• ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3731 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۹ بهمن

چهره‌ها- خبرها

وزير خارجه فرانسه دوشنبه در تهران
وزير امور خارجه فرانسه براي ديدار با مقام‌هاي ايراني دوشنبه به تهران مي‌آيد. به گزارش فارس، شبكه الميادين از سفر ژان مارك آيرو، وزير امور خارجه فرانسه به تهران در روز دوشنبه يازدهم بهمن ماه خبر داد. او در اين سفر ضمن ديدار با محمدجواد ظريف، همتاي ايراني خود با حسن روحاني و ديگر مقامات جمهوري اسلامي ايران ديدار و گفت‌وگو خواهد كرد. همزمان با سفر وزير خارجه فرانسه نخستين نشست كميسيون مشترك اقتصادي ايران و فرانسه نيز برگزار مي‌شود. در همين چارچوب، علي آهني، سفير ايران در پاريس، در همايش «ايران؛ بازاري براي اكتشاف فرصت‌ها» با اشاره به سفر رييس‌جمهور ايران به فرانسه در ژانويه 2016 گفت: در اين سفر 35 يادداشت تفاهم همكاري و برخي قراردادها براي بسترسازي و توسعه مناسبات دو كشور امضا شد كه در نتيجه آن قرار است آقاي ايرو، وزير امور خارجه فرانسه در راس هياتي سياسي و اقتصادي به ايران سفر كند و نخستين كميسيون مشترك اقتصادي دو كشور نيز همزمان با اين سفر به رياست وزراي امور خارجه دو كشور برگزار شود. او ادامه داد: شركت بيمه كوفاس آماده همكاري و پوشش قراردادهاي شركت‌هاي فرانسوي با ايران است، اما احتياط و نگراني بانك‌هاي بزرگ فرانسه از مجازات‌هاي احتمالي امريكا مانع توسعه روابط اقتصادي است كه بايد با تدبير مرتفع شود.

تظاهرات گسترده بحريني‌ها در منطقه الدراز
روزگذشته تظاهرات گسترده‌اي در منطقه الدراز در شمال بحرين برگزار شد.گزارش‌ها حاكي از آن است كه معترضان تعدادي از مسيرهاي اصلي در نزديكي منامه، پايتخت بحرين را بستند. نيروهاي امنيتي بحرين روز پنجشنبه نيز با حمله به تحصن‌كنندگان درمقابل منزل شيخ عيسي قاسم، رهبر شيعيان بحرين و شليك گلوله‌هاي ساچمه‌اي به سمت آنها تعدادي از معترضان را مجروح كردند. شبكه المنار نيز گزارش داد كه نيروهاي امنيتي بحرين به سمت تحصن‌كنندگان در نزديكي منزل شيخ عيسي قاسم واقع در الدراز حمله كرده و به سمت آنها تيراندازي كردند كه در جريان آن تعدادي از تحصن‌كنندگان مجروح شدند. نيروهاي بحريني با استفاده از گلوله‌هاي ساچمه‌اي و گلوله جنگي به تحصن‌كنندگان حمله كردند كه حال تعدادي از مجروحان اين حمله وخيم است.

ديدار لاوروف با مخالفان سوري در مسكو
سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه در نشست با برخي از گروه‌هاي مخالف سوري در روسيه گفت: راه‌حل نظامي براي بحران سوريه وجود ندارد. مذاكرات آستانه شرايط را براي گفت‌وگوي ژنو پيرامون سوريه هموار كرد و به سازمان ملل براي فراهم كردن مقدمات نشست‌هاي ژنو در اواخر ماه فوريه كمك كرد. لاوروف گفت كه زمان مذاكرات سوريه در ژنو از هشتم فوريه به پايان همان ماه موكول شده است. وي خاطرنشان كرد كه در نشست آستانه آتش‌بس و مكانيزم سه گانه براي نظارت بر آن تثبيت شد. وزير خارجه روسيه تاكيد كرد كه كشورش مطمئن است كه مذاكرات سوريه بايد بر مسائل مشخصي از جمله تلاش براي تدوين قانون اساسي متمركز باشد. نمي‌توان هيچ قانون اساسي را بر سوري‌ها بدون هماهنگي ميان طرف‌ها تحميل كرد. لاوروف گفت، فعاليت‌هاي نظامي در حال حاضر در سوريه متوقف شده است و بهانه‌اي براي عدم حضور در مذاكرات وجود ندارد. لاوروف همچنين تاكيد كرد كه نمي‌توان هميشه بر هيات مذاكرات مخالف براي آغاز گفت‌وگوها حساب باز كرد چراكه اين هيات پيش‌شرط‌هايي را قبل از هر گفت‌وگوي سوري تحميل مي‌كند. وي تاكيد كرد كه پيش نويس قانون اساسي جديد به منزله جمع كردن وجه‌هاي‌ مشترك سوري‌ها است.

جانسون: تلاش براي بركناري اسد ناموفق بود
وريس جانسون، وزير خارجه انگليس در كميسيون روابط بين‌الملل در مجلس اعيان انگليس گفت: گزينه‌هاي خوبي براي تعامل با پرونده سوريه وجود ندارد، ما از ديرباز بر لزوم رفتن اسد از قدرت اصرار داشته‌ايم و در هيچ مرحله‌اي نتوانستيم اين امر را محقق‌سازيم. وي افزود: اگر امكاني براي مقدمه‌چيني‌ با روس‌ها باشد كه به اسد امكان خروج از قدرت‌ را بدهد و در عين حال، نفوذ ايراني‌ها را در منطقه با رهايي از اسد بكاهد و نيز به ما اجازه پيوستن به روس‌ها جهت مقابله با داعش و ريشه كن كردن آن را بدهد، چه بسا اين مساله امكان ادامه راه را فراهم كند. جانسون گفت: نياز به واقع بيني در مسيري كه فضا را تغيير دهد و براي اينكه ما دوباره فكر كنيم، احساس مي‌شود. وزير خارجه انگليس اظهار كرد: تصور مي‌رود كه اسد احتمالا براي انتخابات آينده نامزد شود. ديدگاه ما اين است كه اسد بايد برود و اين موضع ما از ديرباز بوده است اما ما نسبت به چگونگي وقوع اين امر و جدول زماني براي آن روي باز نشان مي‌دهيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون