• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3719 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۵ دي

مجلس، وظايف دولت براي حفاظت از محيط زيست را مشخص كرد

مجلس، ‌در ادامه تصويب ماده 48، وظايف دولت براي حفاظت از محيط زيست را نيز مشخص كرد. مجلس در جريان بررسي مواد ارجاعي لايحه برنامه ششم توسعه كل كشور بندهاي «الف» تا «ظ» ماده ۴۸ اين لايحه را نيز تصويب كرد كه به موجب آن در 23 بند آن را تشريح كرد. در بخش‌هايي از بندها آمده است:
نظارت بر ارزيابي راهبردي محيط‌زيست (SEA) در سياست‌ها و برنامه‌هاي توسعه‌اي و ارزيابي اثرات زيست‌محيطي (EIA) پروژه‌ها و طرح‌هاي بزرگ كليه دستگاه‌هاي اجرايي و بخش‌هاي خصوصي و تعاوني، نهادهاي عمومي غيردولتي در پهنه سرزميني از جمله مناطق آزاد تجاري و صنعتي براساس شاخص‌ها، ضوابط و معيارهاي پايداري محيط‌زيست.
اجراي برنامه عمل حفاظت، احيا، مديريت و بهره‌برداري مناسب از تالاب‌هاي كشور با مشاركت ساير دستگاه‌هاي اجرايي و جوامع محلي به ويژه در ارتباط با تالاب‌هاي ثبت شده در كنوانسيون رامسر به طوري كه تا پايان برنامه، حداقل بيست‌درصد تالاب‌هاي بحراني و در معرض تهديد كشور احيا شود و ضمن حفظ و تثبيت، در روند بهبود قرار گيرند.
نظارت بر اجراي طرح‌هاي جامع مديريت پسماند به ويژه در سواحل درياها، رودخانه‌ها، جنگل‌ها و دشت‌هاي حاشيه تالاب‌ها و مديريت سالانه حداقل بيست‌درصد از حجم پسماندهاي موجود با روش‌هاي مناسب
احيا، توسعه و غني‌سازي جنگل‌ها در سطح 815 هزار هكتار.
اجراي عمليات آبخيزداري و حفاظت از خاك و آبخوان حداقل در سطح 10 ‌ميليون هكتار.
بيابان‌زدايي وكنترل كانون‌هاي بحراني آن حداقل درسطح يك‌ميليون و يكصد و چهل هزار هكتار.
ارتقاي پوشش صددرصد حفاظت از جنگل‌ها، مراتع و اراضي ملي و دولتي و مناطق چهارگانه زيست‌محيطي با مشاركت جوامع محلي و ارتقاي ضريب حفاظت از جنگل‌ها و مراتع كشور به‌منظور پايداري جنگل‌ها و همچنين تعادل‌بخشي دام و مراتع سالانه حداقل 10درصد .
اجراي برنامه مديريت سبز شامل مديريت مصرف انرژي، آب، مواد اوليه، تجهيزات و كاغذ، كاهش مواد جامد زائد و بازيافت آنها در ساختمان‌ها و وسايط نقليه، در كليه دستگاه‌هاي اجرايي و موسسات و نهادهاي عمومي غيردولتي در چارچوب قوانين مربوطه.
ارايه برنامه جامع مقابله با ريزگردها حداكثر تا پايان سال اول اجراي برنامه و اجراي عملي و موثر آن از سال دوم.
اعطاي تسهيلات و پيش‌بيني اعتبار لازم در بودجه سالانه جهت از رده خارج كردن سالانه 10‌درصد از موتورسيكلت‌هاي بنزيني و جايگزيني با موتوسيكلت‌هاي برقي.
اقدامات سياسي، اقتصادي و عمراني لازم براي تثبيت، استمرار و افزايش حقابه به رودخانه‌هاي مشترك و مرزي مانند هيرمند و تامين حقابه زيست‌محيطي
آنها.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون