• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3706 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۹ دي

تهديد توييتري ترامپ

توافق ناگوار با ايران پايان دوستي با اسراييل بود

رونمايي  ديرهنگام جان كري  از نسخه اوباما براي صلح

چهارشنبه صبح، درست چند ساعت پيش از آنكه جان كري، وزير امور خارجه امريكا در ساختمان وزارت امور خارجه اين كشور از طرح باراك اوباما، رييس‌جمهور اين روزهاي امريكا درباره قديمي‌ترين مناقشه خاورميانه رونمايي كند، دونالد ترامپ، رييس‌جمهور منتخب به سنت همه اين ماه‌ها سراغ توييتر رفت. وي در سه پست توييتري به جهان يادآوري كرد كه دولت اوباما، دولت مستعجل است و به متحد سنتي امريكا، رژيم صهيونيستي وعده روزهاي خوب‌تر را داد و نوشت: قوي بمان.
دونالد ترامپ كه از زمان پيروزي در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا درباره توافق هسته‌اي با ايران سكوت اختيار كرده بود، عصر صبح چهارشنبه به وقت نيويورك اين سكوت را شكست و خاطره اظهارنظرهايش درباره برجام در روزهاي رقابت‌هاي انتخاباتي را زنده كرد. وي برجام را توافق ناگوار دانست و تولد آن را آغازگر پايان دوستي امريكا با اسراييل خواند.
بهانه تمام اين وعده دادن‌هاي توييتري و هشدارها دو اتفاق بود؛ تصويب قطعنامه ضداسراييلي در شوراي امنيت در هفته گذشته و سخنراني دقيقه 90 جان كري درباره طرحي كه تيم اوباما فكر مي‌كند مي‌تواند راهگشا در بن‌بست نيم قرني مذاكرات صلح باشد.  دقايقي پس از اين توييت رييس‌جمهور منتخب امريكا بود كه بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي نيز به ديپلماسي توييتري روي آورد و در پاسخ ترامپ نوشت: رييس‌جمهور منتخب امريكا، از شما براي اين دوستي گرم و حمايت واضح از اسراييل سپاسگزار هستم. نكته جالب در توييت نخست‌وزير رژيم صهيونيستي اين بود كه وي علاوه بر دونالد ترامپ، نام فرزندان وي را هم در توييت خود قيد كرد؛ اقدامي كه در فضاي مجازي، اقدامي نامتعارف در گفت‌وگوي دو رهبر سياسي خوانده شد.
ترامپ در حالي از توافق هسته‌اي با ايران به عنوان توافقي ناگوار و تاثيرگذار بر رابطه تل‌آويو و واشنگتن ياد مي‌كند كه در جريان سه سال تلاش‌هاي ديپلماتيك و بين‌المللي براي به نتيجه رسيدن اين توافق، بيشترين سنگ‌اندازي‌ها از جانب تل‌آويو رخ داد و شخص نتانياهو از هيچ تلاشي براي ممانعت از شكل‌گيري اين توافق در مرحله نخست و در مقدمه متوقف شدن آن در مرحله دوم فروگذار نكرد. شخص نتانياهو در اين مسير خنجرها را از نيام خارج كرد و بدون دعوت و هماهنگي با كاخ سفيد كه شخص باراك اوباما در راس ساختاري آن نشسته بود به كنگره رفت و در اقدامي ساختارشكنانه به نمايندگان امريكايي گفت كه عليه تصميم رييس دولت خود قيام كنيد. ترامپ در حالي به اسراييل مي‌گويد تا 20 ژانويه صبوري كند و قوي بماند كه در صحن شوراي امنيت اين تنها امريكا نبود كه موافقت خود را با قطعنامه به تصوير كشيد بلكه ديگر دوستان اروپايي و غربي تل‌آويو نيز بي‌توجه به هشدارها و تهديدهاي اين رژيم، گامي را كه سال‌ها پيش بايد برمي‌داشتند، عملي كردند. ترامپ وعده 20 ژانويه را مي‌دهد اما حقايق جامعه بين‌المللي مي‌گويد كه پس از اين تاريخ رييس‌جمهور امريكا شايد در فضاي مجازي بتواند عليه توافق هسته‌اي غرولند كند و براي فلسطيني‌ها رجز بخواند اما در صحنه عملي چاره‌اي جز تن دادن به نگاه اكثريت ندارد. تابوي سكوت در برابر اسراييل ترك برداشته و شايد تنها راه براي ممانعت از عميق‌تر شدن اين شكاف تن دادن به خواست جهاني باشد كه از يكه‌تازي‌هاي تل‌آويو به ستوه آمده‌اند.  
 

توافق ناگوار با ايران  پايان دوستي اوباما با اسراييل بود

 دونالد ترامپ رييس‌جمهور منتخب امريكا در سلسله توييت‌هايي عليه اقدام اخير دولت «باراك اوباما» در عدم وتوي قطعنامه شوراي امنيت عليه شهرك‌سازي اسراييل، نوشت: «دارم تمام تلاشم را مي‌كنم تا بيانيه‌ها و موانع تنش‌زاي متعددي را كه رييس‌جمهور اوباما ايجاد مي‌كند، ناديده بگيرم. تصور مي‌كردم كه قرار است انتقال قدرت نرم و رواني صورت گيرد. اما اينطور نيست.» ترامپ افزود: «نمي‌توانيم اجازه دهيم كه اين بي‌احترامي و رفتار تحقيرآميز با اسراييل ادامه يابد. آنها همواره دوست قدرتمندي در ايالات متحده داشتند، اما الان اينطور نيست.» وي ادامه داد: «آغاز پايان (دوستي ويژه) توافق ناگوار با ايران بود و حالا هم اين (قطعنامه شوراي امنيت) ! اسراييل قدرتمند بمان كه 20 ژانويه (موعد آغاز كار ترامپ) به سرعت نزديك مي‌شود.» ترامپ پيش از اين هم از دولت اوباما به دليل خودداري از وتوي قطعنامه انتقاد كرده و گفته بود پس از آغاز به كار دولت جديد، سازمان ملل بايد رويكرد جديدي در قبال اسراييل اتخاذ كند. توييت‌هاي امروز ترامپ همچنين نخستين اشاره مستقيم او به توافق هسته‌اي پس از پيروزي در انتخابات بود. وي در جريان رقابت‌هاي انتخاباتي بارها از برجام انتقاد كرده و گفته بود اين توافق را مورد مذاكره مجدد قرار مي‌دهد.

 

صفحه 11 را بخوانيد

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون