• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3695 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۵ آذر

عددنوشت

افزايش قيمت لوازم خانگي

بازار لوازم خانگي اين روزها با تغييراتي در قيمت‌ها همراه شده است و به دنبال افزايش نرخ ارز، بررسي‌ها از بازار لوازم خانگي حاكي از افزايش پنج تا ۲۰ درصدي قيمت‌ بيشتر محصولات لوازم خانگي است؛ اتفاقي كه بنا به گفته فروشندگان، بحران تقاضا را تشديد مي‌كند. بازار لوازم خانگي طي ماه‌هاي اخير از جمله بازارهايي بوده كه ركود را به شكل جدي تجربه كرده و با افت محسوس تقاضا مواجه شده است كه طرح صدور كارت‌هاي اعتباري خريد لوازم خانگي داخلي هم نتوانست به اين ركود پايان دهد و آخرين مشاهدات بازار و گفته‌هاي فروشندگان هم حاكي از ادامه و حتي تشديد اين ركود است. اما به غير از مساله ركود، بازار لوازم خانگي اين روزها با مساله ديگري هم روبه‌رو شده و آن هم افزايش پنج تا ۲۰ درصدي قيمت بسياري از كالاهاست؛ موضوعي كه مشاهدات بازار و اظهارات رييس اتحاديه لوازم خانگي، آن را تاييد مي‌كند.


دلار دربازار
در بازار روز گذشته دلار امريكا با افزايش ۱۶ توماني قيمت نسبت به روز سه شنبه به ۳۹۲۹ تومان رسيده و سكه تمام طرح جديد با ادامه روند صعودي به يك ميليون و ۱۴۳ هزار تومان رسيده است. هر گرم طلاي ۱۸ عيار بيش از ۱۱۳ هزار تومان قيمت دارد. نيم سكه و ربع سكه نيز به ترتيب ۵۹۸ و ۳۱۷ هزار تومان فروخته مي‌شوند. اونس جهاني طلا نيز براي معاملات در بازارهاي جهاني بيش از ۱۱۶۲ دلار داد و ستد مي‌شود. در بازار ارز، يورو ۴۳۰۳ تومان، پوند انگلستان ۴۹۶۳ تومان و لير تركيه ۱۱۷۳ تومان در بازار آزاد فروخته مي‌شود.

كاهش صادرات نفت ايران
رويترز به نقل از يك منبع آگاه از برنامه نفت‌كش‌هاي ايران گزارش داد كه صادرات نفت خام ايران در دسامبر هشت درصد نسبت به نوامبر كاهش خواهد يافت و به كمترين ميزان در پنج ماهه گذشته مي‌رسد. ايران از توافق ماه گذشته اوپك براي كاهش توليد روزانه به ميزان 2/1 ميليون بشكه كه از ژانويه اجرا مي‌شود، معاف شد و انتظار مي‌رفت توليدش را اندكي را افزايش دهد. اما به گفته يك منبع آگاه از وضعيت صادرات اين كشور، صادرات نفت خام ايران در دسامبر بدون در نظر گرفتن ميعانات، به 88/1ميليون بشكه در روز در مقايسه با 04/2ميليون بشكه در نوامبر، كاهش خواهد يافت. وي مدعي شد كه اين كاهش ممكن است نشانه وجود مشكلاتي در حفظ توليد پس از لغو تحريم‌ها در سال جاري ميلادي كه به افزايش توليد منجر شد، باشد. معافيت از توافق كاهش توليد اوپك يك پيروزي براي تهران بود كه معتقد بود بايد سهم بازاري كه در دوران تحريم‌ها از دست داده بود را مجددا به دست آورد.

كاهش درآمد فروش نفت
بر اساس جداول مالي و بودجه بانك مركزي، درآمدهاي نفتي كشور در هفت ماهه نخست سال جاري درحالي ۳۰ هزار ميليارد تومان اعلام شده است كه اين رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲درصد كاهش داشته است. بر اساس گزارش بانك مركزي از عملكرد بودجه در هفت ماهه نخست سال جاري، درآمد حاصل از واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌اي، 30 هزار ميليارد تومان برآورد شده است. اين رقم در هفت ماهه نخست سال94، 38 هزار ميليارد تومان بوده است.
گفتني است اين رقم در سال 93، 41 هزار ميليارد تومان اعلام شده بود. كاهش 8 تا 10 هزار ميليارد توماني درآمد نفتي در هفت ماهه نخست سال جاري نسبت به سال‌هاي 94 و 93 باعث شده است اين درآمدها كاهش 22 درصدي داشته باشد. بر اساس اين گزارش منابع حاصل از نفت خام، در اين مدت 21 هزار ميليارد تومان بوده است. اين رقم نيز نسبت به مدت مشابه سال قبل 30 درصد كاهش يافته است. همچنين درآمدهاي حاصل از فروش فرآورده‌هاي نفتي و ميعانات گازي در هفت‌ماهه نخست سال، شش هزار ميليارد تومان بوده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 12 درصد رشد داشته است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون