• ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3731 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۹ بهمن

اعتراض مجلس به فاجعه مديريتي در استقلال

رد درخواست آبي‌ها توسط فيفا

كلاف سردرگم مديريت باشگاه استقلال هر روز پرسش‌هاي تازه‌اي مطرح مي‌كند كه بي‌پاسخ مي‌ماند. مديران استقلال آذرماه، درست زمانى كه نامه فيفا را دريافت مى كنند و نسبت به آن واكنش نشان نمى دهند جاى سوال دارد و مديرعامل استقلال در اين زمينه بايد پاسخگو باشد و حتى استقلالى‌ها نسبت به نامه دريافت‌شده نزد CAS تجديد نظر خواهي نكرده و حداقل دستور موقت مبني بر تعليق آن را درخواست نكرده‌اند. بايد منتظر ماند تا ديد فيفا تا چه زمانى استقلالى‌ها را از جذب بازيكن محروم كرده است. آيا مديران استقلال پس از اتمام نقل‌و‌انتقالات زمستانى مى توانند بازيكن در اختيار بگيرند يا تا تابستان سال آينده به دليل تنبيه از سوى فيفا از اين مساله محروم هستند؟ مديران استقلال اميدوار هستند عادل شيحى در مورد اين محروميت رضايت مى‌دهد و به اين ترتيب راى شكسته مى شود كه بايد ديد اين قانون عملى خواهد شد يا خير؟ سرور جپاروف، روزبه چشمي، آندارنيك تيموريان و سجاد شهباززاده؛ اين 4 نفر مرداني بودند كه اميدواري‌هاي منصوريان را براي رسيدن به ليگ قهرمانان و ادامه فصل و گرفتن سهميه آسيا براي فصل بعد به بالاترين حد ممكن رساندند. اما ناگهان كاخ آمال و آرزوهاي استقلال و سرمربي جوانش فرو ريخت. فيفا، استقلال را به دليل دير پرداخت شدن مطالبات عادل شيحي از نقل و انتقالات محروم كرد و حالا منصوريان مانده و استقلال خيلي جوانش و ادامه فصل.
      
اتفاقي كه براي استقلال رقم خورده است، نخستين راي اينچنيني است. درحقيقت براي نخستين‌بار است كه تيمي ايراني از نقل و انتقالات محروم شده است. پيش از اين آراي صادره يا كسر امتياز بود يا افزايش جريمه. حامد مومني، يكي از اصلي‌ترين كارمندان امور بين‌الملل فدراسيون فوتبال مي‌گويد: «راي صادر شده درباره استقلال را بايد تفسير كرد. اين نخستين اتفاقي است كه اينگونه درباره فوتبال ايران مي‌افتد؛ لذا هيچ تجربه قبلي درباره‌اش نداريم كه بخواهيم با توجه به آراي صادره قبلي و درخواست‌هاي تجديدنظرمان، بگوييم راي پابرجا مي‌ماند يا شكسته مي‌شود.»
      
كسي نمي‌داند انتهاي اين ماجرا چه مي‌شود چون همان‌طور كه مومني گفته، قضيه را مي‌توان با دو نگاه مختلف تفسير كرد: «موضوع استقلال با توجه به مواردي كه گفتم كاملا دوپهلوست و واقعا نمي‌توان هيچ پيش بيني در اين خصوص كرد. فعلا بايد فقط صبر كنيم تا جواب فيفا به درخواست استقلال و فدراسيون فوتبال بيايد و اعلام شود. در حال حاضر نامه تجديدنظر استقلال با قيد فوريت به فيفا ارسال شده ولي جوابي اعلام نشده است.»
      
در نامه‌اي كه روز گذشته به باشگاه استقلال و فدراسيون فوتبال رسيده اين باشگاه به دليل تاخير در پرداخت عادل شيحي، بازيكن فصل گذشته خود حق هيچ نقل و انتقالي را ندارد. در حال حاضر اين اميدواري پيش آمده كه استقلال بتواند در پايان زمان نقل و انتقال زمستاني با دو بازيكن آزاد قرارداد ببندد اما برخي كارشناسان احتمال اين موضوع را بسيار ضعيف ارزيابي كرده‌اند. البته فدراسيون فوتبال ايران فردا نامه‌اي به كميته حل اختلاف خواهد نوشت تا محروميت استقلال براي ثبت قرارداد در سيستم تي‌ام اس بعد از پنجره نقل و انتقال ژانويه برداشته شود.
      
استقلالي‌ها حتي با رد شدن درخواست شان هم اميدوارند بتوانند بازيكن جذب كنند. امروز از طريق مسوولان سازمان ليگ اعلام شد آبي‌ها مي‌توانند بازيكن آزاد بگيرند آن هم بعد از اتمام زمان نقل و انتقالات اما مومني با نگاهي دقيق با قانون مي‌گويد: «اين حرف درست است كه هر تيم مي‌تواند به شرط پر نبودن سهميه بازيكنان آزادش بعد از موعد نقل و انتقالات بازيكن بگيرد ولي درباره استقلال بايد ببينيم راي صادر شده درباره محروميت، صرفا فصل نقل و انتقالات زمستاني را دربرمي گيرد يا تا پايان اين فصل است. اگر اين محروميت تا پايان فصل باشد، استقلال از گرفتن بازيكن آزاد هم محروم است و تا تابستان، هيچ بازيكني را نمي‌تواند جذب كند.»
      
الياس حضرتي، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي درباره پيگيري فاجعه مديريتي در استقلال گفت: «متاسفانه متوجه شدم يك مساله ساده در باشگاه بزرگ استقلال باعث بروز يك فاجعه مديريتي شده و استقلالي‌ها از فعاليت در پنجره نقل‌وانتقالات زمستاني از سوي فدراسيون جهاني فوتبال محروم شده‌اند. در فوتبال حرفه‌اي نبايد شاهد اين باشيم كه چنين مسائل ساده‌ و پيش‌پا افتاده‌اي به يك بحران ملي تبديل شود و حيثيت فوتبال ايران را در مجامع بين‌المللي زيرسوال ببرد.» او ادامه داد: «اينكه تحريم‌ها را بناي اين فاجعه مي‌دانند، يا تقصيرها را به گردن مديران قبلي مي‌اندازند فقط شانه خالي‌كردن از زير بار مشكلات است و بنده به عنوان نماينده مردم شريف تهران در مجلس شوراي اسلامي در جلسه روز شنبه، پيگير اين مساله خواهم بود. مقامات و مسوولان ورزش كشور بايد پاسخگو باشند كه چرا با يك بي‌عرضگي چنين آبروريزي رقم زده‌اند.» الياس حضرتي درباره تصميم مجلس گفت: «بايد مشخص شود چرا هيات‌مديره و مديرعامل باشگاه استقلال در پرداخت بدهي بازيكن خارجي خود كوتاهي كرده‌اند تا ميليون‌ها هوادار اين تيم در آستانه بازي‌هاي حساس ليگ‌قهرمانان آسيا دچار نگراني شوند. از مسوولان ورزش كشور درباره اين مساله پرس‌وجو خواهم كرد تا مشخص شود عامل اين فاجعه چه كسي بوده است. در نهايت اميدوارم در روزهاي آتي مشكل پيش آمده حل شود تا استقلال اين تيم ريشه‌دار و باسابقه در رقابت‌هاي آسيايي و همچنين داخلي لطمه‌اي نخورد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون