• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3714 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۹ دي

چهره‌ها- خبرها

غافلگيري داعش توسط ارتش عراق
نيروهاي عراقي براي اولين بار از شمال وارد شهر موصل شدند. اين نيروها در عمليات پاكسازي در شرق موصل نيز چند زندان و يك بيمارستان ميداني داعش را كشف كردند. فرمانده عمليات «نينوا مي‌آييم» نيز از هلاكت صدها داعشي در حملات نيروهاي عراقي و جنگنده‌هاي ائتلاف و آزادي بيش از ۵۰ محله جديد در موصل خبر داد. به گزارش ايسنا، به نقل از روزنامه الشرق الاوسط، نيروهاي عراقي براي اولين‌بار روز جمعه از شمال وارد موصل شدند. اين اقدام در قالب مرحله جديد عمليات موصل انجام شده است. درگيري‌هاي بازپس‌گيري موصل كه از ۱۷ اكتبر گذشته آغاز شد شاهد دو اتفاق جديد بوده يكي، اولين‌يورش نيروهاي عراقي به موصل از سمت شمال و دوم، اولين عمليات شبانه كه با بازپس‌گيري محله‌اي ديگر در شرق موصل خاتمه يافت. اين عمليات در قالب حمله بزرگي انجام شد كه از هفته گذشته براي نفوذ به شهر پس از حدود چند هفته وقفه كليد خورد. حيدر العبادي، نخست‌وزير عراق در اين راستا تاكيد كرد: نيروهاي عراقي به زودي «سر افعي» را قطع كرده و داعش را از بزرگ‌ترين پايگاهش بيرون خواهند راند. عمليات آزادسازي شهر موصل بزرگ‌ترين عمليات زميني در عراق از سال ۲۰۰۳ تاكنون است كه در آن ۱۰۰ هزار نيروي عراقي مشاركت دارند. اين افراطي‌ها كه تعدادشان حدود چند هزار تن در موصل است با حملات انتحاري، خودروي‌هاي بمبگذاري شده و تك‌تيراندازها تلاش مي‌كنند موقعيت خود را حفظ كنند. صباح النعمان، سخنگوي سازمان مبارزه با تروريسم عراق از حمله شبانه نيروهاي عراقي از يكي از مسيرهاي رودخانه دجله در شرق موصل و غافلگيري داعش خبر داد. النعمان افزود: نيروها از تجهيزات ويژه استفاده كرده و دشمن انتظار عمليات در شب را نداشت چون تمامي حملات قبلي در روز انجام شده بود. رائد شاكر جودت، فرمانده پليس فدرال عراق نيز در بيانيه‌اي مطبوعاتي اعلام كرد كه نيروهاي پليس عراق طي عمليات پاكسازي در محله الوحده در بخش شرقي موصل چند زندان و يك بيمارستان متعلق به داعش را كشف كردند. پيش‌تر نيروهاي عراقي اوايل دسامبر گذشته زنداني متعلق به داعش در محله الرحمه واقع در شرق موصل را كشف كردند كه داراي سلول‌هاي انفرادي براي زنان و مردان و نيز اتاق‌هاي ويژه شكنجه بود.

كاهش كمك‌هاي مالي اسراييل به سازمان ملل
رژيم صهيونيستي اعلام كرد كه در اعتراض به حمايت سازمان ملل از قطعنامه اخير شوراي امنيت درباره توقف شهرك‌سازي‌ها در اراضي فلسطيني‌ها تصميم دارد حمايت مالي خود از اين سازمان را در سال ۲۰۱۷ شش ميليون دلار كاهش دهد. هيات رژيم صهيونيستي در سازمان ملل اعلام كرد كه حمايت مالي از نهادهاي سازمان ملل كه مخالف با اسراييل هستند از جمله كميته مسوول احقاق حقوق مردم فلسطين و مركز حقوق فلسطين كاهش خواهد يافت. دني دانون، نماينده رژيم صهيونيستي در سازمان ملل در بيانيه‌اي گفت: منطقي نيست كه اسراييل از نهادهايي حمايت مالي كند كه در سازمان ملل عليه‌اش فعاليت مي‌كنند. دانون مدعي شد: سازمان ملل بايد به اقدامات «بي‌خردانه» خود در حمايت از نهادهايي كه تنها هدف‌شان «تحريك و تبليغات» عليه اسراييل است، پايان دهد. هيات رژيم صهيونيستي در ادامه تاكيد كرد پس از آنكه دونالد ترامپ در تاريخ ۲۰ ژانويه به عنوان رييس‌جمهور امريكا كار خود را آغاز كند، اقدامات بيشتري براي مقابله با فعاليت‌هايي كه در سازمان ملل عليه اسراييل انجام مي‌گيرد، در پيش خواهد گرفت.

پيام سيسي به عمان
احمد ابوزيد، سخنگوي رسمي وزارت خارجه مصر روز گذشته ضمن اشاره به اينكه سامح شكري، وزير خارجه مصر يكشنبه به عمان سفر مي‌كند، تاكيد كرد كه هدف از اين سفر تقويت روابط دوجانبه و پيگيري برنامه‌ها و طرح‌هاي مربوط به همكاري دوجانبه به‌اضافه رايزني درباره تعدادي از پرونده‌ها و قضاياي مهم دو كشور است. بنابر گزارش روزنامه المصري‌ اليوم، ابوزيد همچنين اشاره كرد كه روابط مصر و عمان ركن اساسي در منطقه عربي است كه استحكام اين روابط به بُعد تاريخي، عمق روابط دوجانبه و همكاري در زمينه‌هاي مختلف بازمي‌گردد. به گفته وي در اين سفر بارزترين تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي و راهكارهاي تعامل با بحران‌هايي كه منطقه عربي با آن مواجه بوده و تهديدي براي امنيت ملي عربي محسوب مي‌شود، مورد بررسي قرار خواهد گرفت. وي در ادامه اتفاق‌نظر بين مسقط و قاهره درباره ضرورت دستيابي به راه‌حل‌هاي سياسي براي بحران‌هاي جهان عرب و اهميت گسترش روند مشورت و هماهنگي بين كشورهاي عربي جهت تحقق اين هدف را مورد اشاره قرار داد. به گزارش فارس به نظر مي‌رسد اين سفر حاوي يك پيام از سوي سيسي، رييس‌جمهوري مصر به عمان باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون