• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3165 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۶ بهمن

در پي برخورد پليس مصر با راهپيمايان سالگرد انقلاب ژانويه

سنگفرش‌هاي قاهره سرخ شد

اعتراض بار ديگر سرزمين فراعنه را با صحنه‌هايي انقلابي روبه‌رو كرده است. اكنون اعتراض در مصر محدود به اعتراض اخوان‌ها نشده، گروه‌هاي ديگري كه معتقدند انقلاب 2011 آنها نافرجام مانده به خيابان مي‌آيند. روز گذشته هواداران اخوان‌المسلمين در حالي به بهانه بزرگداشت 25 ژانويه (روز آغاز قيام مصري‌ها) به خيابان آمدند كه ليبرال‌ها و چپ‌ها نيز به دليل كشته شدن يك فعال زن مصري در تجمع مسالمت‌آميز روز شنبه به خيابان‌ها سرازير شده بودند. به گزارش منابع خبري، تظاهرات نه چندان گسترده چپگرايان در روز شنبه با برخورد شديد نيروهاي امنيتي مصر روبه‌رو شد و در حالي كه شيما صباغ فعال زن سوسياليست به ضرب گلوله ساچمه‌اي جان خود را از دست داد، شماري از اعضاي حزب سوسياليستي اتحاد خلق نيز دستگير شدند. اين اعتراض يك روز پيش از سالگرد انقلاب مصر در سال ۲۰۱۱ برگزار شده بود.
بعد از آن، با وجود بازتاب گسترده ويديويي از نحوه كشته شدن شيما صباغ در رسانه‌ها، دادستاني مصر اعلام كرد دستور داده است درباره مرگ او تحقيق صورت گيرد. اما اين واكنش براي معترضان قانع‌كننده نبود. به گزارش خبرگزاري فرانسه، برخي شاهدان عيني گفته‌اند كه ماموران پليس مستقيما به شيما صباغ در ميدان تحرير شليك كرده‌اند. اين موضوع خشم‌برانگيز براي چپگرايان و ليبرال‌هاي مصري با حضور سيل‌آساي هواداران اخوان‌ها در خيابان‌ها، روز گذشته شرايط جنگي را به خيابان‌هاي قاهره و بسياري از شهرهاي ديگر مصر برگرداند. به گزارش رويترز در اسكندريه، دومين شهر بزرگ مصر نيز سه روز پيش يك زن ۱۷ ساله كشته شده بود. بستگان اين زن گفته‌اند او جزو تظاهركنندگان نبود و هنگام خريد كشته شد. اخوان‌المسلمين، نيروهاي امنيتي را به كشتن اين فرد متهم كرده است.
معترضان معتقدند انقلابي كه به حكومت ۳۰ساله حسني مبارك پايان داد و براي مدت كوتاهي اجازه داد اخوان‌ها قدرت را در مصر به دست گيرند، هنوز به ثمر ننشسته است. اگرچه نارضايتي عمومي از اداره حكومت توسط گروه اخوان‌المسلمين به دخالت ارتش و به قدرت رسيدن ژنرال عبدالفتاح سيسي، فرمانده كل ارتش مصر، انجاميده، اكنون بخش قابل توجهي از مصري‌ها از حكومت نظاميان بر اين كشور نيز راضي نيستند. به گزارش رسانه‌هاي خبري با وجود كنار رفتن اخوان‌ها از قدرت، فشار به نيروهاي سياسي چپ و سكولار كاهش نيافته و دولت سيسي اين جريانات را نيز سركوب مي‌كند. اين در حالي است كه حسني مبارك و پسرانش در دادگاه‌هاي مصر از مجموعه اتهام‌ها و جرايم تبرئه شده‌اند.
از مصر خبر مي‌رسد واكنش تانك‌ها و خودروهاي نظامي مصري با معترضان در شهرهاي مختلف مصر به كشته و زخمي شدن‌ ده‌ها نفر انجاميده است. وزارت بهداشت مصر اعلام كرده است كه آمار تلفات درگيري‌ها در چند استان اين كشور به 11 كشته و 30 زخمي رسيده، اما برخي منابع از افزايش اين شمار خبر مي‌دهند. گفته مي‌شود هم‌زمان در پي انفجار بمب دست‌سازي در قاهره دو تن از نيروهاي پليس مصر زخمي شده‌اند. انفجار منطقه پل سوئز نيز چند تن از نيروهاي پليس مصر را مجروح كرده است. بر اساس گزارش‌ها نيروهاي ارتش مصر با پيش‌بيني احتمال تجمع ميليوني، براي جلوگيري از تجمع گسترده معترضان ميدان التحرير را بسته و در خيابان‌هاي اطراف مستقر شده بودند. به گزارش رويترز همزمان نيروهاي امنيتي مصر در شهرهاي مختلف با شناسايي بسياري از افراد موثر در اعتراض‌ها آنها را دستگير كرده بودند.
يادآوري مي‌شود در سال 2011 از 25 ژانويه مردم مصر دست به تظاهرات گسترده‌اي عليه دولت حسني مبارك زدند. با ادامه تظاهرات مردم مصر، مبارك دستور سركوب تظاهرات در قاهره، سوئز و استان‌هاي ديگر را داد. ادامه تظاهرات و خشم مصري‌ها منجر به استعفاي مبارك در 11 فوريه سال 2011 و ايجاد حكومت نظامي شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون