بررسي احتمال تغيير در سازمان سينمايي و معاونت هنري
عليمرادخاني: هر سياستي مدير خودش را ميطلبد
گروه فرهنگ و هنر
علي مرادخاني، معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفتوگو با «اعتماد» درباره گمانهزنيهايي كه در مورد تغيير او شنيده ميشود، ميگويد: «اين گمانهزنيها بعضا توسط همكاران رسانهاي شما مطرح ميشود. من هم بعضي از اين موارد را ديدهام ولي بايد در نظر داشته باشيم هر سياستي مدير خودش را ميطلبد. زماني به مدير توسعه و تحول نياز است و زماني هم بايد مدير مدل نگهدارنده داشته باشيد. نميشود از مدير توسعه توقع متفاوت داشت يا مدير مدل نگهدارنده اهل تحول نيست. بنابراين نكته كليدي توجه به جايگاه افراد است و وقتي سياست روشن باشد مديرش هم خودبهخود مشخص ميشود.» مرادخاني در ادامه با «تكذيب» طرح موضوع تغيير از سوي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بيان ميكند: «اما به طور كل من براي خودم ايدههايي دارم كه بايد مطابق آن پيش بروم. به هرحال هر مديري نگاهي دارد كه ميخواهد شاهد به جريان افتادنش باشد. مانند اينكه علاقهمند هستيم هنر به طور كل، موسيقي، تئاتر و هنرهاي تجسمي در كشور جريان داشته باشد و حركت كند. يا اينكه شاهد حضور پررنگ هنرمندان در بحث ديپلماسي فرهنگي و اقتصاد هنر باشيم.»جنس اظهارات معاون امور هنري در مقايسه با چندسال گذشته از روح متفاوتي برخوردار است. در بخشي از اين گفتوگوي كوتاه او حتي به اين نكته اشاره ميكند كه «مديران تا وقتي بار مسووليت روي دوش دارند متوجه بعضي مسائل نميشوند، اما وقتي مسووليت را زمين ميگذارند تازه متوجه ميشوند زندگي رنگ ديگري است!»
سيدرضا صالحياميري، اندكي پيش از آنكه با حكم رييسجمهور سكان هدايت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را به دست بگيرد، به واسطه موضعگيري صريح در برابر لغو برگزاري كنسرتهاي موسيقي و سنگاندازيهاي هدفمند بر سر راه فعاليتهاي علي جنتي به چهره مورد علاقه رسانهها بدل شد. اظهارنظري قاطع و بهجا كه صداي هجمه تكراري رسانههاي مخالف دولت را نارسا كرد. اميري به اين ترتيب با جلو راندنِ نخستين مهره تا حدي درايت خود را در تحقق بخشيدن به يكي از بندهاي برنامه دوران وزارتش - تامين امنيت فرهنگي- نشان داد و در نخستين گام عملي به ديدار مراجع عظام تقليد رفت. اما «اصلاح ساختار» يكي ديگر از برنامههاي جدي صالحياميري براي پيشبرد برنامههايش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به نظر ميرسد. اين ايده به ويژه با دقت در اظهارات اخير علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي رنگ و بوي جديتر به خود ميگيرد. «امور فرهنگي، كار اداري نيست، اما متاسفانه در ساختار ديوانسالاري كشور انجام امور براساس انجام كارهاي اداري رواج يافته است. بايد به سمت سياستگذاري و هدايت توسط افراد نخبه در وزارتخانه يا كوچك كردن وزارت ارشاد حركت كرد.» با توجه به تحركهاي اخير وزير ارشاد و بنابر اطلاعات دريافتي خبرنگار «اعتماد» ايجاد تغيير ساختاري و حتي مديريتي در معاونت امور هنري و سازمان سينمايي يكي از اهداف جدي صالحياميري در ماههاي آينده به نظر ميرسد. چنانچه صدور حكم «مشاور ارشد» براي محمدمهدي حيدريان با سوابق پررنگ مديريتي در امور سينمايي و سمعي و بصري از جمله «مديركل همكاريهاي سمعي بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي»، «مديركل نظارت و ارزشيابي امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي»، «مديرعامل سيما فيلم»، «مدير شبكه جهاني جامجم»، «معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در امور سينمايي و سمعي و بصري» و «رياست گروه تخصصي سينما در فرهنگستان هنر» به نوعي گامي در جهت ايجاد تغيير در سازمان سينمايي تعبير شد. در سومين روز از برگزاري سيودومين جشنواره موسيقي فجر بود كه غيبت وزير ارشاد زير ذرهبين رسانهها قرار گرفت. صالحياميري كه در همين ماههاي ابتدايي مديريتياش نشان داده مهرههاي خود را نسنجيده حركت نميدهد حتي به مراسم اختتاميه موسيقي فجر نرفت تا واكنش او به برگزاري جشنوارهاي پر حرف و حديث تلقي شود. گمانهزنيها در اين باره ادامه داشت تا اينكه خبري از داخل معاونت امور هنري به بيرون درز كرد. دفتر اختصاصي «جلال مشفق»، بازوي اجرايي علي مرادخاني در امور موسيقي و تئاتر و موارد ديگر تعطيل شد. يكي از كاركنان اين معاونت كه خواست نامش فاش نشود در گفتوگو با خبرنگار «اعتماد» ميگويد: «همهچيز درباره تغيير معاون امور هنري در حد شنيدهها است و اينطور به نظر ميرسد كه تكليف نهايي تغيير مورد نظر وزير قرار است بعد از پايان جشنوارههاي فجر روشن شود.»
افزايش 10ميلياردي بودجه تئاتر
حضور روز پنجشنبه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در تئاترشهر و اعلام خبري خوش در جمع خبرنگاران اما ميتوانست تا حدي معادلات را دستخوش تغيير كند. گرچه زمان اين بازديد كوتاه بود اما صالحياميري مسلطتر از گذشتگان خود درباره هنر تئاتر و ظرفيتهايش در قوام بخشيدن فرهنگ بين مردم سخن گفت. او از عباراتي استفاده كرد كه خبرنگاران و اهالي اين حرفه سالها انتظار داشتند حداقل به گفتار مسوولان فرهنگي كشور راه يابد.
«تئاتر، ريشه سينما و اساسا مادر هنر است. هويت هنر از تئاتر گرفته ميشود و هنرهاي ديگر چون موسيقي را در خود دارد. تئاتر نيز بخشي از هنر ايراني است و سابقه تاريخي و تمدني ديرينهاي در جامعه دارد. تئاتر مربوط به ديروز و امروز ايران نيست برنامههاي آييني ما قدمت بسيار طولاني دارد.» او در ادامه به سابقه اجراي تعزيه در ايران و علاقه مردم به اين هنر اشاره كرد. او همچنين سال 96 را براي اهالي تئاتر بسيار نويدبخش و اميدواركننده دانست. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي پيش از ترك مجموعه تئاترشهر خبر خوش داد: «در سال آينده بنا داريم مجموعه تئاتر كشور را تقويت كنيم و برآورد كردهايم كه بودجه سال ۹۶ حوزه تئاتر را ۱۰ ميليارد تومان افزايش دهيم، چون تئاتر نياز جامعه ايران است و در توسعه فرهنگي كشور نقش مهمي دارد.»گرچه اين حضور در جشنواره تئاتر فجر موثر بود اما چنانچه قبلا به آن اشاره شد معادلات مبهم و رو به تغيير بين وزير و معاونش زماني به چشم آمد كه بدانيم او تقريبا «بهصورت سرزده و بدون اعلام از قبل در مسير يك ديدار كاري به جشنواره تئاتر فجر و مجموعه تئاترشهر آمد!» و واژه «غافلگير شديم» از زبان دستاندركاران شنيده شد.