• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3695 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۵ آذر

موقعيت ايران و روسيه براي مذاكرات صلح بهتر و قوي‌تر شده است


سقوط مجدد پالميرا توسط داعش يكي ديگر از تحولات روزهاي اخير در سوريه است. مهم‌ترين ويژگي پالميرا چيست؟
پالميرا در شرق سوريه است و نزديك‌ترين جبهه به دمشق مي‌تواند باشد. سقوط اين شهر مي‌تواند دمشق را به خطر بيندازد و شايد حاكي از تلاش جديد براي مقابله با دولت مركزي باشد. از طرفي، پالميرا شهري نفت‌خيز است كه مي‌تواند منافع اقتصادي را براي آنها به همراه داشته باشد. سقوط پالميرا نيز نشان مي‌دهد كه ارتش سوريه قدرت چنداني ندارد و از توان لازم براي بازپس‌گيري تمامي سوريه در مدت كوتاه و ميان‌مدت برخوردار نيست. به عبارت ديگر، سقوط پالميرا نشانه اين است كه اگر حلب بازپس‌ گرفته شود، بحران از يك جاي ديگر بيرون مي‌زند.
امريكا ادعا كرده است كه نيروهايي براي مبارزه با ارتش سوريه اعزام خواهد كرد و تجهيزات بيشتري به نيروهاي مخالف بشار اسد مي‌دهد. فكر مي‌كنيد امريكا تا پايان دوره اوباما چه رويكردي را خواهد داشت؟
دوران اوباما رو به پايان است و نمي‌تواند تصميمات جدي را هم بگيرد. مساله مطرح شده هم يك تصميم موقت خواهد بود. آنگونه هم كه ترامپ گفته است او در سوريه بر مبارزه با تروريسم متمركز خواهد شد و تصميم دارد سياست اوباما براي حمايت از مخالفان را ادامه ندهد. از طرفي، او سياست همكاري با روسيه را مطرح كرده و اين مساله مي‌تواند موجب تغيير فضا بشود. اين سياست مي‌تواند شرايط را به نفع دولت سوريه رقم بزند. بايد ديد و منتظر ماند آينده چگونه رقم خواهد خورد. اينكه ترامپ مي‌تواند روند حركت در سياست خارجي امريكا را تغيير دهد يا خير؟ با اين حال، اگر امريكا هم تغيير روند دهد تا وقتي يك توافق سياسي در سوريه شكل نگيرد، ناامني در سوريه ادامه خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون