• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3165 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۶ بهمن

سرمايه‌گذاران سكه طلا را به دلار ترجيح مي‌دهند

ديروز با وجود تعطيلي بازارهاي جهاني و روند نزولي در بازار آزاد ارز و طلاي داخلي، دلار و سكه تمام طرح جديد ساز مخالف زدند و گران شدند. بدين‌ترتيب دلار امريكا به 3453 تومان و سكه تمام طرح جديد به يك ميليون و 42 هزار تومان رسيد. اين در حالي بود كه يورو، پوند، درهم و لير تركيه با كاهش قيمت به 3949 تومان، 5254 تومان، 946 تومان و 1508 تومان رسيدند. اين در حالي بود كه سكه تمام طرح قديم و ربع سكه به ترتيب به يك ميليون و 35 هزار تومان و 268 هزار تومان رسيدند. اين در حالي بود كه نيم سكه و سكه گرمي روي 520 هزار تومان و 173 هزار تومان درجا زدند. گرم طلاي 18 عيار و هر مثقال طلاي آب شده نيز ديروز با كاهش قيمت به 105 هزار و 380 تومان و 456 هزار و 500 تومان رسيدند. روند روز گذشته بازار آزاد ارز و طلا در حالي بود كه روند بازارهاي فلزات اساسي، نفت خام و طلا بدون تغيير بود.
ديروز از آن روزهايي بود كه دلار گران شده بود ولي آقاي بازار خوشحال نبود. او كه بيشتر سرمايه‌اش را از بازار دلار و ارز به بازار طلا منتقل كرده، ديروز وقتي ديد دلار گران شده ولي بازار طلا نزولي است، حال و روز خوبي نداشت. البته او پيش‌بيني كرده كه دلار و طلا هر دو در دو ماه آينده روندي صعودي خواهند داشت ولي در ميان اين دو، شانس طلا براي جهش بيشتر از دلار است. او بر اين باور است كه با توجه به بالا رفتن اونس جهاني طلا حركت صعودي طلا و سكه قطعيت بيشتري نسبت به بازار دلار دارد.
او البته نيم نگاهي هم به بازار مسكن دارد و قصد دارد بعد از كسب سود از بازار طلا تا اوايل بهار سال آينده، سرمايه‌اش را به بازار مسكن منتقل كند. او با توجه به نمودارهاي تحليلي شمعي پيش‌بيني مي‌كند كه اونس جهاني بعد از عبور از كانال مقاومتي 1330 دلاري بتواند مسير همواري را تا 1400 دلار طي كند. البته اين روند جهشي منوط به عبور از محدوده مقاومتي مذكور است. او همچنين بر اساس نمودار فيبوناچي پيش‌بيني مي‌كند كه روند صعودي دلار تا 4400 تومان ادامه پيدا مي‌كند ولي از آنجا كه در فرمول قيمت‌گذاري طلا و سكه، علاوه بر قيمت اونس جهاني، نرخ دلار در بازار آزاد هم محاسبه مي‌شود، سرمايه‌گذاران در اين بازار از هر دو متغير فرمول منتفع مي‌شوند. بنابراين به نظر مي‌رسد سود سرمايه‌گذاري حاصل از سكه و طلا بيشتر از دلار باشد.
اين در حالي است كه در روز گذشته تقاضا براي خريد سكه تمام طرح جديد بيشتر از انواع ديگر سكه و طلا است و از سوي ديگر سرمايه‌گذاران زياد به سراغ سكه گرمي نمي‌روند و ترجيح مي‌دهند روي نيم سكه و سكه تمام سرمايه‌گذاري كنند. از سوي ديگر قيمت دلار رسمي بانك مركزي ديروز بدون تغيير ماند و روي 2745 تومان ايستاد. اين در حالي بود كه نرخ پوند و يورو رسمي 4116 تومان و 3076 تومان بود. بدين‌ترتيب كم شدن فاصله ميان دلار و يورو رسمي و آزاد روز به روز كمتر مي‌شود و به نظر مي‌رسد به زودي اين اعداد يكي شوند و دولت مدعي شود كه در جهت تك نرخي كردند و تثبيت نرخ ارز نرخ رسمي را با نرخ آزاد جايگزين كند.
تحليلگران اقتصادي پيش‌بيني مي‌كنند كه قيمت جهاني طلا در شرايط كنوني با وجود افزايش نسبي در روزهاي گذشته، همچنان به‌شدت تحت فشار ناشي از افزايش ارزش دلار قرار دارد. بر اين اساس اگر روند صعودي ارزش دلار ادامه يابد، قيمت طلا طي هفته آينده نيز با كاهش روبه‌رو خواهد شد. اين در حالي است كه تصميم اخير بانك مركزي اروپا براي اجراي محرك پولي نيز تاثير زيادي بر افت ارزش يورو در برابر دلار امريكا داشته و گمانه‌زني‌هاي مربوط به افزايش نرخ بهره از سوي فدرال رزرو امريكا نيز فشار زيادي را بر قيمت طلا وارد خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون