• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3686 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۵ آذر

بن‌بست در مسير اجراي پيشنهاد روسيه

شورشيان مي‌ميرند اما حلب را ترك نمي‌كنند

گروه جهان

حلقه محاصره در شرق حلب روز به روز بر شورشيان تنگ‌تر مي‌شود؛ مقامات شورشيان خطاب به امريكا گفتند كه شرق حلب را ترك نخواهند كرد. اين در حالي است كه منابع داخلي شورشيان عنوان كرده‌اند كه در شرق حلب بمباران‌هاي بي‌امان در حال انجام است و ارتش سوريه قدم به قدم مناطق مختلف در شرق حلب را به كنترل خود درمي‌آورد. اما از طرفي غذا، آب و دارو براي غيرنظاميان در اين مناطق تحت كنترل شورشيان به‌شدت ناياب شده است و مردم بسياري از ترس نيروهاي دولتي ارتش سوريه سعي دارند تا هرچه سريع‌تر از مناطقي كه حدود پنج سال است كه در اختيار شورشيان قرار داشته خارج شوند. رويترز به نقل از علي، پدر سه فرزند در شرق حلب گزارش داد كه او فرزندان خود را سعي دارد هرچه سريع‌تر از منطقه خارج كند چرا كه اين ترس در خانواده‌ها به وجود آمده كه در درگيري‌هاي ميان ارتش و شورشيان جان غيرنظاميان نيز در معرض خطر قرار گيرد.
علي و هزاران نفر ديگر در مناطق شرقي که در روزهاي اخير در كنترل ارتش سوريه قرار گرفته دو راه را انتخاب كرده‌اند؛ يا اينكه به سمت مناطقي كه در اختيار نيروهاي شورشي قرار دارد بگريزند يا اينكه اين ريسك را بپذيرند كه به سمت نيروهاي ارتش سوريه روي بياورند و با نام‌نويسي به مناطق تحت كنترل دولت منتقل شوند. اما در حال حاضر بر مبناي برآوردها اين افراد اگر از خط مقدم فرار كنند و به سمت نيروهاي دولتي بروند گزينه امن‌تري را نسبت به فرار به سوي مناطق تحت كنترل شورشيان خواهند داشت.
عابد السلام احمد، كه با همسر و شش دختر خود به سمت نيروهاي دولتي گريخته است به رويترز مي‌گويد: من اميدوارم كه سوريه در راهي كه بود بازگردد و مردم در صلح و امنيت به مانند قبل قرار گيرند.
يك كارگر سابق ساختماني نيز در شرق حلب مي‌گويد: شرايط به حدي بد است كه حتي حيوانات نيز نمي‌توانند آن را تحمل كنند. بخشي از ساكنان حلب حال بسيار وخيمي دارند به گونه‌اي كه بايد در بيمارستان تحت درمان قرار گيرند، موضوعي كه شورشيان آن را انكار مي‌كنند. برخي خبرها نيز حاكي از آن است كه بعضی خانواده‌ها قصد داشتند تا در سپيده‌دم از خطوط مقدم عبور كنند كه با تك‌تيراندازها مورد هدف قرار گرفتند.
اما در اين بين مسير متفاوت انتخاب شده توسط علي و احمد نشان مي‌دهد كه تا چه حد انتخاب ميان دو راه مي‌تواند وحشتناك باشد كه غير نظاميان مجبورند از ميان دو نيروي نظامي يكي را انتخاب كنند در حالي جنگ وحشتناكي ميان ارتش سوريه و نيروهاي شورشي در جريان است. با اين حال هم شورشيان و هم دولت، ديگري را متهم مي‌كنند كه آنها مردم را به نفع خود تحريك مي‌كنند يا عليه ديگري قرار مي‌دهند .
ارتش مي‌گويد: شورشيان گزارش‌هاي غلطي از سوءاستفاده دولت براي جلوگيري از خروج افراد در مناطق تحت كنترل شورشيان ارايه مي‌دهند. شورشيان نيز به نوبه خود مي‌گويند، ارتش گزارش‌هايي در خصوص بدرفتاري شورشيان در مناطق تحت تسلط خود ارايه مي‌دهد تا ترس و وحشت را در دل مردم از شورشيان افزايش دهد.
گرسنگي و فرار
دفتر هماهنگ‌كننده كمك‌هاي بشردوستانه سازمان ملل مي‌گويد: از آنجا كه ارتش از بخش شمالي قلمرو تحت تسلط شورشيان وارد مناطق شرقي حلب شده است توانسته مناطق وسيعي را از كنترل شورشيان خارج كند كه در اين بين گزارش شده است كه 30 هزار نفر از مناطق تحت تسلط شورشيان فرار كرده‌اند. هزاران نفر ديگر كه در محاسبه سازمان‌هاي بين‌المللي نيستند از مناطق شرقي آواره شده‌اند و بخش زيادي از شورشيان نيز مشغول عقب‌نشيني هستند و به محله‌ها و مناطق قديمي پناه مي‌برند. آنگونه كه دفتر هماهنگي امور بشردوستانه سازمان ملل اعلام كرده است حداقل 5هزار نفر در شرق حلب آواره شده‌اند.
استفان دي ميستورا، نماينده سازمان ملل در سوريه روز شنبه گفت: برآورد ما اين است كه ممكن است كماكان صد هزار نفر در مناطق تحت كنترل شورشيان حضور داشته باشند. ديده‌بان حقوق بشر سوريه كه دفتر آن در لندن مستقر است، مي‌گويد اين برآورد مي‌تواند حدود 200 هزار نفر باشد. اكنون براي كساني كه در اين مناطق باقي مانده‌اند شرايط بدتر شده است و روزبه روز كالاهاي اساسي در اين مناطق كمتر و نبرد و بمباران در اين مناطق بيشتر مي‌شود و شرايط جنگي روز به روز به سمت پيروزي ارتش در حلب پيش مي‌رود.
يك زن به نام ‌ام‌علي كه از مناطق تحت تسلط شورشيان به مناطق دولتي فرار كرده است، مي‌گويد: ما بسيار گرسنه بوديم. شورشيان روزي يك كيسه يا هر دو روز يك كيسه نان كه در آن پنج قرص نان وجود داشت به ما مي‌دادند. حالا كه آنها خود را به ارتش رسانده‌اند اميدوار هستند كه با ارايه مدارك هويتي خود و خانواده با برادرش كه در منطقه غربي حلب كه تحت كنترل ارتش قرار دارد زندگي كنند.
اما بسياري از كساني كه كماكان در مناطق شورشي باقي مانده‌اند نگران آن هستند كه با ارايه مدارك هويتي خود دستگير شوند و حتي تحت پيگرد قانوني و قضايي قرار گيرند. اين درحالي است كه ديدبان حقوق بشر سوريه اعلام كرد بود كه دولت صدها نفر از مردم را دستگير كرده است كه منابع نظامي سوري اين خبر را تكذيب كردند.
خليل حلبي 35 ساله نيز كه يك داروساز در خط مقدم نبرد با همسر و فرزندان خود است به خبرنگاران اعلام كرده كه طي يازده روز گذشته بمباران‌ها در اين مناطق افزايش يافته است. وي مي‌افزايد در طول اين روزها اندام‌هاي سوخته و ساختمان‌هاي فروريخته و مساجد تخريب شده بيش از هر زمان ديگري مشاهده شده است. با اين حال حلبي به رويترز مي‌گويد که بسياري از مردم در اين روزها از طريق بمب‌هاي بشكه‌اي و راكت كشته شده‌اند و تعداد زيادي نيز مجروح شدند و تعداد زيادي از مردم به دنبال سرپناه براي خود هستند.
آنگونه كه مردم حلب با رويترز صحبت كردند با توجه به محروميت‌هاي به وجود آمده در شرق حلب مجبور هستند تا خانه‌هاي خود را در اين منطقه ترك كنند. محمود زكريا رنان خياطي در محله شيخ نجار در يكي از شهرستان‌هاي شهر حلب كه شش فرزند دارد و داراي يك مغازه كوچك است در نهايت تصميم گرفته است تا زير گلوله باران خانه خود را ترك كند. وي مي‌گويد: من 40 سال است كه در خانه خود هستم و فكر نمي‌كردم يك روز آن را اينگونه ترك كنم. محمود زكريا حالا قصد دارد به برادر و خانواده خود كه پيش‌تر فرار كرده بودند بپيوندد. زكريا كه زخمي شده است مي‌گويد ما مجبور هستيم به همراه بچه‌ها راه برويم كه با اين شرايط بسيار آرام خواهد بود. اما گزارش‌ها حاكي از آن است كه تعداد زيادي از مردم كه در مناطق تحت كنترل شورشيان به دام افتاده‌اند اميدوار هستند تا به مانند شهر داريا دولت و شورشيان به توافق دست پيدا كنند و شورشيان به سمت منطقه ادلب فرار كنند يا در منطقه تحت كنترل دولت مركزي زندگي كنند.
 شرق حلب تا پايان 2016در اختيار ارتش قرار مي‌گيرد
فرستاده سازمان ملل به سوريه اظهار داشت: مواضع دونالد ترامپ را درباره سوريه نمي‌دانم اما در نخستين فرصت به واشنگتن خواهم رفت تا با او ديدار كنم. به گزارش ايسنا، به نقل از سايت شبكه روسيا اليوم، استفان دي ميستورا، فرستاده سازمان ملل به سوريه در سخنراني خود در همايش گفت‌وگوهاي مديترانه گفت: من مواضع دونالد ترامپ، رييس‌جمهور منتخب امريكا را درباره سوريه نمي‌دانم اما به زودي به واشنگتن خواهم رفت. او افزود: ترامپ گفته كه مي‌خواهد با ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه در جنگ عليه داعش به توافق برسد. ما خواهان مقابله با داعش هستيم اما سوال واقعي و بزرگ كه دوست دارم از ترامپ بپرسم اين است كه آيا ما مي‌خواهيم با داعش مقابله كنيم يا مي‌خواهيم بر آن پيروز شويم. وي خاطرنشان كرد: اگر مي‌خواهيم بر داعش پيروز شويم بايد وقايع عراق را به ياد آوريم و به دنبال راه‌حل سياسي و فراگير باشيم كه شامل تمام كساني باشد كه از حقوق‌شان محروم شده‌اند و الا ما مقابله خواهيم كرد اما هرگز داعش را شكست نخواهيم داد. دي‌ميستورا اشاره‌اي به زماني كه قرار است با ترامپ ديدار كند، نكرد در حالي كه ترامپ از ۲۰ ژانويه كار خود را شروع مي‌كند. دي ميستورا تاكيد كرد: نياز به راه‌حل سياسي فراگير در سوريه شامل مشاركت شركاي منطقه‌اي نيز است. وي آنچه در سوريه رخ مي‌دهد را نوعي جنگ نيابتي خواند و گفت: صلح در سوريه نيز بايد نيابتي باشد. فرستاده سازمان ملل به سوريه تاكيد كرد، بخش شرقي حلب براي مدت طولاني دوام نمي‌آورد و احتمالا تا پايان سال ۲۰۱۶ به دست نظام سوريه سقوط كند. اين درگيري «وحشتناك» است كه احتمالا با سال جديد ميلادي يا ميلاد مسيح پايان مي‌يابد. موفقيت ارتش سوريه در حلب ممكن است پيروزي گرانقيمتي باشد. زمان آن رسيده كه مذاكرات آغاز شود و تنها راه‌حل تقسيم قدرت است چون جايگزين آن جنگ چريكي است نه سازندگي و اين را كسي نمي‌خواهد حتي روسيه. اجلاس گفت‌وگوهاي مديترانه كه از روز پنجشنبه آغاز شد روز شنبه به كار خود پايان داد. اين نشست تحت نظارت وزارت خارجه ايتاليا با هدف بررسي مسائل اقتصادي و سياسي كنوني با حضور ۵۰ وزير خارجه كشورهاي حوزه درياي مديترانه، اروپا و امريكا و روسيه برگزار شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون