• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3725 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲ بهمن

رييس قوه قضاييه در همايش «روحانيت، صيانت و پيشگيري»:

برخي با پول‌هاي انگليسي مرجع تراشي مي‌كنند

وقتي حرف بوق‌هاي تبليغاتي را از حلقوم برخي داخلي‌ها مي‌شنويم، چطور نبايد نفوذ را باور كنيم؟

گروه سياسي

رييس دستگاه قضا در همايش «روحانيت، صيانت و پيشگيري»، با اشاره به يكي از احكام دادگاه ويژه روحانيت، به واكنش غربي‌ها در اين خصوص پرداخت و آن را مصداق بارز مرجع‌تراشي انگليسي به مدد پول‌هاي انگليس دانست. آيت‌الله آملي لاريجاني با تاكيد بر اينكه حالا بوق‌هاي غربي از او مرجع تقليد مي‌سازند، نسبت به آسيب‌هايي كه مي‌تواند متوجه نهاد روحانيت باشد هشدار داد. به گزارش اداره كل روابط عمومي قوه قضاييه، آيت‌الله آملي لاريجاني در همايش «روحانيت، صيانت و پيشگيري» كه صبح پنجشنبه به همت دادستاني كل ويژه روحانيت در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي برگزار شد، تصريح كرد: امروز روحانيت نه تنها در كشور ما بلكه در منطقه و جهان نقش موثر و بي‌بديلي دارد. علت تاثيرگذاري روحانيت در سطح منطقه‌اي و بين‌المللي، در واقع تاثير جمهوري اسلامي در منطقه و جهان است. رييس دستگاه قضايي در ادامه، سه نقش و وظيفه مهم روحانيت را برشمرد و اظهار كرد: نخستين نقش روحانيت، معرفت ديني و تلاش در جهت توسعه آن است. بر اين اساس، فهم مجتهدانه كتاب و سنت از اساسي‌ترين وظايف روحانيت به شمار مي‌رود و لذا مي‌توان به جرات گفت كه تحصيل اجتهاد، نوعي جهاد است. آيت‌الله آملي لاريجاني با تاكيد بر لزوم پاسخگويي نهاد روحانيت به سوالات جامعه امروز بر مبناي فهم دقيق و عالمانه قرآن و سنت پيامبر و اهل بيت (ع)، خاطرنشان كرد: قرآن و روايات بايد در معارف متعدده مورد نياز جهان امروز، محل رجوع باشند.
قانون اساسي نقش بي‌بديلي به روحانيت داده است
رييس قوه قضاييه با بيان اينكه روحانيت بايد آماده عرضه انديشه‌هاي مجتهدانه براي ايجاد تحول در علوم انساني باشد، بر لزوم هوشياري نسبت به ترويج برخي ديدگاه‌ها در حوزه از جمله بحث نسبي‌گرايي هشدار داد. آيت‌الله آملي لاريجاني، تبليغ دين را دومين وظيفه اساسي روحانيون دانست و گفت: روحانيت موظف است در مقام تبليغ از همه ابزارهاي نوين از جمله نرم افزارهاي تلفن همراه و شبكه‌هاي اجتماعي استفاده كند و در همه عرصه‌هاي فرهنگي حضور داشته باشد. به عنوان مثال چه ايرادي دارد يك روحاني فيلمنامه بنويسد؟ رييس قوه قضاييه، سومين نقش روحانيت را نقشي دانست كه به موجب ساختار سياسي جمهوري اسلامي براي روحانيون ايجاد شده است و افزود: جايگاه والاي ولايت فقيه نشان مي‌دهد كه قانون اساسي جمهوري اسلامي نقش بي‌بديلي به روحانيت داده است. آيت‌الله آملي لاريجاني افزود: علاوه بر جايگاه ولايت فقيه، تصدي بسياري از مناصب مهم در كشور بر عهده روحانيت است و اين وظيفه روحانيون را بسيار سنگين مي‌كند. رييس قوه قضاييه با اشاره به جايگاه روحانيت در كسوت قضاوت نيز بر لزوم ياري رساندن حوزه‌ها به قضات روحاني در جهت فهم عميق مفاهيم فقهي تاكيد كرد. آيت‌الله آملي لاريجاني با بيان اينكه در هر سه نقش و وظيفه براي روحانيت آسيب‌هايي وجود دارد، خاطرنشان كرد: در مورد فهم كتاب و سنت، يكي از آسيب‌ها به زبان ساده، رخوت و تنبلي است و اين موجب مي‌شود كه در پاسخ به برخي سوالات روز چالش‌هايي به وجود بيايد.
روحانيت بايد به گونه‌اي سخن بگويد كه بر دل مخاطب بنشيند
رييس قوه قضاييه در ادامه، نشناختن مخاطب را مهم‌ترين آسيب نقش تبليغي روحانيون دانست و اظهار كرد: روحانيت بايد به گونه‌اي سخن بگويد كه بر دل مخاطب بنشيند. درست مانند ادبياتي كه شهيد مطهري به كار مي‌گرفت. بنابراين روحاني مبلغ بايد نياز جامعه و زبان مخاطب را به خوبي بشناسد. آيت‌الله آملي لاريجاني آسيب‌هاي نقش سوم روحانيت را فراوان دانست و گفت: نشناختن عالم سياست و خط دشمن، مهم‌ترين مولفه‌اي است كه به جايگاه روحانيت در عرصه سياسي لطمه وارد مي‌كند. اگر يك روحاني، بصيرت سياسي نداشته باشد آسيب اين امر متوجه نظام، كشور و بلكه جهان اسلام خواهد شد. آيت‌الله آملي لاريجاني، انحطاط اخلاقي را از جمله آسيب‌هاي عمومي براي همه افراد از جمله روحانيون دانست و با تاكيد بر آيات قرآن كريم پيرامون اشارات مربوط به جهان آخرت افزود: اگر يك مبلغ يا سياستمدار روحاني دچار سقوط و انحطاط اخلاقي شود، ضرر عظيمي متوجه جامعه و دين مبين اسلام خواهد شد.
كساني از اهل فضل هستند كه معتقدند سياست ربطي به ديانت ندارد
رييس دستگاه قضايي همچنين با تاكيد بر لزوم جدي گرفتن بحث نفوذ در نهاد روحانيت، به فرمايشات رهبر معظم انقلاب در اين زمينه اشاره كرد و گفت: امروز مقوله نفوذ يك پروژه عظيم و پيچيده است كه از سوي غرب دنبال مي‌شود. علت تلاش غرب نيز دقيقا تاثيرگذاري جمهوري اسلامي در سطح منطقه و جهان است. آيت‌الله آملي لاريجاني با اشاره به برخي آسيب‌هاي ديگر اظهار كرد: همين امروز در حوزه‌ها كساني از اهل فضل هستند كه معتقدند سياست ربطي به ديانت ندارد. بر اين اساس، شايد افرادي ناخواسته نقش نفوذي را ايفا كنند و در جهت تحقق اهداف غرب گام بردارند.
وقتي حرف بوق‌هاي تبليغاتي را از حلقوم برخي داخلي‌ها مي‌شنويم چطور نفوذ را باور نكنيم
رييس قوه قضاييه با تاكيد بر لزوم توجه روحانيت به ارشادات مقام معظم رهبري پيرامون نقش فتنه و نفوذ فتنه‌گران تصريح كرد: دادگاه ويژه روحانيت، فلان آقا را براساس اسناد معتبر محكوم كرده است، حالا بوق‌هاي غربي از او مرجع تقليد مي‌سازند. اين همان مرجع تراشي انگليسي است كه به مدد پول‌هاي انگليس صورت مي‌گيرد. نكته جالب ماجرا اينجاست كه اتفاقا افرادي را مرجع مي‌خوانند كه واقعا درس‌شان را هم به خوبي در حوزه دنبال نكرده‌اند. وقتي حرف بوق‌هاي تبليغاتي را از حلقوم برخي داخلي‌ها مي‌شنويم چطور نبايد نفوذ را باور كنيم؟ آيت‌الله آملي لاريجاني، راه مقابله با اين آسيب‌ها را دارا بودن بصيرت كافي دانست و با تاكيد بر لزوم حفظ شأن و جايگاه روحانيت از سوي خود روحانيون، نسبت به تلاش در جهت حفظ تقوا و تزكيه نفس توصيه كرد. بر اساس اين گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدابراهيم رييسي دادستان كل ويژه روحانيت و توليت آستان قدس رضوي نيز در ابتداي اين همايش ضمن تجليل از جايگاه مهم روحانيت در نظام اسلامي تاكيد كرد: عزيزاني كه در دستگاه‌هاي مختلف مشغول فعاليت هستند وظيفه عقلي و شرعي دارند كه اگر خداي ناكرده زمينه لغزش در ميان روحانيون را مشاهده كردند، فورا نسبت به آن هشدار دهند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون