• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3714 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۹ دي

عددنوشت

واحد صنعتي در قرق بانك‌ها
طبق آخرين خبر اعلامي، ۱۵۰۰ واحد صنعتي تحت تملك بانك‌ها قرار دارند كه از اين تعداد ۱۱۰۰ واحد در شهرك‌هاي صنعتي هستند و از كل واحدهاي مذكور فقط ۸۳ مورد تعيين تكليف شده‌ و به چرخه توليد باز گشته‌اند. سال ۱۳۹۳ بود كه ولي‌الله سيف - رييس كل بانك مركزي - با صدور بخشنامه‌اي به شبكه بانكي اعلام كرد كه با ارايه جزييات سرمايه‌گذاري خود در بخش‌هاي مختلف، طي سه سال آينده، هر سال تا يك سوم از دارايي‌هاي مازاد را به فروش رسانده و با جذب نقدينگي از اين محل در راستاي تسهيلات‌دهي بيشتر براي رونق توليد با توجه به شرايط ركودي كه بر اقتصاد حاكم است، حركت كند. اين بخشنامه پس از شدت گرفتن انتقادات نسبت به ورود بيش از حد بانك‌ها و موسسات اعتباري سرمايه‌گذاري در املاك، ساختمان يا كارخانه‌ها و نيز توسعه شركت‌داري صادر شد و به موجب قفل شدن بخش ديگري از منابع بانك‌ها و كاهش قدرت تسهيلات دهي آنها بود؛ بنابراين با توجه به تاكيد مقام معظم رهبري و همچنين رييس‌جمهور شبكه بانكي ملزم به خروج از مسير غيرمنطقي بنگاه‌داري شد تا با واگذاري، رونق توليد در دستور كار قرار گيرد.

تعدادشهرهاي خارج شده از ليست تنش آبي
معاون برنامه‌ريزي و توسعه شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور گفت: با تمهيدات اتخاذ شده در دولت براي سال آينده اعتبار ۱۱۰۰ ميليارد تومان به طرح‌هاي آبرساني روستايي اختصاص داده شده است. علي اصغر قانع در جمع خبرنگاران اظهار كرد: سال جاري با استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملي، آب شرب بيش از ۱۶۰۰ روستا با جمعيت بالغ بر ۸۵۰ هزار نفر تامين شده است. پيش بيني مي‌شود تا پايان امسال به سه هزار روستا جمعيت با بالغ بر دو ميليون و ۵۰۰ هزار نفر آبرساني شود. معاون برنامه‌ريزي و توسعه شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور گفت: باتوجه به اينكه ميزان بارندگي‌ها در سال جاري پايين بوده است تمهيداتي براي شهرهايي كه با تنش آبي مواجه هستند در نظر گرفته شده است تا مشكلات كمتري داشته باشند. بر اساس تمهيدات صورت گرفته در سال گذشته، ۵۰۰ شهري كه درگير تنش آبي بودند به ۳۰۰ شهر كاهش يافته و تلاش مي‌كنيم در تابستان امسال اين تعداد شهر كمتر شود.

افت تجارت ايران و امريكا
مبادلات تجاري ايران و امريكا در نوامبر ۲۰۱۶ كه دونالد ترامپ در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا به پيروزي رسيد نسبت به ماه قبل از آن يك پنجم شد و به 7/9 ميليون دلار رسيد. جديدترين آمار منتشرشده از سوي مركز آمار امريكا نشان مي‌دهد مبادلات تجاري ايران و اين كشور در ماه نوامبر 2016 نسبت به ماه قبل از آن يك پنجم شده و به 7/9 ميليون دلار رسيده است. دونالد ترامپ، نامزد افراطي جمهوريخواهان كه انتقادهاي تندي در مورد توافق هسته‌اي امريكا با ايران مطرح كرده است در انتخابات 8 نوامبر به پيروزي رسيد و قرار است از اول بهمن به عنوان رييس‌جمهور امريكا فعاليت خود را آغاز كند. بر اساس توافق هسته‌اي برخي محدوديت‌ها در تجارت امريكا با ايران از جمله تحريم صادرات فرش و پسته ايران به امريكا برداشته شده است.

افزايش قيمت جهاني نفت
قيمت هر بشكه نفت برنت در پايان معاملات روز جمعه ۲۱ سنت افزايش يافت و به ۵۷ دلار و ۱۰ سنت رسيد. قيمت نفت روز جمعه افزايش يافت و در پايان معاملات هفتگي رشد داشت، اما تقويت دلار و افزايش ترديد‌ها در مورد پايبندي اعضاي اوپك به توافق كاهش توليد موجب شد تا رشد قيمت محدود باشد. بر اساس اين گزارش، قيمت هر بشكه نفت برنت در پايان معاملات 21 سنت، افزايش يافت و به 57 دلار و 10 سنت رسيد. قيمت نفت برنت بين 56 دلار و 28 سنت و 57 دلار و 47 سنت در نوسان بود. قيمت نفت برنت براي دومين هفته متوالي افزايش يافت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون