• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3706 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۹ دي

وزير دفاع: دنبال اقدامي نيستيم كه نقض برجام باشد

گروه سياسي| وزير دفاع گفت: قاعدتا ما دنبال اقدامي نيستيم كه نقض برجام باشد، ما دنبال نقض برجام نيستيم؛ خيلي هم گوش‌مان به حرف امريكايي‌ها بدهكار نيست و توانمندي‌ها و قابليت‌هاي‌مان در حدي هست كه بتوانيم نيازهاي خودمان را تامين كنيم.
به گزارش ايسنا، جمله‌هاي كليدي اظهارات سردار سرتيپ پاسدار حسين دهقان به شرح زير است:
  عربستان نمي‌تواند براي خودش منافعي در سوريه تعريف كند تا بخواهد در قالب مذاكرات به آن برسد. سايرين هم همين طور، ما فكر مي‌كنيم كه اگر سه تا اصل را همگان بپذيرند مساله سوريه به راحتي حل مي‌شود؛ يك بحث حفظ تماميت ارضي سوريه است؛ سوريه يكپارچه بايد حفظ شود نه هر كسي داعيه‌اي داشته باشد و بخواهد تجزيه آن را مطرح كند و نه كسي دنبال ايجاد واگرايي و مسائل خودمختاري باشد.
  ما مي‌گوييم كسي حق ندارد به آقاي بشار اسد بگويد تو حق نداري كانديداي رياست‌جمهوري بشوي؛ حرف مااين است يعني ملت تعيين مي‌كند. كسي براي آقاي بشار اسد و ملت سوريه نبايد تعيين‌تكليف كند.
  قاعدتا ما دنبال اقدامي نيستيم كه نقض برجام باشد ما دنبال نقض برجام نيستيم؛ خيلي هم گوش‌مان به حرف امريكايي‌ها بدهكار نيست و توانمندي‌ها و قابليت‌هاي‌مان در حدي هست كه بتوانيم نيازهاي خودمان را تامين كنيم.
  ما براي تامين نيازمندي‌هاي دفاعي خودمان كه قادر به توليد آنها در داخل كشور نباشيم از هر منبع خارج از ايران دنبال خواهيم كرد به جز امريكا و اسراييل كه هيچ‌وقت با آنها ارتباط نخواهيم داشت يا ديگراني هم كه همپيمان آنها هستند خوب حتما نياز خودمان را تامين مي‌كنيم. ميان ۲۰۰ كشور كه در دنيا هست يكي چين و يكي هم روسيه ما با اينها همكاري داشتيم و در آينده هم خواهيم داشت.
  حلب به يك معنا پايتخت اقتصادي سوريه قلمداد مي‌شود به طور طبيعي از زماني كه تروريست‌ها وارد سوريه شده‌اند يكي از اهداف اساسي آنها اين بوده است كه بتوانند حلب را در اختيار بگيرند و به طور طبيعي اگر اين اتفاق مي‌افتاد به راحتي پشتيباني مي‌شدند و از سمت جنوب هم كه مي‌آمدند مي‌توانستند حمص و حماه را به راحتي به اشغال خود در بياورند و از شمال هم به دمشق وارد شوند لذا حلب يك نقطه استراتژيك و راهبردي محسوب مي‌شود. حلب در فضاي عمومي جغرافياي سياسي و اقتصادي سوريه از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است و به همين ميزان هم بايد بپذيريم كه دولت و كساني كه با او همراه بودند براي دفاع هم از همين حساسيت نسبت به حلب برخوردار باشند.
  براي آتش‌بس جامع يا سراسري تضمين جدي مي‌خواهد به اين معنا كه همه بايد بپذيرند قرار است كه يك آتش بس صورت بگيرد و به دنبال آن همه بايد بپذيرند كه هر كسي كه آتش بس را مخدوش كند بايد تنبيه شود. حتما داعش و جبهه النصره نمي‌توانند موضوع آتش بس باشند، ساير گروه‌هاي مسلح قرار است در فرآيندي كه ذيل استقرار آتش‌بس صورت خواهد گرفت مذاكرات سياسي خودشان را با دولت سوريه داشته باشند.
  در مورد نقش ايران بعد از آزادسازي حلب در شهر حلب بايد بگويم، اين يك اقدام مشترك است يعني قرار است كه سه طرفي كه الان با هم توافق كرده‌اند براجرا و ثبات و تداوم آتش بس نظارت كنند لذا قاعدتا بايد تقسيم كار شود تا هر كسي بداند بايد چه كاري انجام دهد كه همان اصولي كه عرض كردم بتواند پياده شود. ما نيرويي ايراني آنجا نداريم نيروهاي مستشاري هستند، ارتش سوريه وظيفه انجام اين ماموريت‌ها را دارد؛ جايي لازم باشد مشورت مي‌دهيم.
  ما هيچ هماهنگي را اساسا با امريكايي‌ها نداشتيم، نداريم و نخواهيم داشت. ائتلاف غربي شكل گرفته براي مبارزه با تروريست‌ها را يك امر شكلي مي‌دانيم چون اراده‌اي براي اينكه بخواهند با تروريست‌ها مبارزه بكنند در آنها وجود ندارد. تا جايي كه اخيرا امريكايي‌ها در ديرالزور آمدند ارتش سوريه را بمباران كردند. گفته مي‌شود امريكايي‌ها مي‌خواستند توافقي را كه با روسيه داشتند به اين شكل زير سوال ببرند ولي ما ازجانب آنها تعهدي براي ايفاي نقش مفيد و موثر در عرصه داخلي و در ميدان عمل نمي‌بينيم چون تروريست‌ها دست پرورده خودشان هستند علاقه‌مندند كه آنها بمانند حالا ممكن است با تضعيف كردن آنها موافق باشند ولي برنابودي آنها هيچ اصراري ندارند چون آنها را مي‌خواهند به عنوان يك عامل، در اختيار داشته باشند كه هر وقت خواستند هر جايي از منطقه و حتي جهان را به بحران و آشوب بكشانند اينها در اختيارشان باشند.
  من فكر مي‌كنم تركيه بايد به يك سوال جواب بدهد؛ قبل از اينكه بخواهند نسبت به ديگران قضاوت كنند يا خواسته‌اي داشته باشند آيا ورود آنها به خاك سوريه با درخواست دولت سوريه بوده است؟ يا تصميم خودشان بوده؟ اگر با درخواست دولت سوريه بوده بايد هر زماني هم كه دولت سوريه خواست آنها خارج شوند، اگر درخواست دولت سوريه هم نبوده آنها متجاوزند و يك متجاوز نمي‌تواند حقي براي خودش قايل باشد؛ روسيه و ايران به دعوت دولت رسمي حاكم بر سوريه كه دولت قانوني، مشروع و دولت منتخب مردم است به آنجا رفتند. هر زماني كه دولت سوريه نيازي به همراهي نداشته باشد ايران و روسيه ادعايي براي ماندن ندارند. من فكر مي‌كنم آقاي وزير خارجه تركيه به جاي اينكه فرافكني كند مقداري مسووليت‌پذير باشد و ببيند چرا خودشان اين فضا را مطرح كردند و چرا اين اتفاقات افتاده و اگر آنها خطا نمي‌كردند امروز خطا‌هايشان را با خطا نمي‌خواستند جبران كنند.
  ما مي‌گوييم كسي حق ندارد بگويد آقاي بشار كانديدا نشود. ايشان كانديدا بشود ملت راي مي‌دهد ايشان رييس‌جمهور مي‌شود. ملت راي ندهند راي نمي‌آورد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون