• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3165 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۶ بهمن

بازگشت رونق به بازار سهام

گروه اقتصادي: شاخص كل بورس تهران 75 واحد رشد كرد و روي 65 هزار و 105 واحد ايستاد. رشد 12 درصدي شاخص در حالي اتفاق افتاد كه شاهد بازگشت رونق نسبي به گروه‌هاي بانكي، خودرويي، معدني‌ها، ليزينگي و حمل ونقل بوديم. همچنين در گروه‌هاي بيمه، سرمايه‌گذاري، سيماني، شيميايي، دارويي و محصولات غذايي روند معاملات طبيعي بود و عرضه و تقاضا وجود داشت. اين در حالي بود كه اوراق تسهيلات مسكن و قندي‌ها همچنان در فاز نزول با افزايش عرضه مواجه بودند. بدين‌ترتيب به نظر مي‌رسد با بازگشت تقاضا و رونق به گروه‌هايي مانند خودرويي‌ها و بانكي‌ها كه داراي وزن هستند و مي‌توانند بازار را در جهت مثبت پيش ببرند، مي‌تواند قدري به آينده بازار و بازگشت رونق به بازار سهام اميدوارتر شد. «امير نوروزي» فعال بازار سهام با اشاره به مثبت شدن روند و افزايش تقاضا در بعضي از گروه‌ها گفت: به نظر مي‌رسد واكنش مثبت بازار به بحث پتروشيمي‌ها، پالايشي‌ها و معدني‌ها با قدري تاخير به بازار رسيده و بازار بايد به طور طبيعي اين واكنش مثبت را هفته گذشته لمس مي‌كرد. اين فعال بازار سرمايه ادامه داد: اين در حالي است كه در هفته‌هاي اخير فشار سنگيني بر بازار وارد شد و با كاهش قيمت جهاني نفت و قوت گرفتن احتمال كسري بودجه در سال آينده صنايع بورسي با نگراني‌هاي جديد مواجه شدند. اين نگراني به طور واضح خود را در كاهش شاخص‌ها و قيمت‌ها نشان داد. تا جايي كه نمودارهاي تكنيكال نشان مي‌داد شاخص قرار است سقوطي سنگين‌تر را تجربه كند. نوروزي با اشاره به تغييرات مديريتي در سازمان بورس، اين تغييرات را گذرا و هيجاني اعلام كرد و گفت: «اين تغيير يك ريسك سيستماتيك گذرا بر بازار مي‌گذارد ولي تاثير پايداري ندارد. . وي با اشاره به ديدگاه رييس جديد درباره شفاف‌سازي بازار و گزارش‌هاي شركت‌ها، ابراز اميدواري كرد كه با محقق شدن اين برنامه‌ها بازار سرمايه گامي بلند در مسير توسعه بردارد. او همچنين به زمانبر بودن تغييرات اينچنيني در بازار اشاره كرد و گفت: نبايد انتظار داشت كه چنين برنامه‌هايي يك شبه به بهره‌برداري برسند.
آقاي بورس حضور خودش در بازار اين روزها را مهم و ضروري مي‌داند. او كه اخيرا سهامداران را به خريد تك سهم‌ها و برخي گروه‌ها با ديد كوتاه‌مدت دعوت كرده، اميدوار است بازگشت رونق به خودرويي‌ها و معدني‌ها و پتروشيمي‌ها بتواند بازارا را متحول كند. آقاي بورس دوقلوهاي سنگ اهني را بررسي كرد و با ديدن نمودار تكنيكال كه افت قيمت آنها تا زير 200 تومان را نشان مي‌داد به اين نتيجه رسيد كه بررسي بنيادي خودش را روي اين گروه دقيق‌تر از قبل انجام دهد. او قيمت‌هاي فعلي سنگ آهني‌ها و معدني‌ها را ارزنده مي‌داند ولي از آنجا كه احتمال كاهش قيمت بيش از اين نيز در اين گروه وجود دارد معتقد است نبايد شتابزده عمل كرد و بايد سنجيده و از روي حساب و كتاب دقيق ارزنده‌ترين گزينه را در قيمتي مناسب انتخاب كرد.
او همچنين به بررسي برخي نمادهاي خودرويي پرداخت و به اين نتيجه رسيد كه قطعه‌سازان و شركت‌هاي سرمايه‌گذاري خودرويي از خود خودروسازها ارزنده‌ترند. هر چند خودروسازان را هم با توجه به قيمت‌هاي كف فعلي و احتمال افزايش قيمت در سال آينده ارزنده ارزيابي كرد. در اين ميان به نظر مي‌رسد قطعات اتومبيل ريسك بالايي دارد و به اصطلاح پر شده و جاي رشد قابل توجهي ندارد ولي «خگستر» با توجه به سود غيرعملياتي بالا و تعديل مثبتي كه مي‌تواند از محل تجديد ارزيابي دارايي‌ها يا فروش املاك مازاد به دست بياورد قابليت رشد و نوسانگيري در كوتاه‌مدت را دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون