• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3165 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۶ بهمن

نگاه منتقدان

 بيژن اشتري:
توقعات برآورده نشده

مهم‌ترين اتفاق در جشنواره فجر امسال اتفاقي بود كه در هيات انتخابي فيلم‌هاي امسال جشنواره افتاد و برخي فيلم‌هايي كه مي‌توانستند مورد توجه قرار گيرند و حرفي براي گفتن داشتند، حذف شدند. چنين برخوردي با فيلم‌ها حتي در سال‌هاي گذشته هم سابقه نداشته است. انتظار مي‌رفت با توجه به تغيير دولت و روي كار آمدن آقاي روحاني فضاي سينمايي كشور هم تغيير كند و تصور اين بود كه فضا باز شده و جشنواره امسال هم بايد پاسخگوي اين توقع و باز شدن فضاي سينمايي كشور باشد اما ظاهرا اوضاع به‌گونه ديگري رقم خورده است.

   احمد طالبي‌نژاد:
هيچ چيز تغيير نكرده

وضعيت جشنواره نسبت به سال‌هاي گذشته هيچ تفاوتي نكرده و همچنان همان روال قبل برقرار است. بهتر است اهالي سينما بدانند كه قرار نيست هيچ اتفاق خاصي بيفتد و هميشه همين‌گونه بوده است؛ حرف و حديث‌هايي قبل و بعد از جشنواره پيش مي‌آيد و بعدش هيچ چيز تغيير نمي‌كند. اين جشنواره بيشتر تبديل به يك سنت و آيين شده است كه تحت هر شرايطي برگزار مي‌شود. در دوران سخت سينماي ايران كه دوران احمدي‌نژاد بود اين جشنواره به همان روال قبلي برگزار شد و امسال هم مثل دوره‌هاي قبل. هيچ چيز تغيير نكرده است.

 امير پوريا:
پروانه نمايش مهم است

مهم‌ترين نكته‌اي كه در مورد سينماي امروز ايران وجود دارد مساله پروانه نمايش فيلم‌هاست و اينكه ماهيت جشن سالانه سينماي ايران تغيير كرده و جشنواره‌اي كه قرار بود مرور سالانه توليد سينماي ايران باشد در عمل تنها يك پنجم توليدي‌هاي سينما در آن حضور دارند. برگزار‌كنندگان جشنواره مانند بازيكن فوتبالي هستند كه توپي به آن رسيده و فقط مي‌خواهند آن را از سر باز كنند. همه اينها به خاطر محافظه‌كاري است كه در برگزار‌كنندگان جشنواره وجود دارد و دليلش چيزي نيست جز اينكه مبادا يك فيلمي نگراني و دغدغه‌اي را بيان كند كه به جناح خاصي در كشور بربخورد و اين خيلي غم‌انگيز است.

 هوشنگ گلمكاني:
جشنواره فيلم‌هاي خوب

 هيچ چيز تغيير نكرده است. مهم‌ترين تغيير جشنواره حذف بخش بين‌الملل است كه به اعتقاد من اتفاق بسيار خوبي است. با حذف بخش بين‌الملل تمركز‌ها روي سينماي ايران بيشتر خواهد شد. مثل هميشه تعدادي فيلم خوب و متوسط و بد به نمايش در خواهد آمد اما اين را بايد بگويم به نظر من امسال تعداد فيلم‌هاي خوب بيشتر از سال‌هاي گذشته است. در مورد هيات انتخابي فيلم‌هاي جشنواره هم بايد بگويم 85 فيلم به هيات انتخابي داده شده و بايد از بين آنها انتخاب مي‌كردند و حذف شدن تعدادي از فيلم‌ها گريزناپذير بود. هيات انتخابي هم با توجه به نگاه و سليقه‌اي كه دارد تعدادي از فيلم‌ها را حذف مي‌كند. اين اتفاق هم اتفاق خاصي نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون