• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3693 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۳ آذر

جشنواره‌اي كه برگزيدگان، داوران و دبيرش شاكي شدند!

اقدام كرديم اما عملي نديديم!

ندا آل طيب

 

بيش از 9 ماه از برگزاري جشنواره «بيست و نه، يازده» مي‌گذرد اما دبير اين جشنواره مي‌گويد به دليل پرداخت نشدن جوايز برگزيدگان و دستمزد داوران، ناچار شده به دادگاه شكايت كند.
اسفند سال 94 در حاشيه كنگره ملي اقتصاد مقاومتي، جشنواره‌اي به نام «بيست و نه، يازده» (2911) برگزار شد كه طي آن مجموعه‌اي از فيلم‌هاي داستاني، كوتاه، مستند بلند و نيمه بلند، انيميشن در كنار مجموعه‌اي از عكس و كاريكاتور به نمايش درآمدند. مراسم اختتاميه اين جشنواره نيز اسفند گذشته برگزار شد اما بعد از گذشت بيش از 9 ماه، خبري از تسويه حساب با داوران جشنواره و پرداخت جوايز نقدي برگزيدگان نيست!
برگزيدگان اين جشنواره تاكنون چندبار مطالبات خود را به صورت رسمي در مطبوعات اعلام كرده و از اين بدقولي انتقاد كرده‌اند. كيومرث چناري كه با مستند «قرباني» يكي از برگزيدگان اين جشنواره است، در همين زمينه به «اعتماد» مي‌گويد: «سال گذشته اين جشنواره بر اساس شعار پارسال با مضمون «اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل» برگزار شد و از آنجاكه گروهي از هنرمندان شناخته شده در برگزاري آن دخيل بودند، ما نيز به اعتبار نام آنان، در اين جشنواره شركت كرديم به طوري كه در اين جشنواره تعدادي از مستندسازان حرفه‌اي و فيلمسازان شناخته شده حضور يافتند اما متاسفانه اتفاقاتي عجيب و تاسف‌انگيز در اين جشنواره رخ داد.»
اين مستندساز اتفاقات اين جشنواره را يادآوري مي‌كند: «هر يك از فيلم‌ها سه نوبت اكران داشتند و برنامه‌هاي تلويزيوني هم درباره جشنواره پخش شد و مانند هر جشنواره ديگري، به مراسم اختتاميه رسيديم اما در اين مراسم اتفاقاتي شگفت‌انگيز ديديم مثل اينكه لوح برگزيدگان مختلف جابه‌جا اهدا شد و ناچار شديم به نشانه اعتراض به اين بي‌نظمي، لوح‌هاي‌مان را پس بدهيم تا آنها را درست تحويل بدهند. ضمن اينكه جوايز نقدي را پرداخت نكردند و گفتند كه هفته بعد مي‌پردازند اما هرگز اين اتفاق نيفتاد.»
چناري كه همراه با ديگر برگزيدگان جشنواره براي دريافت جايزه نقدي‌اش چندين بار مراجعه كرده است، ادامه مي‌دهد: « در اين مراجعه‌ها دبير جشنواره را ديدم و او هم گفت قرار بوده پولي بدهند اما هنوز نداده‌اند و بعد هم گفتند كاري است كه شده و حتي دستمزد خود ايشان را كه دبير جشنواره بوده، نداده‌اند اما اين حرف‌ها هيچ خوب نيست. جشنواره‌اي برگزار شده و كساني كه با هزار مشكل، فيلم مي‌سازند، آثار خود را به آن ارايه داده‌اند. هر فيلم چندين نوبت اكران شده است. اخبار سراسري به اين جشنواره پرداخته‌اند اما وقتي پاي حق و حقوق برگزيدگان به ميان مي‌آيد، به راحتي مي‌گويند كاري است كه شده! درحالي كه اگر مي‌خواستند هزينه اكران اين فيلم‌ها را بدهند، بايد چند ميليون تومان پرداخت مي‌كردند.»
او كه در كارنامه هنري‌اش ساخت فيلم‌هايي چون «غول مهربان» و «دالو» را دارد، مي‌گويد كه اسفند گذشته به برگزيدگاني كه هيچ يك از جوايز نقدي خود را نگرفته‌اند، گفته شده بعد از عيد مراجعه كنند و بعد از عيد هم مدام بدقولي كرده‌اند و تا حال كه نيمه دوم آذر را مي‌گذرانيم، هيچ اتفاقي نيفتاده است.
چناري اين توضيح را هم مي‌دهد كه جوايز بين يك تا دو سكه بوده و مجموعه مبالغ آن آنقدر زياد نيست كه يك جشنواره را با مشكل رو به رو كند. اين مستندساز نامگذاري سال گذشته و شعار جشنواره هم يادآوري مي‌كند: «گفتند كنگره ملي اقدام و عمل است و ما هم عمل كرديم اما هيچ اقدامي نديديم. اما آنچه بيش از همه من را آزار مي‌دهد، اين است كه بابت اين اتفاقات و بدقولي‌ها حتي يك عذرخواهي هم نكردند درحالي كه جا داشت با توجه به اينكه دبير جشنواره خود از اين وضعيت شاكي است، يك عذرخواهي رسمي در رسانه‌ها مي‌كرد تا شايد اين حس ناخوشايند ما كمي بهتر شود. ضمن اينكه مجموع جوايز برگزيدگان كه حدود سي نفر هستند، با توجه به مبالغ اندك جوايز، آنقدر بالا نيست تا جشنواره‌اي را دچار مشكل كند.»اما مهدي ميرتيموري، دبير اين جشنواره كه پيش از اين هم در گفت‌وگو با خبرگزاري‌ها گفته بود كه هنوز بودجه جشنواره پرداخت نشده، در تازه‌ترين اظهارنظر خود به «اعتماد» مي‌گويد: «پيش از مهر ماه اظهار نامه‌اي براي آقاي مجيد قبادي‌فر، دبير كنگره ملي اقتصاد مقاومتي فرستادم اما با گذشت چند ماه نه جوابي دادند و نه تسويه‌حساب كردند و ما نيز از طريق قانوني پيگير اين ماجرا هستيم.»
او بعد از بي‌ثمر ماندن پيگير‌ي‌هاي قانوني‌اش به اين نتيجه رسيده بايد شكايت ببرد و ادامه مي‌دهد: «اول آبان به طور قانوني شكايت كردم و قرار است نخستين جلسه دادگاه ما 18 بهمن ماه برگزار شود.»
ميرتيموري هم با ابراز تعجب از اين ماجراها تاكيد مي‌كند كه قرارداد رسمي دارد و تمام اسناد و مدارك لازم براي برگزاري جشنواره را هم در اختيار دارد؛ اسنادي كه ثابت مي‌كند جشنواره در تاريخ مقرر برگزار شده و تمام برنامه‌هايش به انجام رسيده است. همچنان كه كتاب جشنواره هم موجود است و اطمينان دارد با اين اسناد و مدارك مي‌تواند به نتيجه برسد.
دبير جشنواره «بيست و نه، يازده» در پاسخ به اين پرسش كه اين جشنواره از سوي چه كساني برگزار شده است، توضيح مي‌دهد كه جشنواره توسط بخش خصوصي و با همكاري سه نهاد «شهرداري تهران»، «بنياد مستضعفان» و «ستاد اجرايي فرمان امام (ره) » برگزار شده است.
به گفته او، قرارداد اين جشنواره 450 ميليون تومان بوده است كه از اين مبلغ 150 ميليون تومان آن هم در چند نوبت پرداخت شده است درحالي كه بر اساس قرارداد بايد 40 درصد اين بودجه را بعد از بستن قرارداد مي‌پرداختند و مابقي آن را تا زمان برگزاري جشنواره تسويه مي‌كردند اما ازآنجاكه در آن زمان مشكلاتي به وجود آمد، اين امر ميسر نشد. ميرتيموري مي‌گويد كه «به هر حال چيزي تا برگزاري جشنواره نمانده بود و ما به نوعي در عمل انجام شده قرار گرفتيم چون همه كارها را انجام داده بوديم و نمي‌شد ناگهان جشنواره را لغو كنيم به همين دليل با وجود بدقولي‌هايي كه رخ داد، جشنواره را برگزار كرديم چون ديگر نه راه پيش داشتيم و نه راه پس.»هنرمنداني مانند علي ژكان، رضا مقصودي، محمدرضا گوهري، احمد طالبي‌نژاد و... در تركيب داوران اين جشنواره حضور داشته‌اند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون