• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3714 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۹ دي

13 نفر در حمله مسلحانه به فرودگاهي در فلوريدا كشته و زخمي شدند

حمله‌اي نه تروريستي، نه غيرتروريستي

گروه جهان|  مقامات ايالت‌هاي مختلف امريكا در حال حاضر سخت مشغول بررسي عوامل و انگيزه حمله مسلحانه به فرودگاهي در ايالت فلوريدا هستند كه جمعه شب حداقل پنج نفر كشته و هشت زخمي برجاي گذاشت. اين حمله كه در فرودگاه بين‌المللي فورت لادردال-هاليوود صورت گرفت به گفته مقامات محلي و پليس پروازهاي فرودگاه با اختلال مواجه شد و مسافران به‌شدت وحشت‌زده شدند كه البته طبق اعلام پليس محلي فرد مظنون دستگير شده است. يواس‌اي‌تودي گزارش داد جمعه شب يك فرد با اسلحه وارد فرودگاه لادردال شد و در قسمت تحويل بار مسافران به سوي تعدادي از حاضران در محل آتش گشود كه در اين بين حداقل 5 نفر كشته و هشت نفر ديگر زخمي شدند. شاهدان عيني كه در محل حاضر بودند در خصوص فرد مسلح كه وارد سالن فرودگاه شده بود، گفتند كه اين مرد لاغر، قدبلند بوده و تي شرتي آبي به تن داشته است. فردي كه اين حمله را انجام داده هيچ جمله يا كلمات خاصي را به طور مشخص عنوان نكرده است. در حالي كه فرد مظنون تلاش داشته تا از محل فرار كند توسط نيروهاي امنيتي، زنده دستگير مي‌شود. كميسر تحقيق اين پرونده مي‌گويد كه فرد تيرانداز پس از آنكه كيف خود را از محفظه چك خارج مي‌كند، بعد از گرفتن كيف خود به سمت دستشويي مي‌رود و پس از خروج شروع به تيراندازي مي‌كند. با اين حال طبق آخرين گزارش‌ها مقامات هنوز به دنبال انگيزه‌هاي فرد مظنون هستند و طبق تحقيقات پليس به نظر مي‌رسد كه اين فرد به تنهايي دست به حمله زده است.
مظنون كيست؟
به گفته مقام‌هاي محلي، فرد مسلح استبان سانتياگوي 26 ساله است كه به عنوان يك سرباز جانباز ارتش امريكا به حساب مي‌آيد. اسكات اسراييل، معاون كلانتر منطقه مي‌گويد: سانتياگو بدون هيچ حادثه‌اي دستگير شده است. گفته مي‌شود سانتياگو در نيوجرسي به دنيا آمده است و در پورتوريكو و آلاسكا به عنوان افسر گارد ملي خدمت كرده است. از سوي ديگر اف‌بي‌آي شروع به بررسي سابقه نظامي سانتياگو كه شامل خدمت در عراق بوده، كرده است كه هيچ اتصالي به گروه‌هاي تروريستي وجود نداشته اما هنوز نظريه حمله تروريستي را اف بي‌آي رد نكرده و هرگونه سناريويي محتمل است. اما آن‌گونه كه سانتياگو دو ماه پيش در دفتر اف‌بي‌آي اعتراف كه كرده گفته است، كنترل ذهن او را داعش در اختيار گرفته و اين گروه تروريستي از او خواسته‌اند تا عمليات انتحاري انجام دهد. در بيانيه‌اي كه اف بي‌آي منتشر كرده در طول مصاحبه، سانتياگو ظاهري كاملا آشفته و نامنسجم داشته و اظهاراتي بي‌ربط را مطرح كرده است. اين بيانيه مي‌افزايد كه سانتياگو اظهار داشته كه قصدي براي آسيب رساندن به كسي را ندارد و رفتاري نامنظم را از خود بروز داده است كه به گفته مقام‌هاي اف بي‌آي وي از دفتر اف بي‌آي به يك مركز پزشكي براي ارزيابي رواني منتقل شده است. گفتني است اف‌بي‌آي براي ارزيابي دقيق از سانتياگو و بررسي پايگاه‌هاي داده بين سازماني و مصاحبه با اعضاي خانواده وي تحقيقات خود را به صورت بسته پيش خواهد برد.
از اسلحه چگونه استفاده شد؟
قوانين حمل و نقل و اداره امنيت پرواز امريكا اجازه مي‌دهد كه مسافران سلاح گرم حمل كنند به شرطي كه مسافران اعلام كنند كه با خود سلاح دارند كه در اين صورت شركت هوايي موظف است با بررسي آن را در يك بسته قفل شده و سخت قرار دهد كه پس از پياده شدن مسافر به او تحويل داده شود. از طرفي پروتكل‌هاي سختي شامل نشان دادن سلاح و كيف دستي و بليت هواپيما از جمله مواردي است كه در چك فرودگاه‌ها صورت مي‌گيرد. ديويد ويليامز، متخصص هوافضا و امنيت پرواز در فلوريدا گفت: سيستم‌هاي پيشرفته به طور جداگانه اسلحه‌هاي اظهارشده را ذخير مي‌كنند و اگر اسلحه اظهار نشده باشد دستگاه آن را شناسايي مي‌كند و ماموران مي‌توانند فرد متخلف را دستگير كنند. رسانه‌هاي امريكا همچنين گزارش داده‌اند كه سانتياگو با هواپيمايي از كانادا راهي فلوريدا و وارد فرودگاه فورت لادرديل شده بوده است. شبكه سي‌ان‌ان گزارش داده كه اسلحه‌اي كه او در اين حمله مسلحانه استفاده كرده، در چمدان او بوده است. گفته مي‌شود كه پس از بازيابي اسلحه خود در فرودگاه توانسته آن را مورد استفاده قرار دهد.
اكنون اتفاقي كه در فرودگاه ايالت فلوريدا رخ داده امنيت مسافرت هوايي را مختل كرده است. كارشناسان امنيتي فرودگاه مي‌گويند كه اين موضوع مي‌تواند موضع حاميان محدوديت حمل اسلحه را قوي‌تر كند چرا كه حمل اسلحه مي‌تواند شرايط اجراي قانون را به‌شدت محدود كند اما طرفداران و حاميان حمل اسلحه مي‌گويند كه سانتياگو نمادي از اكثريت استفاده‌كنندگان از اسلحه كه در مسافرت‌هاي هوايي نيز با خود حمل مي‌كنند، نيست. اما حاميان كنترل اسلحه مي‌گويند، تيراندازي در فرودگاه فلوريدا امنيت پرواز را زير سوال برده و اين سوال مطرح مي‌شود كه صاحبان سلاح گرم مي‌توانند در داخل پايانه‌هاي مسافربري فرودگاه سلاح حمل كنند يا خير. كوين مورفي، رييس پليس سابق فرودگان بين‌المللي سينسيناتي به نيويورك تايمز مي‌گويد: مقررات فدرال اجازه حمل سلاح گرم در چمدان را مي‌دهد. از همين رو با توجه به اجازه حمل سلاح در پايانه‌هاي فرودگاهي اين موضوع همان سطح خطرناك است كه حمل سلاح گرم در اماكن عمومي مجاز شمرده مي‌شود.
اتهامات سانتياگو
يك وكيل جنايي در خصوص اتهامات فرد مسلح مي‌گويد: سانتياگو كه يك كارت شناسايي نظامي در اختيار داشت و در اين حادثه اين كارت نيز پيدا شده است، مقامات فدرال مي‌توانند سانتياگو را با طيف وسيعي از جرايم از جمله تجاوز و حمل سلاح و اقدام به قتل متهم كنند كه البته مي‌توان اصلي‌ترين اتهام سانتياگو را در چارچوب فدرال قتل دانست.
براي مسافران چه اتفاقي افتاد؟
مديرعامل فرودگاه، مارك گيل به خبرنگاران گفت كه حدود 10هزار نفر در ترمينال چهار فرودگاه زمينگير شدند كه تلاش زيادي براي پيدا كردن هتل و تامين مواد غذايي اين مسافران انجام شد و ده‌ها اتوبوس نيز مردم را در منطقه جابه‌جا كردند. البته گزارش‌ها حاكي از آن است كه پروازهاي فرودگاه مجدد برقرار شده و برخي ساعات پروازي تغيير كرده است. هرچند هنوز مشخص نيست كه اسلحه‌اي كه سانتياگو از آن استفاده كرده از نظر قانوني خريداري شده است يا خير اما از سويي ديگر انگيزه اين تيراندازي كماكان نامشخص باقي‌مانده است و حتي اگر اين كهنه سرباز امريكايي از سوي داعش مورد تحريك قرار گرفته اما طبق گفته مقام‌هاي امريكايي از ذهني آشفته برخوردار بوده كه نه مي‌توان اين حمله را تروريستي خواند و نه‌غير تروريستي.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون