• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3705 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۸ دي

انتقادها و اعتراضات نمايندگان به روند بررسي لايحه برنامه ششم ادامه دارد

حضرتي: خدا شاهد است با اين برنامه گره‌برگره مي‌افزاييم

گروه سياسي| لايحه برنامه ششم هرچند دو هفته‌اي است كه در صحن علني مجلس شوراي اسلامي در حال بررسي است اما اعتراضات و انتقادات نمايندگان به روند بررسي اين لايحه و همچنين ايرادات داخلي آن ادامه دارد؛ ايراداتي كه در روز تصويب كليات آن در مجلس بسياري از نمايندگان مجلس را براي دادن راي منفي به آن ترغيب كرده بود اما با وعده‌اي كه رييس مجلس براي رفع اين ايرادات در زمان بررسي جزييات داد باعث شد تا نمايندگان به كليات اين برنامه راي مثبت بدهند. با اين حال در روند بررسي جزييات هر روز اعتراضات و انتقادات زيادي از سوي نمايندگان مطرح مي‌شود كه آنچنان هم پاسخي ندارد.
25 مورد تخلف آيين‌نامه‌اي
ديروز مصطفي كواكبيان، نماينده تهران در جريان بررسي لايحه برنامه ششم توسعه در جلسه علني نوبت صبح با فريادهايي اعتراض خود را به صورت بلند نسبت به ندادن وقت به او از سوي هيات رييسه براي بيان تذكرش مطرح كرد و با فرياد گفت كه از صبح در نوبت تذكر است اما هيات رييسه به همه وقت بيان تذكر داده و فقط به او وقت نمي‌دهد. وي با اشاره به ماده ۱۸ آيين‌نامه درباره قسم هيات رييسه، گفت: هيات رييسه قسم خورده كه آيين‌نامه را اجرا كند. بنده در طول هشت روز گذشته بررسي برنامه ششم ۲۵ مورد از تخلفات شخص رييس مجلس از اجراي آيين‌نامه را يادداشت كردم اما چون به اين نتيجه رسيدم كه آقاي رييس قصد كنترل شرايط و پيش بردن بررسي لايحه را دارد چيزي نگفتم. در اين هنگام لاريجاني گفت: آقاي كواكبيان بنده نبايد به شما در اين رابطه توضيح بدهم اما حداقل يك مورد از اين ۲۵ مورد تخلف آيين‌نامه‌اي را بگوييد.
خدا شاهد است با اين برنامه گره بر گره مي‌افزاييم
جلسه عصر مجلس هم شاهد تذكر الياس حضرتي، نماينده اصلاح‌طلب مردم تهران بود كه به انتقاد از روند بررسي برنامه توسعه ششم در مجلس پرداخت و خطاب به لاريجاني گفت: شما كه آدم عاقل و فيلسوفي هستيد، يك بررسي كنيد. خدا شاهد است جز اينكه گره‌ بر گره اضافه كنيم، كار ديگري انجام نمي‌دهيم. به گزارش خبرآنلاين، الياس حضرتي در همان ابتداي سخنانش خطاب به رييس مجلس گفت: خطابم با شما است خواهشا يكي كه مي‌خواهد آرام و مودبانه از شما وقت بگيرد توجه كنيد كه نياز به داد و نعره نباشد. رييس مجلس در واكنش به اين گلايه حضرتي كه به صورت غيرمستقيم اشاره به صحبت‌هاي رد و بدل شده ميان كواكبيان و لاريجاني داشت، گفت: شما كه اهل اين كارها نيستيد. به نوبت بايد وقت بدهند. كواكبيان در جلسه صبح تلاش كرد تا با فرياد به بيان اخطار بپردازد؛ نكته‌اي كه موجب شد تا رييس مجلس در واكنش به فريادهاي او بگويد: شما فكر مي‌كنيد كه اگر صداي‌تان بلند شود حرفت‌ان معقول‌تر مي‌شود. اگر با همين صدا، ميكروفن‌تان قطع شود، باز هم صداي شما را مي‌شنويم. حضرتي در ادامه اخطارش خطاب به لاريجاني تاكيد كرد: ما دو هفته است كه در اينجا بحث مي‌كنيم. شما كه آدم عاقل و فيلسوفي هستيد توجه كنيد، يك بررسي بكنيد، ما دو هفته است كه تعدادي از مواد را به كميسيون فرستاديم و تعدادي را تصويب كرديم و تعدادي هم كه عين قانون جاري است را داريم خراب مي‌كنيم. خدا شاهد است جز اينكه گره‌اي بر گره مشكلات اضافه كنيم، كار ديگري انجام نمي‌دهيم. چاره ديگري هم نداريم. وي افزود: شما بزرگواري كنيد به عنوان مدير جلسه، به ماده 153 متوسل شويد. كميسيون زحمت كشيده است، هر آشي درست كرده است، ‌اول مصوبه كميسيون مطرح شود كه يا تصويب مي‌شود يا رد مي‌شود. رييس مجلس اين اخطار عضو فراكسيون اميد را اينگونه پاسخ داد: اولا بايد بگويم كه از ماده 153 نمي‌توانيم استفاده كنيم. واقعا براي‌مان امكان‌پذير نيست شما مطمئن باشيد از ماده 153 هم بخواهيم استفاده كنيم همين اتفاق مي‌افتد. خيلي تاثير ندارد فقط اگر دوستان كمك كنند خيلي موافق و مخالف صحبت نكنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون