• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3693 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۳ آذر

در جلسه توديع و معارفه رييس موسسه فرهنگي اكو با حضور وزير ارشاد مطرح شد

گفت‌وگوي فرهنگي امكان جنگ را كاهش مي‌دهد

گروه فرهنگ و هنر

مراسم معارفه محمدمهدي مظاهري، رييس جديد سازمان فرهنگي اكو روز گذشته با حضور سيدرضا صالحي اميري در حالي برگزار شد كه در آن وزير ارشاد بار ديگر از تلاش‌هايش براي فراگير شدن ديپلماسي فرهنگي در منطقه خبر داد. سيدرضا صالحي اميري، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كه به عنوان نخستين سخنران اين مراسم صحبت مي‌كرد، توضيح داد: «حوزه فرهنگي، حوزه بسيار گسترده و ارزشمندي است و ما در كشورهاي عضو اكو ريشه‌هاي مشترك فرهنگي داريم. يكي از علايق من حوزه ديپلماسي فرهنگي است و بر اين باورم كه اگر در اين منطقه ريشه‌هاي فرهنگي را گره بزنيم اين منطقه به محور عقلانيت و اعتدال فرهنگي تبديل مي‌شود و مي‌تواند در مقابل تحجر و تعصب و تكفير مقابله فرهنگي داشته باشد. » به گفته صالحي، جوانان اين منطقه بيش از هر زمان ديگري نيازمند اطلاعات درباره اسلام خشن و بي‌منطق هستند و ما بايد تصوير درستي از اسلام را به جهانيان معرفي كنيم. رسالت اكو براي اين تصويرسازي بيش از گذشته است. صالحي اميري در بخش ديگري از صحبت‌هايش خطاب به رييس جديد سازمان فرهنگي اكو توضيح داد: «نخستين محصول فرهنگ، انسجام است و نكته ديگر آنكه فرهنگ هويت‌بخش و هويت‌آفرين است. نكته سوم محصول فرهنگ، سازگاري است و براي اينكه منطقه را سازگار كنيم راه‌حلش فرهنگ است و لذا پيشنهاد من به دكتر مظاهري اين است كه بيش از هر زمان ديگري نيازمند گسترش تعاملات، سازگاري و انسجام فرهنگي هستيم. » به گفته صالحي، نكته ديگري كه مظاهري بايد به آن توجه كند اين است كه سطح روابط فرهنگي را از سطح دولت‌ها به سطح ملت‌ها ارتقا دهد. وي با اشاره به كشورهاي همسايه توضيح داد: «حضور آقاي مظاهري بدون تعلق عاطفي كه من به ايشان دارم مي‌تواند براي كشورهاي عضو اكو حلقه وصلي باشد. ما بايد از سطح روابط رسمي به سطح روابط ملت‌ها برسيم، براي همين برگزاري نمايشگاه‌هاي كتاب، عكس و برپايي جشنواره‌هاي فيلم و مسابقات ورزشي يكي از راه‌هاي مناسب براي رسيدن به اين هدف است. »
در ادامه مراسم مرتضي بانك، رييس نهاد رياست‌جمهوري درباره دستاوردهاي موسسه فرهنگي اكو صحبت كرد. به گفته او كشورهايي كه عضو اكو هستند مفتخرند كه مي‌توانند از اين فرهنگ و تمدن كهني كه مي‌تواند الهام بخش بسياري از جوامع باشد و تكيه بر مشتركات بسيار گسترده در حوزه دين، هنر و فرهنگ دارد استفاده كنند. تكيه بر اين مجموعه مي‌تواند به تمدن دنيا، امكانات، دستاوردها، پيام‌ها كمك كند و شرايط قوي‌تر و موثرتري براي رفتار انساني و رفتار مردمي و تاثيرگذاري در روابط كشورها داشته باشد.
در ادامه محمدمهدي مظاهري، رييس جديد سازمان فرهنگي اكو، از دلايلش براي پذيرفتن اين مسووليت گفت: «يكي از ويژگي‌هاي منحصر به فرد اكو كه در جهان دارد اين است كه بيشتر روي مردم، نخبگان، فرهنگ و هنر تمركز دارد. اگر به نخبگان جهان بهاي بيشتري بدهيم جهان به جاي بهتري تبديل خواهد شد در نتيجه بايد توجه را به سمت نخبگان و مردم ببريم. امروزه دنيا حال خوشي ندارد و دچار بحران است. در بحث جنگ زدايي، بشر با همه خدماتش از اين جهت ناكام است و بايد ديد ريشه اين پديده‌هاي شوم كجاست؟ معتقدم كه اصلي‌ترين عنصر در اين ارتباط بسته شدن راه گفت‌وگو است. گفت‌وگو يعني تحمل پذيرش عقيده مخالف، طرفين به يك پيش فرض نياز دارند و اگر امكان گفت‌وگو بيشتر باشد امكان جنگ كاهش پيدا مي‌كند. »
مظاهري دليل ديگرش را براي پذيرش اين مسووليت اين‌طور عنوان كرد: «معتقدم مهم‌ترين عامل پيوند اين كشورها هم‌مرزي با كشورهاي روسيه، چين و هند است. عامل ديگر، مجاورت با اروپا و ديگر آنكه دسترسي به آب‌هاي خليج فارس، درياي سياه و مديترانه. اين عوامل باعث شده تا هويت فرهنگي اكو شكل بگيرد اما مهم‌ترين عامل، جمعيت بالغ بر سيصد ميليون نفري مسلمانان و مشتركات فرهنگي آنهاست.» مظاهري در پايان راهبردها، سياست‌ها و برنامه‌هاي اجرايي را كه قرار است انجام دهد هم اين‌طور معرفي كرد: «1- فقط وجهه بين‌المللي اكو است كه مربوط به كشور خاصي نيست. كشورهاي عضو بايد احساس تعلق داشته باشند. 2- حتما همه برنامه‌ها به همه كشورها تسري پيدا خواهد كرد و اعضاي موسسه را افزايش مي‌دهيم. 3- پرداختن به طرح‌هاي منطقه‌اي 4- استفاده از ساز‌وكارهاي منطقه در برنامه‌هاي ما خواهد بود. »

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون