• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3693 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۳ آذر

خبر

اقدامات براي حفاظت بعد از ثبت جهاني نيز تداوم يابد
اعتماد | سعدالله نصيري قيداري، سرپرست كميسيون ملي يونسكو با اشاره به ثبت آثار ميراث فرهنگي ايران در فهرست ميراث جهاني گفت: بايد اقدامات بعد از ثبت نيز براي حفاظت از اين آثار تداوم يابد. به عنوان مثال آثار شيخ شبستري به ثبت رسيده ولي بهتر بود بعد از آن آثارش نيز چاپ و در كتب درسي، تحقيقات و پژوهش‌ها گنجانده شود.


50 درصد افراد 15 تا 64 ساله دچار اضافه وزن هستند
اعتماد| روز گذشته مسوولان حوزه سلامت در سه نشست خبري نسبت به سبك زندگي و تغذيه نامناسب ايراني‌ها به عنوان مهم‌ترين عوامل بروز بيماري‌هاي غيرواگير هشدار دادند. باقر لاريجاني؛ رييس پژوهشگاه غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: «نيمي از مردان ايراني بالاي 50 سال و از هر 5 زن ايراني بالاي 50 سال يك نفر دچار پوكي استخوان و سه نفر دچار كمبود تراكم استخوان است و در مناطقي از تهران كه بيشتر دچار آلودگي هوا بوده ميزان كمبود ويتامين D مردم 5/1 برابر بيشتر است. ميزان مصرف كلسيم در مردم ايران 60 درصد كلسيم مورد نياز و ميزان ويتامين  D آنها 15 درصد ويتامين مورد نياز است. 50 تا 70 درصد مردم ما كمبود ويتامين D دارند و اين كمبود در زنان باردار بيشتر بوده و مي‌توان گفت 90 درصد آنها با اين مشكل مواجه هستند. كمبود تراكم استخوان مي‌تواند منجر به شكستگي شود و براساس آمارهاي موجود، در هر ساعت 6 نفر در كشور دچار شكستگي لگن به دليل كمبود تراكم استخوان مي‌شوند و به‌طور كلي 2 ميليون نفر در معرض شكستگي استخوان قرار دارند.»سيد مويد علويان، رييس شبكه هپاتيت ايران هم آمار مبتلايان به كبد چرب در ايران را حدود 40 درصد اعلام كرد و افزود: «امروزه با صنعتي شدن شهرها، كم تحركي، تغذيه نامناسب، كاهش مصرف مواد مغذي همچون ماهي و ميگو، ميوه‌ها و سبزيجات، فرآورده‌هاي لبني كم چرب و نيز افزايش مصرف مواد قندي و نشاسته‌اي، روغن‌هاي ناسالم و مصرف بيش از حد غذاهاي شور، شاهد بروز بيماري‌هايي همچون چاقي، ديابت، فشار خون، پوكي استخوان و كبد چرب هستيم كه اين بيماري‌ها جز با رژيم غذايي سالم و متعادل، ورزش مداوم روزانه و پرهيز از دخانيات و مشروبات الكلي قابل كنترل و درمان نخواهند بود.»زهرا عبداللهي؛ مديركل دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت هم هشدار داد: «براساس آخرين اطلاعات، 20 درصد از كودكان كمتر از 2 سال كشور دچار اضافه وزن و چاقي هستند. 65 درصد زنان 25 تا 64 ساله دچار چاقي شكمي و دور كمر بالاتر از 88 هستند و اين رقم در مردان به 20 درصد رسيده است.»علي اكبر سياري، معاون بهداشت وزارت بهداشت هم گفت: «ميزان مصرف نمك در افراد زير 50 سال بايد حدود 5 گرم و در افراد بالاي 50 سال بايد 3 گرم باشد در حالي كه ميزان نمك مصرفي كشور حدود 12 گرم است كه مصرف زياد اين ماده باعث افزايش فشار خون مي‌شود و 10 ميليون نفر در ايران از ابتلا به فشار خون رنج مي‌برند و ابتلا به اين بيماري باعث پوكي استخوان و برخي سرطان‌ها مي‌شود. سرانه مصرف روغن در كشور 46 گرم است كه بايد به 35 گرم برسد. ميزان مصرف سرانه قند در كشور، روزانه 66 گرم است و اگر كسي طي يك سال روزانه 300 ميلي‌ليتر نوشابه مصرف كند 7 كيلو اضافه وزن پيدا مي‌كند. در حالي كه با كمبود 88 درصدي مصرف ميوه و سبزي در مردم مواجه هستيم، طي 10 سال اخير ميزان اضافه وزن در كشور دو برابر شده و 50 درصد افراد 15 تا 64 ساله دچار اضافه وزن هستند كه ريشه آن در تغذيه ناسالم و كم‌تحركي است.»


۳۰۰ بار «بشين‌وپاشو» تنبيه جديد دانش‌آموزان
تسنيم| يك‌بار ديگر تنبيه‌بدني دانش‌آموزي منجر شد تا با اجبار معلم ۳۰۰ بار «بشين و پاشو» انجام دهد و حالا پس از اين تنبيه از ناحيه زانو دچار درد شديد شده است. در يكي از مدارس شهر قم، معلم مدرسه به دليل اينكه دانش‌آموز پايه هفتم تكليف خود را انجام نداده است، او را مجبور مي‌كند تا 300 بار «بشين و پاشو» انجام دهد و اين مساله منجر به آسيب پاهاي دانش‌آموز مي‌شود. مدير اين مدرسه نيز با تاييد اين موضوع اعلام كرد كه براي درمان دانش‌آموز تمام تلاش‌مان را انجام مي‌‌دهيم و با معلم خاطي نيز برخورد كرده‌ايم.


تصويب برنامه ملي كنترل  و كاهش «طلاق»
ايسنا| معاون رييس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: شوراي عالي انقلاب فرهنگي برنامه‌اي با عنوان برنامه ملي كنترل و كاهش طلاق دارد كه در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب رسيده است. سياست‌هاي كلي خانواده پس از سال‌ها بررسي و پژوهش به سه قوه ابلاغ شد. لازم است بين مجموع سياست‌هاي كلي تعامل قایل باشيم و به صورت منفك نمي‌توانيم براي تحقق آنها تلاش كنيم. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون