• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3706 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۹ دي

ما به نظارت مردم نياز داريم

موضوع بابك زنجاني مساله‌اي نيست كه به اين راحتي‌ها از ذهن حسن روحاني پاك شود. پرونده‌ موسوم به پرونده نفتي كه از ابتداي دولت يازدهم پيگيري‌هاي آن به جريان افتاد و با بازداشت زنجاني به ابعاد تازه‌اي از اتفاقاتي رسيد كه در دولت گذشته انجام شد، روحاني را نه به دنبال اعدام متهم رديف اول، بلكه به دنبال پاسخ به اين پرسش مي‌كشاند كه چه كساني در پرونده نقش داشته‌اند؟ رييس‌جمهوري با ورود به مبحث فساد در ايران از لزوم مقابله با آن گفت و تاكيد كرد: «بسيار مهم است كه در اين شرايط كشور به مساله فساد توجه كنيم و براي مقابله با فساد كمربندها را محكم ببنديم. اگر مي‌خواهيم اقتصاد درست شود، رشد و توسعه صورت بگيرد و اقتصاد مقاومتي را ببينيم يكي از شرايط آن نبودن فساد است. با وجود فساد رشد اقتصادي به وجود نمي‌آيد. انسجام اجتماعي ايجاد نمي‌شود و سرمايه اجتماعي آسيب جدي مي‌بيند. يكي از مهم‌ترين وظايف امروز ما مبارزه با فساد است». وي با بيان اينكه براي مبارزه با فساد بازرسي‌هاي ويژه از قواي سه گانه لازم هستند ولي كافي نيستند، گفت: اينها همه نظارت‌هاي حرفه‌اي و ويژه است. ما نياز به يك نظارت و بازرسي كامل عام و عمومي داريم كه آن نظارت مردم است. همه مردم بايد به صحنه نظارت بيايند. مگر مي‌توانيم مشكلي را در جامعه بدون حمايت مردم حل كنيم؟
چطور يك نفر به تنهايي 3 ميليارد دلار به جيب مي‌زند؟
رييس‌جمهور يادي هم از مه آفريد اميرخسروي مي‌كند. فردي كه با سه ميليارد دلار اختلاس حكم اعدام او اجرا مي‌شود، هنوز هم براي روحاني جاي سوال دارد كه چگونه يك نفر مي‌تواند به تنهايي اين مقدار پول را به جيب بزند؟ وي با بيان اينكه در كشور همه ارگان‌ها، دستگاه‌هاي نظارتي مختلفي دارند، يادآور شد: قوه مجريه، قضاييه و مقننه هر كدام دستگاه‌هاي نظارتي متفاوتي دارند و شوراي نگهبان هم يك دستگاه نظارتي به شمار مي‌آيد. حالا چرا با وجود اين همه دستگاه نظارتي باز هم شاهد تخلفات بزرگ هستيم. چگونه مي‌شود كه يك تخلف عظيم و بزرگ حدود 3 ميليارد دلار در كشور ايران در دولت قبل اتفاق بيفتد؟ اين همه دستگاه‌هاي نظارتي بودند، اما كدام يك نظارتشان قوي نبوده است. يا قوانين ما اشكال دارد يا افرادي كه مسووليت نظارت دارند مشكل دارند. وي همچنين تصريح كرد: مگر يك نفر خودش به تنهايي مي‌تواند 3 ميليارد دلار به جيب بزند؟ به كجا وصل بوده است؟ چه كساني به او كمك كرده‌اند و شريك‌هايش چه كساني بوده‌اند؟
چه كساني موثر بودند و نقش داشتند؟
روحاني با اين پرسش كه چگونه نفت، اموال و صدها ميليون دلار پول در اختيار او قرار گرفته است؟ به سراغ بابك زنجاني رفت و گفت: دستگاه قضايي رسيدگي كرده و به يك حكمي رسيده است. من راجع به دستگاه قضايي و حكم آن فرد بحثي ندارم چون اين مربوط به دستگاه قضايي است و قاضي بررسي كرده و به يك حكمي رسيده است. اما سوال مردم همچنان باقي است. حالا اگر يك فردي اعدام شود، ثم ماذا؟ (كه چي) پول چه شد؟ پولي كه در اختيار اين آقا بود كجا رفت؟ چه كساني موثر بودند و نقش داشتند؟ رييس دولت تدبير و اميد همچنين خاطرنشان كرد: از آغاز پرونده پيشنهاد دادم به جاي اينكه اين فرد مستقيما در اختيار قوه قضاييه قرار بگيرد، در اختيار وزارت اطلاعات قرار گيرد تا اطلاعات شفاف و پرونده پخته شود و بعد در اختيار دستگاه قضايي قرار بگيرد. اما به هر حال اين مساله عملي نشد. انتظار مردم اين است كه اين ماجرا براي‌شان روشن شود. مردم سوالاتي دارند و سوال‌شان بايد پاسخ داده شود. وي در ادامه عنوان كرد: به عنوان نماينده ملت ايران و مسوول اجراي قانون اساسي عرض مي‌كنم كه در پرونده‌هاي مهمي كه ميلياردها از اموال عمومي مردم حيف و ميل شده، بايد به سوالات مردم پاسخ داده شود و اگر پاسخ داده نشود چيزي مهم‌تر از سه ميليارد دلار و بيش از ده‌ها ميليارد دلار از دست داده‌ايم و آن مساله اعتماد عمومي مردم و مساله سرمايه اجتماعي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون