• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3165 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۶ بهمن

تيم‌ملي به ايران باز مي‌گردد

شكست ديپلماسي فوتبال

گروه ورزش|ثانيه به ثانيه اخبار رصد مي‌شد. ايراني‌ها يك لحظه هم از اخبار غافل نبودند. برخلاف صداوسيما كه گويي اصلا برايش مهم هم نبود، فضاي مجازي در تسخير اخبار استراليا بود. حتي توييت‌هاي خبرنگاران خارجي در استراليا هم دست‌به دست مي‌شد؛ اوضاعي عجيب و خاطره‌انگيز. همه «اميدوار» بودند. اعتراض ايران درباره اين موضوع در جلسه مسوولان كنفدراسيون فوتبال آسيا مورد بررسي قرار گرفت؛ جلسه‌اي كه چندين بار تمديد شد و ساعت‌ها ادامه داشت، اما نتيجه‌اي كه حاصل شد چيزي غير از آنچه بود كه در گذشته اتفاق افتاده بود. راي صادر شده كاملا برخلاف آراي گذشته بود و اين موضوع، دوگانگي AFC را نشان مي‌داد. براساس اعلام مسوولان فدراسيون فوتبال تمام مستندات به سود ايران بود، اما از همان اواسط جلسه مشخص شد كه اين رسيدگي تنها جنبه «show» دارد و تغييري در ديدار ايران و عراق اتفاق نخواهد افتاد چون مسوولان AFC در همان حين برگزاري جلسه كنفرانس مطبوعاتي پيش از بازي عراق و كره‌جنوبي را برگزار كرده و نحوه بليت فروشي و جايگاه تماشاگران را هم مشخص كردند. حالا همه حسرت كرسي‌هاي ازدست رفته فوتبال ايران را مي‌خورند. فوتبال ايران سال‌هاست هيچ كرسي مهمي در كنفدراسيون فوتبال آسيا ندارد؛ موضوع مهمي كه در چند سال گذشته بارها گفته شده و شايد اگر نماينده‌اي از ايران در AFC حضور داشت، امروز شاهد رايي غير از اين بوديم.


كشورهاي عربي و شرق آسيا به خوبي از اين موضوعات استفاده مي‌كنند و با لابي‌هايي كه در AFC مي‌كنند، بهره‌برداري لازم را دارند؛ اتفاقي كه چندين سال است براي فوتبال ايران نمي‌افتد. كنفدراسيون فوتبال آسيا نه‌تنها در مورد اين موضوع بلكه در موارد ديگر هم نشان داده است كه چرا فوتبال آسيا با اروپا، امريكاي جنوبي و حتي آفريقا اختلاف زيادي دارد.
اما داستان جاي ديگري هم هست. اينكه اهمالي «عجيب» از طرف فدراسيون فوتبال ايران صورت گرفته است. شايد 48ساعت احساسات گرم ايرانيان به بازي گرفته شد. پيگيري‌هاي خبرنگار «اعتماد» نشان مي‌دهد، در هفدهم مرداد93 از عبدالزهرا تست دوپينگ گرفته شد و در نوزدهم شهريور 93، نتيجه مثبت تست دوپينگ وي از آلمان واصل شد و بيست‌ونهم شهريور 93 هم مراتب به فيفا اعلام مي‌شود. حال سوال اين است كه بر چه اساسي و با توجه به محرز بودن تست دوپينگ عبدالزهرا، چگونه ITC نامبرده از سوي فدراسيون ما براي فدراسيون فوتبال عراق جهت حضور در باشگاه پليس آن كشور صادر مي‌شود؟! آيا كميته پزشكي فدراسيون و نادوي ايران با هم هماهنگ نبوده‌اند؟ چرا در طول ٥ ماه گذشته پيگيري‌هاي لازم از سوي ما با فيفا صورت نگرفت؟ طبيعي است تا زماني كه فيفا حكمي را صادر نكند، محروميتي متوجه اين بازيكن يا ديگران نيست و ربطي هم به AFC ندارد. جالب آنكه مراتب تست مثبت دوپينگ اين بازيكن حتي به باشگاه تراكتور‌سازي هم اعلام نشده بود !! نكته جالب اين است كه هراتيان در گفت‌وگويي اعلام كرده: «ما به ترس كنفدراسيون فوتبال آسيا و قدرت فيفا باختيم، در حالي كه مدارك حقوقي ما كامل‌ترين بود. اعتراض به دوپينگ پس از آنكه ثابت شده بود عبدالزهرا اين كار را انجام داده بايد توسط فيفا صورت مي‌گرفت اما آنها كوتاهي كردند.
پس از 22 سپتامبر هم ديگر از وضعيت عبدالزهرا اطلاعي نداشتيم و وادا (كميته مبارزه دوپينگ) پس از آن، پيگير وضعيت محروميت اين بازيكن عراقي شد كه ديگر ما از شرايط او اطلاعي نداشتيم. همين كه ‌اي‌اف‌سي اذعان داشت كه اين بازيكن دوپينگي است، نشان مي‌دهد حق با ايران است. » او ادامه داد: «نخستين بار است كه در يك ديدار رسمي در همه رشته‌ها چنين اتفاقي افتاده كه نتيجه بازي بايد برگردد، خيلي‌ها اين شرايط را با وضعيتي كه تيم اميد در زمان منصوريان داشت مقايسه مي‌كنند اما اصلا قابل قياس نيست.
شايد اگر ما لابي‌هاي لازم و افراد پرقدرت در فيفا داشتيم، شرايط عوض مي‌شد. الان هم مردم نااميد نشوند، ما خيلي چيزها در اين چند وقت ياد گرفتيم و براي نخستين بار از لحاظ حقوقي ما مداركي ارايه داديم كه كامل بود و باعث شد كه خود فيفا و‌اي اف سي هم به دوپينگي بودن عبدالزهرا اعتراف كنند.» وي افزود: شايد بهتر بود كه ما از همان استراليا يك وكيل آگاه به امور دوپينگ مي‌گرفتيم كه قانون‌ها را در اين مورد بداند كه دايم با من در تماس نباشند چون همين تاخيرها تاثيرگذار بود. قطعا من از طريق كميته پزشكي ‌اي‌اف‌سي و دوپينگ فيفا اين مساله را در داخل و خارج پيگيري مي‌كنم كه چطور مي‌شود بازيكن دوپينگي را محروم نكردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون