌ها منتظر بودند تا ببينند او درباره اتفاق يكشنبه شب گذشته چه خواهد گفت. او بعد از ماجراي لغو سخنراني علي مطهري در مشهد اين اقدام را تاسف‌آور خوانده بود. اما انتظارها در اين مورد به جايي نرسيد. او سخنانش را با تبريك روز مجلس و مقام شهيد مدرس شروع كرد و با محكوميت امريكا در تمديد تحريم‌ها به اتمام رساند. بي‌آنكه كلامي درباره اتفاق يكشنبه شب يا حتي در حمايت از برادرش و رييس قوه قضاييه سخن بگويد. اما اوضاع در مجلس آرامش قبل از توفان بود.
حساب‌هاي شخصي در قوه قضاييه دروغ بزرگ بود
موضوع حساب‌هاي قوه قضاييه با تذكر محمد دهقاني نماينده نزديك به جبهه پايداري در جلسه ديروز مطرح شد تا واكنش‌هاي دنباله‌دار به آن هم آغاز شود. دهقاني سوال صادقي درباره حساب‌هاي قوه قضاييه را «دروغ بزرگ» تعبير كرد.  لاريجاني هم در پاسخ تذكر او را وارد دانست و گفت: قبلا هم به آقاي صادقي و آقاي رحيمي و آقاي مازني وقتي پيش من آمدند گفتم كه نكته‌اي كه گفتيد نكته درستي نيست. هيچ كدام از اينها به حساب شخصي نيست. «مجلس به ظاهر جريان عادي كار خودش را از سر گرفت اما رفت و آمد نمايندگان به جايگاه هيات‌رييسه يا گفت‌وگو‌هاي چند نفره نمايندگان فراكسيون اميد شهادت مي‌داد كه اوضاع چندان هم آرام نيست. لحظاتي بعد در حين بررسي لايحه يك فوريتي برداشت دولت از صندوق توسعه، محمود صادقي به سمت جايگاه هيات‌رييسه رفت و با عصبانيت عباراتي را خطاب به لاريجاني فرياد زد و به صندلي خودش برگشت. ظاهرا او چندين بار درخواست تذكر داده بود كه هيات‌رييسه توجهي نكرده بودند.
توفان صادقي
سخنان صادقي تند و تيز بود. او گفت: با توجه به اظهارات يكي از نمايندگان نسبت به بنده و با توجه به اينكه آقاي لاريجاني نيز تلويحا بر اين موضوع صحه گذاشتند، بنده تذكر مي‌دهم كه جلب غيرقانوني اينجانب برخلاف نص صريح اصل 86 قانون اساسي و قانون نظارت بر نمايندگان بوده و صرفا به جهت تذكر اينجانب به وزير اقتصاد براي ايجاد سپرده‌هاي بانكي قوه قضاييه بوده است. قوه قضاييه معتقد است كه بنده درنطقم به اين قوه تهمت زده‌ام. خواهش مي‌كنم متن دقيق نطق بنده را مطالعه كنيد كجاي نطق بنده توهين است.يك نماينده مجلس نمي‌تواند سوال كند، ‌به فرض هم تهمت باشد مگر آيين‌نامه اجازه نمي‌دهد به فردي كه مورد تهمت قرار گرفته است، ‌توضيحات خود را ارايه كند؟ فضاي پر سر و صدا و رفت و آمد نمايندگان كاملا متوقف شده بود. همه سرا پا گوش بودند. صادقي گفت: «آقاي رييس مجلس شما در مورد روز مجلس و شهيد مدرس صحبت كرديد، چرا هيچ اشاره‌اي به تعرضي كه به نماينده مجلس صورت گرفت، نكرديد. ماموران دادستاني در جوار منزل بنده كمين كرده بودند و مي‌خواستند من را شبانه با زور به دادستاني ببرند، ما كجا نشسته‌ايم؟ عين تذهبون؟ صادقي با صدايي بغض‌آلود گفت: چرا از شأن مجلس دفاع نمي‌كنيد، تا كجا مي‌خواهند به حقوق ما تعدي كنند و شما ساكت باشيد. آرامش را كساني به هم مي‌زنند كه نيمه شب به حكم بازرس نابخرد، نماينده مجلسي را جلب و افكار عمومي را دچار التهاب مي‌كنند. اگر من دنبال ناآرامي بودم، ادامه مي‌دادم. با اينكه اين احضار را برخلاف قانون مي‌دانستم در روز سه‌شنبه در دادسرا حضور يافتم.
لاريجاني: ‌صحبت‌هاي شما
متناسب روابط بين قوا نيست
لاريجاني هم پاسخ داد: همين نوع صحبت‌هايي كه گفتيد متناسب با روابط بين قوا نيست. اول كه آن مطلبي كه شما گفتيد كه تذكري در مجلس داديد و احساس مي‌كنيد كه حق تان پايمال شده است، ‌من گفتم كه مطالبي كه شما گفتيد را ديدم. بخشي را شما گفتيد، فرموديد كه خطاب‌تان به وزير اقتصاد بود و سوال كرديد كه براساس كدام ماده قانوني اين دخل و خرج‌ها قانوني است اما يك چيز اضافه كرديد، گفتيد كه براساس كدام قانون به حساب شخصي اين مبالغ داده مي‌شود؟اين جا نكته اتهام است. وقتي وزير اقتصاد مي‌گويد كه اين نكته كه سايت ضد انقلاب گفت دروغ است، اين پول‌هايي كه در قوه قضاييه است، به نام قوه قضاييه ثبت شده است، از برادر عزيزمان جناب دكتر صادقي، فرزند شهيد صادقي، نماينده مجلس انتظار نبود كه اين را تاييد كنند. ضمنا به خاطر داريد كه شما و آقايان مازني و رحيمي تشريف آورديد، من گفتم كه اين حرف نادرست است اين پول‌ها به نام قوه قضاييه است و شخص نيست. چرا اصلاح نكرديد؟لاريجاني گفت: اتهام زدن به افراد اسمش آزادي بيان نيست، ما مفتخريم كه در مجلس مدرس هستيم كه از حق بايد دفاع كند نه از ناحق. وقتي شما آبروي يك مسلمان را مي‌ريزيد. آبروي يك تشكيلات را مي‌ريزيد شما خودتان روحاني بوديد، مگر در روايات و احاديث نداريم كه حرمت يك مومن در حد كعبه است. من انتظارم از شما كه فرهيخته هستيد اين بود كه شما حداقل بعد از حرف‌هاي من اصلاح مي‌كرديد، ‌اما اين كار را نكرديد. سخنان لاريجاني كه به اينجا رسيد صادقي بلند شد تا سخناني را بگويد اما لاريجاني اجازه نداد ميكروفن او روشن شود. لاريجاني گفت: شما عرض كرديد و من هم توضيح مي‌دهم. من شما را برادر خود مي‌دانم خيرخواهانه به شما مي‌گويم. اين عبارت بازپرس بي‌خرد درست نيست نبايد فضاي قوه قضاييه و مجلس را تخريب كنيم، حتما قضات ما شريف هستند و اما ما معتقديم اگر در شوونات نمايندگي كسي چيزي گفت بايد در هيات نظارت بررسي شود. در اين ميان مصطفي كواكبيان هم فرياد تذكر مي‌داد اما با منع لاريجاني مواجهه شد: اجازه دهيد آقاي كواكبيان من عرضم تمام نشده است. آن روز كه شما اين را گفتيد، شما فرموديد كه فقط به خاطر مطالب مجلس من را احضار كردند. آقاي ساداتي‌نژاد صبح آمدند و گفتند كه اين حرف كه ازمن نقل كردند دروغ است و من شاكي از ايشان هستم. آقاي وكيلي و محمدي روز آخر با من تماس گرفتند و گفتند كه آقاي صادقي مطلبي دارند كه اينگونه است، من گفتم كه بهتر است كه قوه قضاييه صبر كنند كه در هيات نظارت مطرح شود، اما اگر آنها اصرار دارند، آقاي صادقي بروند. شما كار درستي كرديد كه رفتيد و هيات نظارت بايد جلسه بگذارد و موضوع حل شود. بگذاريد همين روال ادامه يابد. صادقي دوباره از جايش بلند شد و فرياد زد «جلب شبانه من درست بود يا نه؟» كه لاريجاني گفت: نه. آن كار هم كار درستي نبود و ما هم پيگيري كرديم و براساس پيگيري ما مامورين هم نايستادند و بازگشتند.
تشريح جلسه هيات نظارت
محمدجواد جمالي‌، سخنگوي هيات نظارت بر رفتار نمايندگان درباره جلسه ديروز هيات نظارت و شكايت مطرح شده درباره صادقي به «اعتماد» گفت: ديروز صبح جلسه فوق‌العاده هيات نظارت بر رفتار نمايندگان با حضور همه اعضا تشكيل شد. از آقاي محمود صادقي سه شكايت داشتيم. نخستين شكايت مربوط به بورسيه‌ها بود. مصاحبه و اظهارنظر ايشان مربوط به قبل از رسميت يافتن نمايندگي ايشان و تصويب اعتبارنامه ايشان بوده است. هيات خودش را در رابطه با اين موضوع صلاحيت‌دار ندانست. در رابطه با پرونده شكايت آقاي ساداتي‌نژاد، نماينده كاشان و مصاحبه‌اي كه آقاي صادقي درباره ايشان داشتند هيات تشخيص داد كه حتما بايد از آقاي صادقي دعوت كند تا در جلسه حاضر شود. موضوع سوم در رابطه با شكايت دادستان تهران مربوط به سخنراني آقاي صادقي در دانشگاه فارابي و اظهارنظر ايشان در رابطه با ياشار سلطاني بود. دادستان تهران از نوع ادبيات به كار برده شده از سوي آقاي صادقي شاكي بود و ما قرار شد بررسي بيشتري درباره اين موضوع داشته باشيم. اما در رابطه با سخنان آقاي صادقي در صحن علني درباره حساب‌هاي قوه قضاييه هيچ شكايتي هنوز به دست هيات نظارت نرسيده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون