• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3693 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۳ آذر

در مراسم افتتاح ايستگاه مترو قاليباف دولت را به قانون‌شكني و رفتار سياسي متهم كرد

حاشيه‌سازان و دروغ‌پردازان را به خدا مي‌سپاريم

اعتماد| ديروز افتتاح يكي ديگر از ايستگاه‌هاي متروي تهران بهانه‌اي شد تا شهردار تهران كه در چند ماه اخير بارها به دولت انتقاد كرده، باز هم براي چندمين بار دولت را آماج انتقادهاي خود قرار دهد. محمدباقر قاليباف در سخناني در مراسم افتتاح ايستگاه حسين‌آباد عدم پرداخت بودجه از سوي شهرداري براي توسعه مترو را سياسي خواند و گفت: «اين قانون‌شكني است و نشان‌دهنده رفتار سياسي است كه دولت با شهرداري دارد.» شهردار تهران در بخش ديگري از صحبت‌هايش گفت: «تجربه نشان داده است كه براي تصميم‌گيري در كلانشهرها بايد علاوه بر انجام اقدامات سلبي، به اقدامات ايجابي نيز روي بياوريم و اين در حالي است كه اگر مي‌خواهيم براي تهران با 10 ميليون نفر جمعيت روزانه هر تصميمي در حوزه‌هاي ايجابي و سلبي بگيريم، نيازمند كار دقيق و كارشناسي هستيم تا حقي از كسي ضايع نشود.» وي در ادامه سخنانش افزود: براي حل اين مشكل نيازمند تدبيري از جنس ايجابي و سلبي هستيم. هرچند معتقديم كه بايد اقدامات سلبي نيز برپايه منطق باشد تا زندگي مردم دچار مشكل نشود نه اينكه يك مرتبه تصميم بگيريم كه طرح زوج و فرد را از در منازل مردم اعمال كرده و يك دفعه آخر شب اعلام كنيم و جاي سوال است كه مردم در واكنش به اين تصميمات يك دفعه‌اي چه واكنشي نشان مي‌دهند؟ شاهد هستيم گاهي مواقع مردم ناگزير مي‌شوند به بدترين فرهنگ ممكن كه همان بي‌قانوني است پناه ببرند و خود را به دست بي‌انضباطي و بي‌قانوني بسپارند.»
شهردار تهران در ادامه به توليد خودرو اشاره و با بيان اينكه متاسفانه در شهر تهران هيچ منطقي براي ورود خودروها نيست، گفت: روزانه هزار خودرو به شهر تهران اضافه مي‌شود و اين در حالي است كه تا كي بايد منتظر چنين اتفاقي باشيم و لازم است سياستي انديشيده شود نه اينكه شب تصميم بگيرند و صبح تصميمات‌شان اجرايي شود بلكه بايد با يك منطق و تدبير درست اين روند اصلاح شود. » وي با طرح اين سوال كه در يك خانواده چند خودرو بايد وجود داشته باشد؟ افزود: «اگر فردي توان مالي دارد كه چند خودرو بخرد بايد هزينه آن را از جيب خود و نه از جيب مردم بپردازد. خانواده‌اي كه داراي چهار خودرو هستند و هواي شهر را آلوده مي‌كنند بايد اين هزينه را از جيب خود بدهند و حالا جاي سوال است كه عوارض خودرو در سال چه مقدار است؟» شهردار تهران با اشاره به اينكه بنده تاكيد به خوب كار كردن و كار خوب كردن دارم، گفت: «بعضي وقت‌ها دوستان تلاش هم مي‌كنند ولي تلاش‌هاي‌شان به سرانجام نمي‌رسد، چرا؟ چون تصميم درستي نگرفته‌اند. برعكس، بعضي وقت‌ها نيز تصميم درستي گرفته مي‌شود ولي حال كار كردن ندارند و خروجي اين موارد خسارت به جامعه است.»
قاليباف مهم‌ترين كار ايجابي براي حل ترافيك و كاهش آلودگي هوا را توسعه حمل و نقل عمومي با تاكيد بر توسعه حمل و نقل ريلي دانست و گفت: در تاريخ 11 ساله اخير هيچ‌وقت شتاب كار عمراني به اندازه وضعيت فعلي در شهر تهران نبوده است. در اين دوره كارهاي عمراني نسبت به دوره‌هاي گذشته سرعت بيشتري داشته است كما اينكه 43 درصد تا 45 درصد زيرساخت‌هاي مهم شهر تهران در 11 سال اخير انجام شده است.
بعد از اين سخنان قاليباف با طعنه به دولت بخش جديدي از انتقادهاي خود را مطرح كرد و گفت: ما وقتي كه براي آباداني شهر مي‌گذاريم را براي پرداختن به مسائل حاشيه‌اي نخواهيم گذاشت! البته در مواقعي نيز بايد شفاف‌سازي لازم انجام شود ولي در نهايت حاشيه‌سازان و دروغ‌پردازان را به خدا مي‌سپاريم و دغدغه اول ما خدمت به مردم و حل مشكلات است.
قاليباف سپس با اشاره به اينكه، حالا كه دانش فني وجود دارد و مهم‌ترين بخش مترو ساخت تونل‌ها و زيرساخت‌ها است، مي‌توانيم با كمك دولت كه در قانون نيز تعريف شده است اقدامات بيشتري در اين زمينه انجام دهيم خاطرنشان كرد: در 20 سال گذشته كه دولت و شهرداري يكپارچه بودند 35 كيلومتر مترو ساخته شده است كه در 11 سال گذشته 110 تا 112 كيلومتر مترو به بهره‌برداري رسيده است كه در 5 ماه آينده بالاي 200 كيلومتر و سرجمع در شهر تهران به 270 كيلومتر مي‌رسد. البته ما قبول داريم دولت هم مشكلاتي دارد و بخشي از بودجه‌اش تحقق پيدا نمي‌كند، ولي حرف ما اين است كه حداقل به هر درصدي كه به بقيه بخش‌ها داده مي‌شود به حمل و نقل عمومي هم داده شود و سهم متروي تهران را نيز بپردازند.
شهردار تهران با بيان اينكه من گله‌مند هستم و از دولت و از همه مراجع نظارتي همچون مجلس، ديوان محاسبات، بازرسي كل كشور و... مي‌خواهم در بحث حمل و نقل وارد شوند گفت: بخشي از مقررات و قوانين قطعي است به گونه‌اي كه طبق قانون بايد درآمد آن براي حمل و نقل تهران صرف شود و پول قطعي كه توسط مردم پرداخت شده بايد از خزانه به شهرداري برگردانده شود. براساس قانون اين پول صرف هر چيزي كه بشود خلاف است. بايد اين پول از خزانه به شهرداري برگردد كه بر نمي‌گردد كه اين مساله خلاف قانون است.»
قاليباف با بيان اينكه براساس قانون 60 درصد درآمد از جرايم راهور بايد به شهرداري داده شود گفت: مردم جريمه را به حساب خزانه واريز مي‌كنند اما اين پول مجددا به شهرداري داده نمي‌شود و اين در حالي است كه ما بايد اين پول جرايم را صرف توسعه حمل و نقل عمومي كنيم اما اين پول از مردم گرفته مي‌شود و به شهرداري داده نمي‌شود و جاي سوال است كه اين پول به كجا مي‌رود؟
او سپس با لحني تند‌تر از قبل با ذكر اينكه من از شوراي شهر نيز گلايه دارم چرا كه معلوم نيست حقوق مردم كجا مي‌رود ؟ گفت: در بعضي از وزارتخانه‌ها از صندوق ذخيره ارزي مبالغي در حدود 10 ميليارد دلار براي سرمايه‌گذاري به نفع مردم پرداخت مي‌شود و اين نشان مي‌دهد كه در صندوق پول موجود است و براساس همان قانون دولت بايد 2/1 ميليارد دلار به مترو تهران كمك كند تا واگن بخرد اما دولت اين را نمي‌دهد و براي ما اين رفتار دوگانه و سياسي جاي سوال است.
شهردار تهران در ادامه با تاكيد براينكه، پول در صندوق ذخيره ارزي موجود است اما چهار سال است كه دولت به اين قانون تمكين نمي‌كند و به شهرداري پولي نمي‌دهد اين‌بار به شكل مستقيم به دولت حمله كرد و گفت: اين قانون‌شكني است و نشان‌دهنده رفتار سياسي است كه دولت با شهرداري دارد وقول مي‌دهم اگر اين پول بيايد در كمتر از يك سال سرفاصله تردد قطارهاي خط 3 از 15 دقيقه به 4 دقيقه كاهش مي‌يابد و ظرف يك سال ظرفيت مترو را از 4 ميليون مسافر به جابه‌جايي 8 ميليون مسافر در روز مي‌رسانيم.
قاليباف با بيان اينكه بارها از ما خواسته شده است كه تبليغات‌مان را روي استفاده مردم از حمل و نقل عمومي متمركز كنيم گفت: روي‌مان نمي‌شود از مردم بخواهيم كه از حمل و نقل عمومي استفاده كنند چرا كه هيچ‌كس حاضر نيست سوار مترويي شود كه شلوغ است و بايد مدت‌ها صبر كنند تا قطاري بيايد. اما با همه اين موضوعات بنده به عنوان شهردار تهران خود را مسوول مي‌دانم كه توسعه مترو را با همه سختي‌ها در اولويت كار قرار دهم و با تمام مشكلاتي كه وجود دارد لحظه‌اي در توسعه حمل و نقل متوقف نخواهيم شد.»

برگزاري نمايشگاه در نمايشگاه بين‌المللي برخلاف توافق‌هاي صورت گرفته است
اما سخنان گلايه‌آميز و انتقادي شهردار تهران به همين جا خاتمه پيدا نكرد، او بعد از جلسه و باز هم در پاسخ به سوالات مختلف خبرنگاران در حاشيه مراسم باز از دولت انتقاد كرد. او ابتدا به موضوع برگزاري نمايشگاه‌هاي دولتي در محل نمايشگاه‌هاي دايمي تهران به جاي شهر آفتاب پرداخت و گفت: «ما با وزارتخانه مربوطه تفاهمنامه داريم كه صرفا نمايشگاه‌هاي كم‌بازديد‌كننده و كوچك برگزار شود اما چه كار مي‌توانیم انجام دهيم؟ قبل از آنكه شهر آفتاب ساخته شود عنوان مي‌كردند كه جايگزيني براي سايت سئول وجود ندارد اما حالا نمايشگاه شهر آفتاب آماده پذيرايي از نمايشگاه‌ها است و من نمي‌دانم چكار بايد بكنيم آيا پلمبش كنيم؟ بايد دوستان‌مان در وزارتخانه اجازه ندهند كه نمايشگاهي در اين سايت برگزار شود.» قاليباف همچنين با اشاره به جلسه يكشنبه خود در مجلس و در خصوص مطالبات خود از دولت در بخش جريمه‌ها گفت: در جلسه كميسيون شهرها عنوان كردم كه يا اين قانون را لغو كنيد كه بدانيم اين قانون نيست و اگر هست آن را اجرا كنيم. نمي‌شود قانون را بنويسيم و اجرا نكنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون