• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3737 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۶ بهمن

مخالفت وزارت خارجه با حضور تيم كشتي امريكا در جام جهاني ايران

غيبت رقيب ديرين

وحيدجعفري

 

وزارت امور خارجه و مراجع ذي‌صلاح در كارگروه ويژه با حضور تيم‌ ‌ملي كشتي آزاد امريكا در جام جهاني ايران مخالفت كردند. به دنبال دستور نژادپرستانه دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا در جلوگيري از ورود اتباع هفت كشور مسلمان از جمله ايران به خاك امريكا، وزارت امور خارجه ايران نيز با حضور تيم‌ ‌ملي كشتي امريكا در جام جهاني كشتي آزاد كه قرار است 28 و 29 بهمن‌ماه جاري در كرمانشاه برگزار شود، مخالفت كرد. اين در حالي است كه كشتي‌گيران و مسوولان كشتي امريكا بسيار علاقه‌مند بودند كه به ايران سفر كنند و حالا تنها حسرت شركت در جام جهاني كرمانشاه براي آنها باقي مانده و بي‌ترديد نبود تيم قدرتمند امريكا روي سطح كيفي مسابقات نيز تاثير منفي خواهد گذاشت. حالا و با توجه به كار غيرمنطقي ترامپ كه كار را براي حضور كشتي گيران امريكا در ايران غير ممكن كرد تنها يك معجزه مي‌تواند زمينه حضور امريكايي‌ها در ايران را فراهم كند.
امريكا به كمانداران ايران ويزا نداد
بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امور خارجه درخصوص آخرين وضعيت موافقت يا مخالفت با حضور تيم ملي امريكا در مسابقات جام جهاني در ايران گفت: «همانطور كه قبلا اعلام كرده‌ايم اين موضوع به كميته ويژه ارجاع شد و پس از بررسي‌هاي بسيار با حضور تيم ملي كشتي امريكا در ايران مخالفت شد.» قاسمي از مخالفت امريكا با صدور رواديد براي تيم تيراندازي با كمان كشورمان خبر داد و گفت: «امريكا هفته گذشته با صدور رواديد براي اين تيم مخالفت كرد.» شايد امريكا براي تيم تيراندازي ويزا صادر مي‌كرد، مي‌شد اميدوار بود كه ايران نيز براي كشتي‌گيران اين كشور ويزا صادر كند. البته در اين بين شاهد هستيم كه دو بسكتباليست امريكايي تيم دانشگاه آزاد پس از پيگيري مسوولان اين تيم اجازه ورود به ايران را دريافت كرده و وارد كشورمان شدند.
تختي در جام جهاني  صوفيه دوم شد
بسياري از علاقه‌مندان به كشتي تصور مي‌كنند كه جام جهاني كشتي براي نخستين بار توسط امريكايي‌ها برگزار شد در صورتي كه اين مسابقات براي نخستين‌بار سال 1958 و به عنوان رقابتي متفاوت نسبت به رقابت‌هاي جهاني كشتي در صوفيه بلغارستان برگزار شد و تيم‌هاي شوروي، تركيه و بلغارستان عناوين اول تا سوم را ازآن خود كردند. در اين مسابقات تيم ايران در بخش تيمي چهارم شد و روي سكوي قهرماني قرار نگرفت؛ اما محمدعلي خجسته‌پور، جهانبخت توفيق و غلامرضا تختي هر سه به مدال نقره رسيدند.
احياي مسابقات توسط امريكايي‌ها
اين مسابقات ديگر برگزار نشد تا اينكه سال 1973 امريكايي‌ها تصميم به برگزاري مجدد جام جهاني كشتي به شكل و شمايلي جديد و به صورت تيم به تيم گرفتند. در دومين دوره مسابقات كه در توليدو امريكا برگزار شد تيم كشتي شوروي به قهرماني رسيد، امريكاي ميزبان و ژاپن دوم و سوم شدند.
نخستين نايب قهرماني ايران در  اسپانيا
يك سال بعد در سال 1974 سومين دوره مسابقات در لاس پالماس اسپانيا برگزار شد و باز تيم شوروي به قهرماني رسيد. در اين دوره كه تيم ايران براي دومين‌بار بعد از جام جهاني 1958 صوفيه در جام جهاني حاضر شده بود به نايب قهرماني رسيد و بلغارستان سوم شد. سال 1975 مسابقات باز در توليدو برگزار شد. اين رقابت‌ها تا سال 1986 هر سال در توليدو امريكا برگزار شد تا همگان اين مسابقات را به نام امريكا بشناسند. 12 سال بعد در سال 1987 يك شهر در كشوري ديگر يعني اولان‌باتور مغولستان ميزبان جام جهاني شد.
روسيه پرافتخارترين تيم
تا به امروز كه 45 دوره از اين رقابت‌ها برگزار شده است تيم روسيه (البته با احتساب مدال‌هاي شوروي و البته رقابت‌هاي 1956 صوفيه) با 22 قهرماني، 12 نايب قهرماني و 5 عنوان سومي پرافتخارترين تيم شركت‌كننده در جام جهاني است. از سال 1973 تا 1989 به جز دو مورد كه امريكايي‌ها در توليدو قهرمان اين مسابقات شدند در ساير سال‌ها اين شوروي بود كه به قهرماني مي‌رسيد. سال 1990 امريكا براي سومين بار در كشور خود به قهرماني جام جهاني رسيد. فروپاشي شوروي صورت گرفته بود و ديگر خبري از آن تيم قدرتمند سابق نبود. البته سال 1992 كه مسابقات در مسكو برگزار شد روسيه توانست قهرمان اين جام شود.
نخستين قهرماني ايران در تهران بود
نخستين قهرماني ايران در جام جهاني كشتي آزاد در سال 1996 كه مسابقات به ميزباني تهران در كشورمان برگزار شد رقم خورد. بعد از روسيه امريكا با 13 قهرماني، 13 نايب قهرماني و 7 عنوان سومي دومين تيم پرافتخار در جام جهاني است و ايران با 7 قهرماني، 11 نايب قهرماني و يك عنوان سومي در جايگاه سوم قرار دارد. تيم كوبا هم يك بار در سال 2005 كه مسابقات در تاشكند ازبكستان برگزار شد به قهرماني رسيده است.
ايران به دنبال ششمين قهرماني پي‌درپي
ايران در 5 دوره گذشته كه مسابقات در باكو، تهران و 3 دوره آن در لس‌آنجلس برگزار شده به قهرماني رسيده است و حالا در آستانه برگزاري 46 امين دوره مسابقات در كشورمان و به ميزباني كرمانشاه به دنبال كسب ششمين قهرماني پي‌درپي است؛ اما اينطور كه به نظر مي‌رسد اين دوره از مسابقات در غياب يكي از مدعيان اصلي اين مسابقات يعني امريكايي‌ها برگزار خواهد شد.
لايق: احتمال برگزاري جام جهاني
 با 7 تيم وجود دارد
رضا لايق، دبير فدراسيون كشتي با اعلام اين خبر اظهار كرد: وزارت امور خارجه روز پنجشنبه اين موضوع را به فدراسيون كشتي اعلام كرد و ما نيز در نامه‌اي به اتحاديه جهاني خواستار معرفي تيم جايگزين تيم امريكا شديم. در صورتي كه تيم جايگزين از سوي اتحاديه جهاني معرفي نشود رقابت‌هاي جام جهاني بدون حضور امريكا و با شركت هفت تيم برگزار مي‌شود.
نامه فدراسيون به اتحاديه جهاني
فدراسيون كشتي ايران با ارسال نامه‌اي به اتحاديه جهاني كشتي خواستار اعلام تيم هشتم و جايگزين تيم امريكا در جام جهاني آزاد در كرمانشاه شد. در متن نامه ارسالي به نناد لالوويچ، رييس اتحاديه جهاني كشتي آمده است: رقابت‌هاي جام جهاني يكي از مهم‌ترين رويدادهاي كشتي است كه در سال‌هاي اخير با حضور هشت تيم برتر دنيا با جذابيت بسيار و در سطح بالايي برگزار شده است. آقاي رييس، همانطور كه اطلاع داريد متاسفانه رييس‌جمهور جديد امريكا، به‌تازگي در يك اقدام خارج از عرف ديپلماتيك، از ورود اتباع هفت كشور از جمله اتباع شريف ايراني به اين كشور، ممانعت كرده است و بالطبع در برابر اين سياست غيراخلاقي و غيرانساني، بر اساس مواضع اصولي، متعارف و منطقي دولت ايران مبني بر اقدام متقابل، «فدراسيون كشتي ايران» نمي‌تواند پذيراي تيم كشتي امريكا در مسابقات جام جهاني آزاد باشد. لذا با عنايت به زمان بسيار محدود باقي‌مانده تا رقابت‌هاي «جام جهاني كشتي آزاد» و ضرورت برگزاري مسابقات مذكور با حضور هشت تيم به طور كامل و خارج نشدن رقابت‌ها از حد نصاب قانوني مورد نظر «اتحاديه جهاني كشتي»، لطفا نسبت به معرفي كشور جايگزين امريكا، جهت حضور در جام جهاني آزاد اقدام عاجل صورت گيرد.
خادم: اتحاديه جهاني تيم هشتم را معرفي كند
رسول خادم، رييس فدراسيون كشتي ايران در اين باره گفته است: تلاش مي‌كنيم جام جهاني به طور كامل برگزار شود. با توجه به فاصله كم تا شروع رقابت‌هاي جام جهاني كشتي اميدواريم اتحاديه جهاني كشتي تيم هشتم و جايگزين امريكا را معرفي كند تا به بهترين شكل شاهد برگزاري رقابت‌هاي جام جهاني 2017 كشتي آزاد به ميزباني كرمانشاه باشيم.
احتمال تغيير زمان و ميزبان وجود دارد
حالا همه منتظر اين هستند تا ببينند اتحاديه جهاني چه تصميمي در اين‌باره مي‌گيرد و تيمي جديد را به عنوان جايگزين امريكا معرفي مي‌كند، يا اينكه رقابت‌ها با حضور 7 تيم دنبال خواهد شد كه در اين صورت مسابقات در دو گروه كه يكي 4 تيمي و گروه ديگر سه تيمي خواهد بود دنبال خواهد شد. البته اين نگراني هم وجود دارد كه اتحاديه جهاني واكنش تندي به اين موضوع نشان داده و اين رقابت‌ها را به تعويق انداخته يا اصلا ميزباني را از ايران گرفته و به كشوري ديگر بدهد. همواره جام جهاني با شركت تيم‌هاي برتر رقابت‌هاي جهاني سال قبل برگزار شده؛ اما خب اين طور هم بوده كه كشوري در بين هشت يا ده تيم برتر قرار گرفته اما تيمي كامل براي حضور در جام جهاني در اختيار نداشته باشد كه در اين شرايط فدراسيون بين‌المللي كشتي كشوري ديگر كه تيم كامل در اختيار دارد را جايگزين كرده است. در پاره‌اي از مواقع هم تيم‌ها با كشتي گيران كمتر در اين مسابقات حاضر شده و در يك يا دو وزن نماينده‌اي نداشتند كه به ميدان بفرستند. امسال بازي‌هاي المپيك برگزار شده و تيم‌هاي برتر نه با احتساب امتياز تيمي بلكه بر حسب كسب مدال شناسايي شده‌اند.
ژاپن يا ازبكستان  جايگزين امريكا
در ريو، روسيه با ۲ مدال طلا، يك نقره و يك برنز قهرمان شد. ايران با يك مدال طلا، يك نقره و يك برنز در جايگاه دوم جاي گرفت. تركيه با يك مدال طلا، يك نقره و يك برنز سوم شد. امريكا با يك مدال طلا و يك مدال برنز، گرجستان با يك مدال طلا و يك مدال برنز، آذربايجان با ۲ مدال نقره و ۳ مدال برنز، ژاپن با يك مدال نقره و ازبكستان با ۲ مدال برنز در جايگاه چهارم تا هشتم قرار گرفتند. تيم‌هاي ايتاليا، روماني و بلاروس هر كدام يك مدال برنز گرفتند و در جايگاه بعدي ايستادند؛ اما با اين وجود تيم‌هاي روسيه، ايران، تركيه، امريكا، گرجستان، آذربايجان، هندوستان و مغولستان از طرف اتحاديه جهاني براي حضور در جام جهاني كرمانشاه معرفي شدند. حال با كنار رفتن امريكا به احتمال زياد اتحاديه جهاني در صورتي كه بخواهد تيمي را به عنوان جايگزين امريكا معرفي كند دست روي تيم ژاپن يا ازبكستان -كه در المپيك هفتم و هشتم شدند- بگذارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون