• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3163 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۴ بهمن

پيام رهبر معظم انقلاب به جوانان در رسانه‌ها چگونه منعكس شد

همه بازتاب‌هاي يك «پيام»

گروه سياسي/ پيام رهبر معظم انقلاب اسلامي خطاب به جوانان اروپا و امريكاي شمالي بازتاب‌هاي گسترده‌اي را در سطح داخلي، رسانه‌هاي خارجي و شبكه‌هاي اجتماعي به همراه داشته است. بازتاب‌هاي جهاني اين پيام كه تاكيدي بر لزوم شناخت مستقيم و بي‌واسطه دين اسلام در واكنش به سيل پيشداوري‌ها و تبليغات منفي و همچنين منافعي كه قدرت‌هاي بزرگ از سياه نمايي و تصويرسازي غلط عليه اسلام به دنبال آن هستند، نشان‌دهنده اهميت اين اقدام مهم از سوي رهبر معظم انقلاب اسلامي است. در ذيل به برخي واكنش‌هاي خبرگزاري‌ها، نشريه‌ها، شبكه‌ها و روزنامه‌هاي پرتيراژ برخي كشورهاي جهان كه البته تعدادي از آنها تنها به بازتاب بخش‌هايي از پيام مقام معظم رهبري اكتفا كرده‌اند به نقل از خبرگزاري‌ها اشاره مي‌شود.
   ‌ شبكه تلويزيوني سي‌ان‌ان در تارنماي خود در مطلبي با عنوان «نامه سرگشاده رهبر جمهوري اسلامي ايران به جوانان غرب» نوشت: آيت‌الله سيدعلي خامنه‌اي از جوانان غربي خواسته است تا اسلام را براساس حوادث تروريستي شارلي ابدو قضاوت نكنند. سي‌ان‌ان همچنين نوشت: بازتاب پيام حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در شبكه‌هاي اجتماعي بسيار گسترده بود. از شب گذشته بسياري از كاربران ايراني و غير ايراني شبكه‌هاي مختلف اجتماعي، متن كامل يا بخش‌هايي از اين پيام مهم را به اشتراك گذاشته و در مورد آن به بحث و تبادل نظر پرداختند. برخي كاربران ايراني، اين پيام را يادآور نامه تاريخي امام خميني (ره) به گورباچف درباره فروپاشي نظام كمونيستي شوروي دانسته و از آن به عنوان «نقطه عطف» روابط غرب با اسلام ياد كرده‌اند. اين رسانه در ادامه خاطرنشان كرد: آيت‌الله خامنه‌اي همچنين در اين نامه خطاب به جوانان غربي از آنها مي‌خواهد تا اجازه ندهند مستكبران با معرفي تروريست‌هايي كه خود استخدام كرده‌اند به عنوان نمايندگان اسلام، هراس در دل آنها بيندازند؛ ايشان توصيه مي‌كند تا جوانان غربي نسبت به اين تصويرهاي رسانه‌اي كه غرب از اسلام ارايه مي‌دهد، بي‌اعتنا باشند.
  ‌ نشريه فارين پاليسي نيز در اين رابطه نوشت: رهبر جمهوري اسلامي ايران هميشه گفته است با مردم امريكا خصومت و ستيزي ندارد و روي سخنان انتقادآميز ايشان خطاب به سياستمداران امريكايي است.
  ‌ هفته‌نامه «نيويورك مگزين» نيز ضمن درج كامل پيام رهبر انقلاب، استفاده ايشان از شبكه‌هاي اجتماعي براي رساندن پيام خود به جوانان غربي را نشانه آگاهي بر تحولات جهان بيان كرد.
  ‌ پايگاه خبري صداي روسيه در بخش فرانسوي‌زبان خود نيز نوشت: رهبر جمهوري اسلامي ايران در پيام خود به جوانان اروپا و امريكاي شمالي گفت: غرب به دنبال انتشار نفرت عليه اسلام و مسلمانان است. آيت‌الله خامنه‌اي در اين نامه سرگشاده از جوانان خواست قرباني «كمپين دروغين» نشوند و اسلام را به كمك منابع اصلي آن يعني قرآن كريم بشناسند.
  ‌ خبرگزاري رسمي تركيه (آناتولي) نيز در گزارش مشروحي از تهران با عنوان پيام رهبر ايران به جوانان غرب، نوشت: رهبر جمهوري اسلامي ايران، جوانان غربي را به آشنايي با حقايق دين اسلام، قرآن كريم و زندگاني حضرت محمد(ص) پيامبر اسلام دعوت كرد و از آنها خواست اجازه ندهند تروريست‌هايي كه دست‌پرورده خود غرب هستند، خود را به عنوان نماينده اسلام به آنها معرفي كنند. اين خبرگزاري با يادآوري اينكه رهبر ايران در پي حوادث اخير فرانسه چنين نامه‌اي را خطاب به جوانان اروپا و امريكاي شمالي نوشته است، افزود: در اين نامه جوانان در مقابل طرح‌هاي اسلام هراسي در غرب به آشنايي با حقايق و واقعيت‌هاي دين اسلام دعوت شده‌اند.
  ‌ روزنامه‌هاي پرشمارگان «آكشام» و «يني شفق» و بسياري از تارنماهاي خبري تحليلي تركيه نيز با استفاده از خبر آناتولي و با عنوان «نامه رهبر ايران به جوانان غربي»، اين خبر را در بخش اخبار مهم خارجي خود منتشر كرده‌اند. به نوشته آكشام، آيت‌الله خامنه‌اي در نامه خود به جوانان غرب از آنها خواسته است پشت پرده كمپين‌هاي ضداسلام را تحقيق و بررسي كرده و در قبال پيشداوري‌ها و اطلاعات نادرست از اسلام، به منابع اسلامي روي آورده و واقعيت را جويا شوند.
  ‌ در تارنماي خبري روزنامه يني شفق نيز نوشته شده، رهبر ديني ايران به جوانان غرب گفت، در مورد اسلام و قرآن كريم و حضرت پيامبر (ص) صاحب معلومات شوند و زندگي پيامبر گرامي اسلام را بخوانند و ببينند كه اسلام دين رحمت است و آنچه مي‌خواهند به نام اسلام در غرب وانمود كنند، نيست.
  ‌ تارنماهاي خبري تحليلي «تايم ترك»، «يورت گوندم»، «توپولوم خبر» و «تله خبر» نيز ضمن برجسته كردن پيام رهبري در مخاطب قرار دادن جوانان غربي نسبت به توطئه‌هايي كه عليه اسلام در غرب طراحي و اجرا مي‌شود، به چاپ متن كامل اين پيام پرداخته‌اند.
  ‌ بي‌بي‌سي فارسي با انتخاب اين پيام به عنوان تيتر يك سايت خود نوشت: آيت‌الله خامنه‌اي جوانان غربي را به مراجعه به قرآن و زندگي پيغمبر اسلام دعوت كرد.
  ‌ پايگاه امريكايي «فارين پاليسي» ضمن انتشار بخش‌هايي از پيام رهبر انقلاب به جوانان غرب، آن را «بسيار غير منتظره» توصيف كرد و استقبال كاربران شبكه‌هاي اجتماعي از آن را مورد اشاره قرار داد.
  ‌ خبرگزاري فرانسه در گزارشي با عنوان «آيت‌الله خامنه‌اي بر اهميت بررسي اسلام به جوانان غربي تاكيد كرد» نوشت: رهبر عالي ايران تاكيد كرد جوانان غربي به جاي «بلعيدن ديدگاه‌هاي متعصبانه»، خود به بررسي اسلام بپردازند.
  ‌ پايگاه امريكايي «وترنز تودي» در گزارشي با اين عنوان كه «رهبر عالي ايران به جوانان غربي گفت فكري مستقل داشته باشيد»، به انتشار كامل متن پيام رهبر معظم انقلاب پرداخت و از مخاطبان خود خواست كه اين پيام را به جواناني كه مي‌شناسند، منتقل كنند.
  ‌ مجله انگليسي«The Week»: رهبر عالي ايران نامه‌اي سرگشاده به جوانان غربي نوشت. آيت‌الله خامنه‌اي بعد از حملات تروريست‌ها در پاريس، براي نگاشتن يك نامه سرگشاده اقدام كرد.
  ‌ مجله امريكايي «نيويورك» در گزارش خود با عنوان «رهبر ايران نامه‌اي سرگشاده به جوانان غربي توييت كرد»، به انتشار تمامي توييترهاي منتشر شده از سوي دفتر مقام معظم رهبري پرداخت.
  ‌ روزنامه بين‌المللي چند زبانه «اپكو تايمز» امريكا: آيت‌الله خامنه‌اي از جوانان غربي خواست اسلام متعصبانه را رد كنند. رهبر عالي ايران تاكيد كرد كه جوانان اروپايي و امريكايي براي مبارزه با موج تعصبي كه بعد از حمله تندروها در فرانسه به راه افتاد، به مطالعه و بررسي اسلام بپردازند.
  ‌ شبكه «تله سور» ونزوئلا: رهبر ايران تصوير ارايه شده از اسلام توسط رسانه‌ها را رد كرد.
  ‌ خبرگزاري آسوشيتدپرس با انتشار بخش‌هايي از نامه حضرت آيت‌الله خامنه‌اي نوشت: رهبر ايران به جوانان غربي توصيه كرد تا شناختي بي‌واسطه و بدون توجه به رسانه‌ها از اسلام به دست بياورند و اين دين را با استناد به حوادث تروريستي اخير در پاريس قضاوت نكنند و از ديدگاه خودشان به شناخت برسند. وي تاكيد كرد: من به شما نمي‌گويم كه برداشت من يا تلقي ديگري از اسلام را بپذيرند بلكه تنها از شما مي‌خواهم اجازه ندهيد با چهره‌پردازي‌هاي غلط و سخيف بين شما و واقعيت امكان داوري بي‌طرفانه را از شما سلب كنند و اجازه شما را در مرزهاي ساختگي خود و تصويري كه از تروريست‌ها به عنوان نماينده اسلام نشان داده‌اند، محصور كنند. رهبر ايران همچنين به جوانان غربي پيشنهاد داد كه بدون واسطه و با رجوع به منابع اوليه و اصلي به برداشت خود از اسلام برسند.
  ‌ نشريه تايمز نوشت: رهبر ايران درنامه‌اي خطاب به جوانان اروپا و امريكاي شمالي از آنها خواست تا با اتكا به تحليل‌هاي خود و مطالعه درست اسلام به يك برداشت صحيح و مستقل از اين دين برسند و به غرض‌ورزي‌هاي رسانه‌ها در اين زمينه استناد نكنند. وي در ادامه اين نامه از جوانان غربي خواست تا اجازه ندهند كه چهره‌پردازي‌هاي غلط و سخيف بين آنها و واقعيت موجب سلب داوري بي‌طرفانه شان از اسلام شود. رهبر ايران در پايان نامه‌اش نوشت: به يمن حس مسووليت‌پذيري شما نسبت به حقيقت، نسل‌هاي آينده اين برهه از تاريخ را كه به تعامل غرب با اسلام مربوط است با آزردگي كمتر و وجداني شفاف‌تر به رشته تحرير درآورند.
  ‌ روزنامه صهيونيستي‌ها آرتص ضمن انتشار بخش‌هايي از متن نامه رهبر معظم انقلاب اسلامي به جوانان غربي نوشت: آيت‌الله علي خامنه‌اي از جوانان اروپا و شمال امريكا خواست تا براي رسيدن به دركي درست از اسلام به سراغ منابع اوليه بروند، قرآن بخوانند و به داستان‌پردازي‌هاي مغرضانه ضد اسلام استناد نكنند. رهبر ايران در اين نامه به حادثه تروريستي اخير در پاريس اشاره و تاكيد كرد: اجازه ندهيد كه عاملان اين حملات اعمال خود را به عنوان چهره اسلام به شما بشناسانند.
  ‌ روزنامه نيويورك تايمز نوشت: رهبر ايران از جوانان غربي خواست تا با استناد به منابع اصلي و اوليه به درك و شناخت مستقل و فارغ از جوسازي رسانه‌ها از اسلام برسند. آقاي خامنه‌اي در ادامه گفت: مساله اين نيست كه درس تاريخي بدهيم اما سوال اين است كه چرا بازنگري وجدان جمعي غرب به مسائل بايد معطوف به گذشته‌هاي دور باشد نه مشكلات امروز؟ وي افزود: تاكيد من تنها اين است كه خود مطالعه كنيد و به پاسخ برسيد چون آينده ملت‌هاي شما و كشورهاي‌تان در دستان شماست و شما نسبت به پيدا كردن حقيقت، مشتاق‌تر   و مسووليت‌پذير هستيد.
  ‌ رسانه‌هاي ديگري همچون پايگاه خبري اينترنشنال بيزينس تايمز، روزنامه اورشليم پست، خبرگزاري يونايتدپرس و... پوشش كاملي از اين نامه و «المنار»، «العهد»، «الميادين»، «ايلاف» و برخي از خبرگزاري‌ها و سايت‌هاي سوريه، عراق و لبنان به انتشار بخش‌هايي از اين پيام پرداختند.
  حجت‌الاسلام صديقي، خطيب موقت نمازجمعه تهران، درباره نامه مقام معظم رهبري به جوانان اروپا و امريكاي شمالي بيان كرد: اين بيانات يك رهنمود بود كه آنها هم در اين امر راه حضرت آقا را پيش بگيرند. ايشان در نامه جملات كليدي داشتند اشاره به گذشته ننگين دنياي غرب، جنگ جهاني اول و اهانت به سياهپوستان در امريكا كردند و از جوان‌ها خواستند به اين موضوعات توجه كرده به قرآن كريم و تعليمات نبي اسلام توجه كنند تا مسائل مشخص شود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون