• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3751 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲ اسفند

آموزش و پرورش در نروژ و جهش پس از رنسانس

غزل لطفي مترجم

 


سال تحصيلي در نروژ از اواسط ماه اوت آغاز مي‌شود و تا اواخر ماه ژوئن سال بعد ادامه دارد هر سال تحصيلي شامل دو ترم است و با تعطيلات كريسمس كه از اواسط دسامبر تا اوايل ژانويه است ترم‌هاي تحصيلي از يكديگر تفكيك مي‌شود.
آموزش و پرورش سازمان يافته از زمان قرون وسطي در نروژ پايه‌گذاري شده است؛ درست زماني كه نروژ جزو قلمرو مذهبي اسقف اعظم بود، در آن زمان مدارس كليساي جامع به آموزش و تعليم كشيش‌ها مي‌پرداختند.
پس از شروع اصلاحات در نروژ در سال 1537 مدارس كليساي جامع به مدارس لاتين تبديل شدند و تحصيل براي همه شهروندان نروژي اجباري شد نخستين دوره تحصيلي به سبك جديد در سال 1827 در نروژ شروع به كار كرد و بدين‌ترتيب مدارس مردمي پايه‌گذاري شد.
 در اين مدارس ابتدا دوره تحصيلي 7 ساله مقدماتي در سال 1889 اجباري شد و سپس با اصلاحات صورت گرفته در سال 1969 اين نظام به دوره تحصيلي 9سال مبدل شد در سال‌هاي مابين 1970تا1980 تحصيل در مدارس مردمي تبديل به تحصيل در مدارس بنيادي شد.
سيستم آموزشي نروژي را مي‌توان به سه بخش تقسيم كرد؛ ابتدا مدارس ابتدايي از سن 6تا13 سال سپس دوره متوسطه از سن 13تا19سال كه تحصيلات در سن 13تا 16 سال اجباري است و16تا19سال شامل تحصيلات تخصصي‌تر مي‌شود.
در سال اول دبستان كودكان بيشتر وقت خود را به بازي‌هاي آموزشي و يادگيري ساختارهاي اجتماعي مي‌پردازند همچنين حروف الفبا و پايه دروس رياضي يعني اعداد و جمع و تفريق را مي‌آموزند. يكي از مهم‌ترين مهارت‌هايي كه شروع يادگيري آن در سال اول دبستان است مهارت آموزش زبان انگليسي است؛ دانش‌آموزان در سال‌هاي دوم تا هفتم به يادگيري رياضيات، انگليسي، علوم و همچنين علوم ديني (البته بدون تمركز به روي مسيحيت بلكه يادگيري تاريخچه تمام اديان)، زيبايي‌شناسي و موسيقي مي‌پردازند.
در سال پنجم تا هفتم درس جغرافيا، تاريخ و مطالعات اجتماعي به عنوان دروس تكميلي بدون نمره رسمي ارايه داده مي‌شود و معلم از دانش‌آموزان تجزيه و تحليل اين دروس را مي‌خواهد؛ همچنين به بحث و گفت‌وگو گروهي مي‌پردازند. در شروع دوره متوسطه دانش‌آموزان نمرات درسي دريافت مي‌كنند كه اين نمرات به آنها اجازه رفتن به كلاس‌هاي بالاتر را مي‌دهد در كلاس هشتم دانش‌آموزان مي‌توانند از بين زبان‌هاي آلماني، فرانسوي و اسپانيايي يك زبان ديگر را انتخاب كنند يا به مطالعات اضافه‌تر و تكميلي زبان انگليسي بپردازند.
تا قبل از اصلاحات آموزشي در سال2006 دانش‌آموزان مي‌توانستند به جاي زبان آموزي يك رشته عملي انتخاب كنند، بعد از اين دوره دانش‌آموزان هم بايد به آموزش زبان ديگري بپردازند و هم يك رشته عملي جهت مهارت‌آموزي انتخاب كنند.
تا قبل از 1994 دبيرستان‌هاي نروژشامل سه‌شاخه بودند؛ عمومي (زبان، تاريخ، ...) بازرگاني (حسابداري و...) و حرفه‌اي (الكترونيك و نجاري) از سال 1994 به بعد به دو شاخه عمومي و حرفه‌اي تغيير كرد و دانش‌آموزاني كه در شاخه حرفه‌اي به تحصيل مي‌پردازند به طور كامل يك حرفه را ياد مي‌گيرند و مي‌توانند به طور تخصصي به اشتغال در آن بپردازند.
از سال 2009به بعد دانش‌آموزان دوره عمومي در 15 سالگي در درس رياضيات سنجش مي‌شوند كه اين سنجش مابين تمام دانش‌آموزان كشورهاي اسكانديناوي انجام مي‌شود و در صورت عدم قبولي حتي ممكن است ورود دانش‌آموزان به تحصيلات تكميلي تا سه سال به تاخير بيفتد.
تا سال 2007دبيرستان‌هاي نروژ همه دولتي بودند و تحصيل در مدارس خصوصي ممنوع بود به جز مدارس مذهبي كه عموما به آموزش مسيحيت مي‌پرداختند؛ اين تغييرات و اصلاحات، نظام آموزشي نروژ را به يكي از موفق‌ترين نظام‌هاي آموزشي حال حاضر دنيا مبدل كرده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون