• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3705 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۸ دي

عددنوشت

عملكرد دولت در ايجاد شغل
مشاور اقتصادي رييس‌جمهوري با اشاره به اينكه اين دولت سالانه ۷۰۴ هزار شغل ايجاد كرده است، گفت كه ريشه بيكاري كنوني به ۳۵ سال پيش بازمي‌گردد. مسعود نيلي با بيان اينكه در نيمه دوم دهه ۸۰ درآمد ارزي كشور به ۸۴۵ ميليارد دلار رسيد، گفته است: با اين منابع مي‌شد براي همه‌كساني كه به بازار كار وارد مي‌شوند شغل ايجاد كرد. وي گفت: پس از پايان جنگ تا سال ۱۳۸۳، كل درآمد ارزي كشور ۶۳۰ ميليارد دلار بود و برنامه‌ريزان كشور در آن دوره دغدغه كمبود منابع براي ايجاد اشتغال داشتند. از سال ۱۳۷۵ تا سال ۱۳۸۴ ميانگين ايجاد شغل در كشور ۶۳۸ هزار شغل در سال بود، اما از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۳ عملا شغلي در كشور ايجاد نشده و ميانگين آن سالانه ۷۶ هزار شغل بوده است. نيلي عنوان كرد: ريشه بيكاري كنوني به ۳۵ سال پيش بازمي‌گردد كه جمعيت كشور در آن زمان ۱۶ ميليون نفر از سال‌هاي ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۵ افزايش يافت. از سال ۱۳۶۵ تاكنون ميانگين سالي يك‌ميليون نفر به جمعيت كشور اضافه‌ شده است.


كاربران كشورهاي در حال توسعه
آمار و ارقام فناوري اطلاعات و ارتباطات در سال ۲۰۱۶ نشان مي‌دهد كه كشورهاي درحال توسعه با 5/2ميليارد كاربر، داراي بيشترين كاربران اينترنت هستند، درحالي كه كشورهاي توسعه يافته يك ميليارد كاربر اينترنت دارند. آمارهاي منتشر شده از سوي اتحاديه بين‌المللي مخابرات (ITU) گوياي آن است كه با وجود كاهش قيمت خدمات فناوري اطلاعات و ارتباطات، هنوز 9/3 ميليارد نفر از جمعيت جهان از اينترنت استفاده نمي‌كنند. البته بررسي ضريب نفوذ اينترنت در كشورهاي مختلف گوياي واقعيات ديگري نيز هست. طبق بررسي‌هاي صورت گرفته ضريب نفوذ كاربران اينترنت در كشورهاي توسعه يافته ۸۱ درصد، در كشورهاي در حال توسعه ۴۰ درصد و در كشورهاي كمتر توسعه يافته ۱۵درصد بوده و بدين‌ترتيب بيش از نيمي از جمعيت جهان هم‌اكنون از اينترنت استفاده نمي‌كنند.

تعداد روستاييان بدون برق
در حال حاضر ۳۴۴ روستا و ۳۴ هزار خانوار عشايري بدون برق در ايران وجود دارد كه گرچه تمهيداتي براي برقدار كردن اين مناطق در نظر گرفته شده اما قطعا فرآيند انجام اين كار زمانبر خواهد بود. در حال حاضر ۴۱ نيروگاه خصوصي توليد‌كننده ۳۲ هزار مگاوات برق در ايران وجود دارد. اين آمار نشان مي‌دهد كه ۶۰ درصد برق ايران توسط بخش خصوصي توليد مي‌شود و پيش‌بيني شده كه تا سال ۱۴۰۰، توليد ۸۰ درصد برق كشور بر دوش اين بخش باشد. با اين وجود همچنان در نقاطي از كشور مردماني وجود دارند كه از نعمت روشنايي برخوردار نيستند بر همين اساس آرش كردي، مديرعامل شركت توانير وعده برق رساني به تمام روستاها را داده و گفته است كه روستاهاي صعب‌العبور نيز از طريق انرژي فتوولتاييك برقدار مي‌شوند.

اعتبار لازم طرح فاضلاب
مديرعامل آب و فاضلاب استان تهران گفت: در بخش تكميل طرح فاضلاب تهران تكيه ما بيشتر به بخش خصوصي است كه براي اين مساله نيز به‌طور ميانگين به ۲۴ هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري نياز است كه تاكنون ۱۰ هزار ميليارد تومان آن هزينه شده است. محمد پرورش با بيان اينكه براي تكميل فاضلاب تهران به ۱۵ هزار ميليارد تومان ديگر نياز است، گفت: در گذشته دغدغه شركت آب و فاضلاب استان تهران تنها بحث‌هاي كمي بود اما در حال حاضر كيفيت آب مشتركان از اهميت ويژه‌اي برخوردار شده است. به گفته وي، در حال حاضر در استان تهران پروژه‌هاي متعددي را براي پايداري آب در نظر گرفته‌ايم به‌طوري‌كه در حاشيه تهران و جنوب شهر تهران امروز در تمام مناطق يك پروژه پايدار در حال اجرا است و بايد گفت كه در جنوب تهران آب باكيفيت ارايه مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون