• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3706 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۹ دي

نماينده زنجان در گفت‌وگو با «اعتماد» از تشكيل بزرگ‌ترين فراكسيون مجلس خبر مي‌دهد

210 نماينده عضو فراكسيون فرش و صنايع دستي شدند

 

گروه سياسي| بزرگ‌ترين فراكسيون مجلس دهم ديروز تشكيل شد، آن هم با 210 عضو. فراكسيون فرش و صنايع دستي بزرگ‌ترين فراكسيوني است كه تشكيل شده و بيشتر نمايندگان مجلس و همين‌طور اعضاي هيات‌رييسه عضو اين فراكسيون هستند. قرار است رياست آن بر عهده علي وقفچي، نماينده زنجان باشد و در چشم‌انداز اين فراكسيون حل‌مشكلات صنايع دستي ايران و رونق بخشي به آن ديده شده است. گفت‌وگوي كوتاه وقفچي با روزنامه اعتماد را در ادامه مي‌خوانيد:

فراكسيون فرش و صنايع دستي با استقبال خوبي روبه‌رو شد. انتظار چنين استقبالي را داشتيد؟

خوشحالم كه اين اتفاق افتاد. انتظار نداشتم اما خوشبختانه تك‌تك نمايندگان و حتي هيات رييسه مجلس در اين فراكسيون عضو شدند و بيش از 210 نفر از نمايندگان عضو اين فراكسيون هستند. اميدواريم با توجه به اهميتي كه اين موضوع دارد دست به دست هم بدهيم و از صاحبنظران كشور در بخش خصوصي و دولتي و همين‌طور از ظرفيت خود مجلس استفاده كنيم تا بتوانيم اين صنعت كه به نوعي تضعيف شده و جايگاه واقعي خودش را در دنيا و حتي در خود كشور از دست داده است را احيا كنيم و قدم‌هاي مثبتي براي اين صنعت مهم‌ برداريم.

چه شد كه به فكر تاسيس اين فراكسيون افتاديد؟

با توجه به اينكه امروز يكي از اساسي‌ترين بحث‌هاي ما احياي فرهنگ غني ايراني - اسلامي است به اين فكر افتاديم. باورمان بر اين است كه براي صادرات فرش و صنايع دستي ظرفيت داريم و ارزان‌ترين و سريع‌ترين و بهترين راه صادر كردن فرهنگ به دنيا مي‌تواند شناساندن اين صنايع دستي به دنيا باشد و بر همين منوال احساس كرديم بايد فراكسيون فرش و صنايع دستي را در مجلس داشته باشيم تا بتوانيم بر حل مسائل اين صنعت بيشتر متمركز شويم. نكته مهم اينكه زنده كردن اين صنعت در اشتغال بانوان هم مي‌تواند سهم بزرگي داشته باشد. خانم‌ها را كه به هر دليل محدوديت‌هاي اشتغال در ادارات را دارند اما با رونق گرفتن صنايع دستي آنها مي‌توانند فضاي كسب و كار مناسب و آبرومند داشته باشند.

يكي از موانع جدي در صنايع دستي و به خصوص صنعت فرش وجود رقباي جدي است كه بازار ايران در جهان را كساد كرده‌اند. فراكسيون برنامه‌اي براي مواجهه با اين موضوع هم دارد؟

با عنايت به اينكه بنز آلمان را كشور ديگري نمي‌تواند توليد كند بالطبع فرش ايراني را هم كشور ديگري نمي‌تواند توليد كند. اين هنر بيش از دو، سه هزار سال در ايران قدمت دارد. هر كشور ديگري نمي‌تواند جايگزين شود مگر اينكه ما خودمان كوتاهي كنيم و به‌روز نباشيم. نبايد در گذشته بمانيم و بگوييم افتخاراتي داشته‌ايم و همان‌ها براي‌مان كافي است. بايد علاوه بر اينكه آن افتخارات را حفظ مي‌كنيم در به روز كردن خود و توجه به نيازمندي‌هاي جهاني و داخلي هوشيار باشيم. يك خلأ اساسي كه در كشور ما وجود دارد عدم استفاده از توليدات داخلي است. متاسفانه با وجود اينكه خيلي از كشورهاي توسعه يافته محصولات صنايع دستي و فرش ما را استفاده مي‌كنند اما به اين دليل كه نتوانسته‌ايم جايگاه اين صنايع را حفظ كنيم كم‌كم فرهنگ استفاده از آن را از دست داده‌ايم و اين موضوع به اين صنعت صدمه زده است. مثلا بسياري از زنان خانه‌دار ما فرش‌هاي ماشيني سبك را به فرش‌هاي دستي ترجيح مي‌دهند. اگر ما بتوانيم بر اين مشكلات فرهنگي غلبه كنيم مي‌توانيم بازار بزرگي در كشور ايجاد كنيم تا اين صنايع رونق خوبي بگيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون