• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3693 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۳ آذر

روحاني: برخي‌ها غيرمنصفانه حرف‌مي‌زنند

در آغاز دولتم تنها 14 روز ذخيره گندم داشتيم اما امروز به خودكفايي رسيديم

گروه اقتصادي| حسن روحاني، رييس‌جمهوري گفت: «بسيار خوشحالم كه ملت بزرگ ايران امروز شاهد جشن بزرگ ملي براي دستيابي به نعمات خداوند و محصولات كشاورزي به ويژه محصول استراتژيك گندم هستند.»
از سال ۱۳۸۳ با توليد ۱۰ و نيم ميليون تن گندم جشن خودكفايي گندم پايه‌گذاري شد و پس از آن هر سال تكرار شد تا اميدها را براي گندمكاران ايراني زنده كند و هزينه‌هاي واردات گندم به كشور را كاهش دهد. رييس‌جمهوري وقت در روز برپايي جشن خودكفايي در سال 1383 بيان كرد: «ايرانيان پس از 40 سال توانستند گندم خود را خودشان توليد كنند و بايد براي حفظ آن تلاش كرد.» اظهارنظري كه در عمل سخت به نظر مي‌رسيد و گذشت زمان بر آن مهر تاييد زد چراكه دستيابي به اين موفقيت بيش از چند سال دوام نياورد.
در آن روزها مسوولان وزارت جهادكشاورزي دولت هشتم با تدوين طرح 10ساله خودكفايي، گام‌هاي اوليه را در كاهش واردات گندم برداشتند. اين طرح به گونه‌اي تنظيم شد كه ايران طي اين مدت با ارتقاي ضريب مكانيزاسيون، بهره‌وري آب، عمليات به‌زراعي و به‌نژادي گندم، بهبود حاصلخيزي خاك و پيشگيري از ضايعات، از مزرعه تا نانوايي، افزايش قيمت تضميني متناسب با تورم و مخصوصا بسيج امكانات و منابع انساني اعم از مروجان، كارشناسان و...، به حدي از پايداري در توليد گندم برسد كه حتي اگر خشكسالي به وقوع پيوست، با كاهش توليد و خريد قابل توجهي مواجه نشود. اما اسكندري، مجري طرح گندم در دولت قبل و وزير جهاد كشاورزي دولت نهم كه با طرح وعده خودكفايي گندم راي مثبت نمايندگان مجلس را جلب كرد به جاي اصرار بر ادامه اجراي طرح خودكفايي مصوب دولت هشتم، تداوم خودكفايي گندم به شيوه خود را دنبال و قول خودكفایي و صادرات گندم را به مردم داد. او حتي از خودكفايي در تمامي محصولات كشاورزي و مخصوصا خودكفايي يك تا سه ساله در مورد جو، برنج، ذرت و دانه‌هاي روغني (كاهش وابستگي به 30درصد) نيز سخن گفت. جالب اينكه در آن دوران بيان كرد: «اگر تحقق اهداف عملي نشد، خودم مي‌روم يا مرا بركنار كنيد.» اما نه تنها اين اتفاق رخ نداد و وي بركنار نشد، بلكه مديريت اشتباه در دولت دهم هم ادامه داشت تا ايران همچنان محتاج واردات گندم باقي بماند.
ما فقط در برجام پيروز نشديم
حال پس از 12 سال دوباره جشن خودكفايي گندم برپا مي‌شود به اين اميد كه اين‌بار اين توفيق پايدار باشد. حجت‌الاسلام حسن روحاني در جشن شكرگزاري برداشت محصول با ابراز خوشحالي از خوداتكايي در توليد محصولات كشاورزي به ويژه محصول استراتژيك گندم اظهار كرد: جشن امروز يك افتخار بين‌المللي براي تبلور بزرگ‌ترين بخش اقتصاد مقاومتي است و ما در حوزه امنيت غذايي شاهد يك قدم مهم براي خوداتكايي و تضمين امنيت ملي كشور در حوزه‌ غذايي هستيم. او در ادامه با تشكر از زحمات كشاورزان اظهار كرد: كساني كه سن بيشتري دارند و قحطي غذا در دوران جنگ جهاني دوم را به ياد مي‌آورند، مي‌دانند امنيت غذايي يعني چه؟ مي‌دانند اگر گندم كم باشد و دشمن بخواهد به ما فشار بياورد، چه مي‌شود. از روز اجرايي شدن برجام در 27 دي ماه كه روز عزاي اسراييل و يكي از كشورهاي منطقه كه مسير غلطي را طي مي‌كند، بود، تا امروز توليد نفت ايران از يك ميليون بشكه به دو ميليون و 300 هزار بشكه رسيده است در اين شرايط ما در اوپك اداره‌كننده جلسه مي‌شويم و چانه‌زني مي‌كنيم و براي افزايش توليد نفت موفق مي‌شويم. در واقع فقط ما در برجام پيروز نشديم ما در اوپك، خريد هواپيما و خودكفايي در توليد محصولات كشاورزي هم افتخار به دست آورده‌ايم و در حوزه‌هاي ديگر هم موفق خواهيم بود. ملت ايران با اميدواري، مقاومت و اتحاد و توكل به خداوند از هر مشكلي عبور مي‌كنند.
رييس دولت تدبير و اميد در بخش ديگري از اظهارات خود با اشاره به روزهاي آغازين دولت يازدهم گفت: درباره ذخاير گندم در كشور قبل از دولت يازدهم گزارش‌هايي به ما مي‌رسيد و در آن روزها آقاي حجتي مسووليت وزارت كشاورزي را نمي‌پذيرفت؛ آن روزها ما با برخي دوستان درباره‌ كشاورزي جلسه گذاشتيم و گزارش‌هايي هم به ما مي‌رسيد كه ذخيره گندم كشور به 14 يا 15 روز رسيده و حتي ذخيره يك استان به 3 روز رسيده بود. ما در آن روزها براي انتقال گندم به كشور و پرداخت پول مشكل داشتيم. البته مشكلات باعث شد كه وزارت جهادكشاورزي با اراده محكم‌تر در مسير خوداتكايي و استقلال كشور حركت كند. رييس‌جمهور افزود: آقاي حجتي در روزهاي اول دولت توصيه مي‌كرد كه بايد كود و بذرمورد نياز كشور اختصاص يابد تا توليد گندم افزايش يابد. آقاي حجتي يك وزير پركار، پرتلاش و با ايمان است كه تجربه و تخصص لازم در حوزه كشاورزي را دارد. روحاني در ادامه تصريح كرد: ما كاري نداريم كه عده‌اي نسبت به دولت غير منصفانه حرف مي‌زنند ما چاره‌اي نداريم جز اينكه براي آنها دعا كنيم تا خداوند براي دل آنها انصاف نازل كند تا منصفانه فكر كنند و حرف بزنند. وي افزود: نخستين جلسه ما قبل از مسووليت رسمي درباره‌ حوزه‌ كشاورزي و تامين گندم بود. ما دنبال حل مشكل گندم بوديم تا كشور دچار مشكل كمبود نان نشود. ما تنگناهاي كشور را حفظ كرديم و قدم‌هاي بسيار خوبي براي توليد گندم برداشتيم. در سال 92، 97 ميليون تن محصولات كشاورزي توليد كرديم كه اين رقم امسال به 117 ميليون تن رسيده است. رييس‌جمهور با اشاره به اينكه ما يك بار در دولت اصلاحات و در سال 83 به خودكفايي گندم رسيديم گفت: در آن جلسه آقاي خاتمي اعلام كرد كه ما بعد از 40 سال در توليد گندم به خودكفايي رسيديم. در سال 80 حدود 77/6 ميليون تن گندم نياز داشتيم كه از خارج وارد كنيم اما در سال 83، به خودكفايي رسيديم با اين وجود در سال 88 باز هم به 77/6 ميليون تن گندم نياز داشتيم كه وارد كند. چرا اين اتفاق افتاد؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون