• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3705 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۸ دي

با وجود شكايت نمايندگان از كريمي‌قدوسي به هيات نظارت

نماينده دلواپس ادعاي جديدي عليه وزير خارجه مطرح كرد

گروه سياسي| درست است كه صحن مجلس تمام وقت درگير تصويب برنامه ششم توسعه است و كمتر خبر سياسي از آن بيرون مي‌آيد، اما در راهروهاي آن نماينده دلواپس مشهد هست كه خوراك خبري به رسانه‌ها بدهد. ديروز محمدجواد كريمي‌قدوسي دوباره در راهروي مجلس خبرساز شد. او درست وقتي وارد راهرو شد كه لحظاتي پيش از او عليرضا رحيمي، نماينده تهران و عضو كميسيون امنيت بيانيه اين كميسيون درباره كريمي‌قدوسي و انتشار سخنان محرمانه ظريف را در ميان خبرنگاران خواند و بروجردي، رييس كميسيون امنيت هم در جمع خبرنگاران گفت كه «بارها و بارها درباره اين نوع رفتارها به كريمي‌قدوسي تذكر داده است.» شب قبل از آن هم مسعود پزشكيان، نايب‌رييس مجلس و رييس هيات نظارت بر رفتار نمايندگان از شكايت چند نماينده از كريمي‌قدوسي به اين هيات خبر داده بود. نماينده مشهد كه ديروز بيشتر از هميشه خودش را تنها مي‌ديد با چهره‌اي درهم از مقابل نگاه‌هاي پرسشگر خبرنگاران به سرعت عبور كرد. اما چند قدم بيشتر نتوانست برود و ناچار شد توقف كند. سوال‌ها شروع و خبرنگار «اعتماد» و چند رسانه اصلاح‌طلب درباره انتشار گزينشي سخنان ظريف از كريمي‌قدوسي سوال كردند اما او با اشاره دست، خبرنگاران رسانه‌هاي غيراصولگرا را نشان داد و گفت: «شما كه مي‌دانيد من سه سال است شما را تحريم كرده‌ام و با رسانه‌هاي شما صحبت نمي‌كنم. الان هم تنها با رسانه ملي مصاحبه مي‌كنم. خبرنگار صدا و سيما هم همين سوال را از او پرسيد و كريمي‌قدوسي بر همان مواضع گذشته‌اش اصرار كرد و گفت كه «من فايل صوتي را خودم شنيدم و كلمه به كلمه آن را با متن تطبيق دادم. براي اطمينان هم 12 نماينده آن را تطبيق دادند و امضا كردند. من فقط آن بخش از سخنان ظريف را كه محرمانه و سري و درباره اوضاع منطقه بود، نياوردم.»
بيانيه كميسيون امنيت ملي مجلس در محكوميت اظهارات كريمي‌قدوسي
او اگرچه تك‌تك سوالات خبرنگاران ديگر را بي‌پاسخ گذاشت اما ادعاهاي تازه‌اي عليه ظريف مطرح كرد. آن هم در واكنش به بيانيه كميسيون امنيت ملي كه عليه رفتارهاي او صادر شده بود. بيانيه‌اي كه به امضاي اكثر اعضاي كميسيون امنيت رسيده بود و عليرضا رحيمي آن را در ميان خبرنگاران خواند. اين بيانيه افشا و انتشار سخنان ظريف به صورت ناقص و گزيشني را گناهي نابخشودني و خدمت به دشمنان انقلاب اسلامي دانسته و رفتار كريمي‌قدوسي را هنجارشكني و حاشيه‌سازي بي‌منطقي توصيف كرده كه اكثريت قريب به اتفاق اعضاي كميسيون نسبت به آن معترض هستند. بيانيه دوباره تاكيد كرده است كه سخن ظريف در اين جلسه «نه اشتباه در برجام بود و نه اشتباهي در سياست‌هاي راهبردي نظام، بلكه صرفا اشاره‌اي بود به يك اشتباه در اعلام موضع». علاءالدين بروجردي، رييس كميسيون امنيت ملي هم در كنار رحيمي و در جمع خبرنگاران آمد و گفت كه بارها و بارها درباره اين نوع رفتارها به او تذكر داده است. بروجردي نقطه پاياني هم بر نمايش كريمي‌قدوسي و «پخش فايل صوتي سخنان ظريف» گذاشت و گفت كه اين فايل صوتي به هيچ‌وجه قابل پخش نيست و اگر كسي تخلفي در اين باره انجام داده است بايد پاسخگو باشد. بروجردي كه باز هم بر اعلام مواضع كميسيون توسط سخنگوي آن تاكيد كرد: اين سوال به ذهن خبرنگاران متبادر شد كه چرا نقوي‌حسيني سخنگوي كميسيون كه از قضا چند قدم آن طرف‌تر هم ايستاده است بيانيه اين كميسيون را قرائت نكرد؟! او كه به لحاظ سياسي با كريمي‌قدوسي همفكر و هم‌نظر است به اين سوال پاسخ روشني نداد اما در جواب تلاش برخي از خبرنگاران اصولگرا كه سعي مي‌كردند اين بيانيه را مخدوش جلوه دهند، گفت: اين بيانيه رسمي كميسيون امنيت ملي است. وقتي كه رييس كميسيون اين بيانيه را تاييد مي‌كند سخنگوي كميسيون ديگر كاره‌اي نيست و اين بيانيه قطعا رسمي است.
ادعاهاي جديد كريمي‌قدوسي: ظريف تلاش كرده با تيم ترامپ مخصوصا وزيرخارجه‌اش ارتباط بگيرد
اما واكنش كريمي‌قدوسي به اين بيانيه نمايندگان هم‌كميسيوني‌اش ادعانامه جديدي عليه ظريف بود. او كه نمي‌خواست باور كند نمايندگان عليه او بيانيه‌اي صادر كرده‌اند، گفت: در چند روز اخير هيچ جلسه ديگري در كميسيون امنيت نداشته‌ايم و هيچ بيانيه‌اي از سوي كميسيون تهيه نشده است. عده‌اي از اعضاي كميسيون كه بر اساس يك ضرورت به ديدار وزير امور خارجه رفته بودند، امروز اين متن را تهيه كرده و به اسم كميسيون منتشر كرده‌اند. در صورتي كه جان كلام ما اين بود كه اعتراف آقاي ظريف به اشتباه خود در اعتماد به قول جان كري در موضوع قانون داماتو باعث بزرگ شدن ايشان مي‌شود. كريمي‌قدوسي اين را هم گفت كه با وجود اطمينان دادن جان كري به آقاي ظريف براي پيروزي دموكرات‌ها، پس از آنكه ترامپ راي آورد آقاي ظريف تلاش بسياري كرد كه بتواند با تيم ترامپ مخصوصا وزير امور خارجه‌اش ارتباط بگيرد و در نهايت، تلاش كرد تا از طريق خانم موگريني اين ارتباط برقرار شود. بر اساس اطلاعات به دست آمده، خانم موگريني قرار است طي دو روز آينده به همين منظور سفري به امريكا داشته باشد. كريمي‌قدوسي كه با سوالات خبرنگاران درباره اين موضوع جديد مواجه شده بود، ترجيح داد به سوالي جواب ندهد و راهرو را ترك كرد. اما ساعتي بعد وزارت امور خارجه بيانيه‌اي درباره اين ادعاهاي جديد كريمي‌قدوسي منتشر كرد و اقدام كريمي‌قدوسي را غيراخلاقي، غيرقانوني، غيرمنطقي و غيرشرعي توصيف كرد و اصرار او بر اين اقدام را تاسف‌برانگيز قلمداد كرد. در بيانيه وزارت امور خارجه آمده است كه كريمي‌قدوسي در ادامه سلسه بداخلاقي‌هاي خود اتهامات واهي و ناراست ديگري را به وزارت امور خارجه و شخص وزير محترم امور خارجه نسبت داده است كه حتي به نظر مي‌رسد با توجه بي‌مبالاتي ايشان در اظهارات نادرست و خلاف واقع، ارزش تكذيب نيز نخواهد داشت. بعد هم توضيح داده شده كه «همه كساني كه با وزير امور خارجه از نزديك كار مي‌كنند و در ماه‌هاي پيش از انتخابات امريكا در جلسات مختلف درون و برون سازماني و در نشست‌هاي تخصصي و كارشناسي و استراتژيك با ايشان حضور داشته‌اند، مي‌دانند كه يكي از معدود نظرات كارشناسي واقع‌بينانه و دقيق درباره انتخابات امريكا از سوي ايشان ارايه شده كه پيروزي آقاي ترامپ در انتخابات را با ارايه ادله و با استناد به استدلال‌هاي متعدد دور از انتظار نمي‌دانسته و نتيجه به دست آمده در اين انتخابات را بسيار محتمل مي‌دانستند؛ موضوعي كه كه براي ديگران نه در ايران، بلكه در ساير نقاط جهان چندان قابل پيش‌بيني نبود. در پايان بيانيه هم تاكيد شده است كه اتهامات ديگر و اظهارات نسنجيده و نارواي كريمي‌قدوسي در خصوص تلاش براي ارتباط‌گيري با تيم جديد هيات حاكمه امريكا همانند بقيه‌ سخنان قبلي ايشان در مورد شخص وزير امور خارجه، در شكل خوش‌بينانه آن حاكي از بي‌اطلاعي و ناآگاهي و در شكل ديگر آن باز هم ناشي از توهمات و بداخلاقي‌هاي تكراري و كسل‌كننده ديگر ايشان است كه ديگر چندان قابل اعتنا نبوده و نياز به تكذيب مجدد هم ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون