• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3753 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۴ اسفند

«بحران ريزگردها» در دولت و مجلس

دو قوه اجرايي و قانونگذاري كشور در پي راه‌حلي براي مشكل بزرگ خوزستان هستند

بعد از پيام رهبر انقلاب مبني بر رسيدگي فوري به مشكلات خوزستان با اين سخن كه «مسوولان وظيفه دارند كه به اين مشكلات رسيدگي كنند و اگر كسي به فكر مردم باشد، نمي‌تواند در مقابل مسائل دشوار خوزستان راحت بماند و اين وظيفه قطعي، فوري و هميشگي حكومت‌هاست كه به فكر مردم باشند» و جلسه وزرا و معاون اول رييس‌جمهور و پيام شخص رييس‌جمهور مبني بر رسيدگي به مشكلات خوزستان، فراكسيون اميد مجلس نيز در اطلاعيه‌اي، خواستار اقدام فوري دولت براي ارسال لايحه حل مشكل ريزگردها به مجلس شد.
در بخشي از اين اطلاعيه آمده است: «مردم صبور و مقاوم خوزستان كه سال‌هاست، خاطرات دفاع مقدس و آثار به‌جامانده از آن با نام شهرها و كوچه‌هاي‌شان در ذهن هر ايراني تداعي مي‌شود، اين روزها مورد تهاجمي ديگر واقع شده‌اند. تهاجمي كه اين‌بار نه از سوي نيروهاي خارجي، بلكه براثر كم‌توجهي‌هاي ساليان دراز، آواري از غبار و آلاينده‌ها را بر سر آنها فرو مي‌ريزد. خوزستاني كه با رودهاي پرآب و دشت‌هاي حاصلخيز و منابع غني زيرزميني خود، به واقع قلب ايران بود، اين‌روزها چونان آينه‌اي خاك گرفته، حتي از رسيدن نور خورشيد هم محروم است و در بسياري از شهرهاي آن، آب شرب به آساني در دسترس نيست و حالا بي‌برقي و ديگر مشكلات نيز بر اين وضع اضافه شده است. ديدن چنين وضعي در سرزمين زرخيز خوزستان، براي هيچ‌يك از شهروندان ايراني قابل تحمل نيست و ما نمايندگان مردم در مجلس نيز از اينكه هر روز نظاره‌گر اخبار و تصاوير غيرقابل تحمل خوزستان عزيز هستيم، از يك سو غمگينيم و از سوي ديگر، خود را شرمسار مردم نجيب اين ديار مي‌دانيم.»فراكسيون اميد، ضمن تاكيد بر لزوم اقدام عاجل در حل مشكلات فعلي و همكاري همه نهادها و دستگاه‌ها براي كمك به مردم خوزستان در وضعيت پيش آمده، خواستار ارسال هرچه سريع‌تر لايحه دولت براي حل اساسي مشكل ريزگردها، به مجلس شوراي اسلامي شد، لايحه‌اي كه با توجه به وضعيت فعلي، مي‌تواند با قيد دوفوريت و با اولويت در دستور كار مجلس قرار گيرد تا با تصويب آن بتوان اقدامات بنيادين در جهت حل كامل اين مشكل انجام داد. در پايان اين اطلاعيه آمده است: ‌«فراكسيون اميد مجلس شوراي اسلامي ضمن اعلام آمادگي براي همكاري در تهيه اين لايحه و اصرار بر لزوم تصويب و اجراي فوري آن، از رياست محترم جمهوري مي‌خواهد كه بدون فوت وقت و با نگاه ويژه به وضعيت بحراني خوزستان، تدوين اين لايحه و ارسال آن به مجلس را در صدر اولويت‌هاي كاري هيات دولت قرار دهند تا در اسرع وقت، با رفع موانع احتمالي، شاهد اقدام عملي و عاجل در جهت بهسازي هوا و شرايط زيستي در خوزستان عزيز باشيم.»در پي سخنان رهبر انقلاب درباره مشكلات خوزستان، ‌شوراي شهري‌هاي تهران هم روز گذشته به مشكلات خوزستان توجه ويژه كردند.
رييس كميته ايمني شوراي شهر با انتقاد از تخصيص نيافتن اعتبار 1700 ميلياردي براي حل مشكل ريزگردها گفت: بيش از 30 سال است كه مردم خوزستان با تني زخمي و خسته از 8 سال دفاع مقدس زير مشكلات دست و پا مي‌زنند، اين مشكلات در يك شب به وجود نيامده و طي ساليان جنگ مشكلات زيادي براي شهروندان خوزستان ايجاد شده است. معصومه آباد با اشاره به شناسايي نقاط بحراني ريزگردها، اضافه كرد: با توجه به شناسايي اين نقاط، جاي سوال دارد كه چرا رقم هزار و 700 ميليارد تومان كه گفته مي‌شود با اين اعتبار مشكل ريزگردها حل مي‌شود، براي برطرف كردن مشكلات مرتبط با ريزگردها اختصاص پيدا نمي‌كند. وي با تاكيد بر توجه به فرمايشات اخير مقام معظم رهبري درباره مردم خوزستان، گفت: فرمايش اخير مقام معظم رهبري بايد جدي گرفته شود تا از اين طريق به مردم خوزستان كمك شود. ‌به علت ايجاد وضعيت كنوني در خوزستان و ريزگردها بايد برخي وزيران استعفا كنند. در حال حاضر همه مردم بايد شهروند افتخاري خوزستان شوند. اقبال شاكري، رييس كميته عمران شوراي شهر تهران نيز با اعلام خبر تحويل طرح دوفوريتي نمايندگان شورا جهت كمك به رفع مشكلات مردم خوزستان به هيات رييسه شورا گفت: براساس اين طرح شهرداري تهران موظف است به زودي در خصوص نحوه كمك به مردم خوزستان طرحي را به صحن شوراي شهر تهران بياورد. بخشي از مشكلات ريزگردهاي خوزستان به تالاب‌هاي اين استان وصل است. آبگيري هورالعظيم، ‌بحثي است كه ابتكار تاكيد دارد در دولت يازدهم بخش وسيعي از آن جلو رفته است. او در خصوص اينكه اين سخن او را دروغ مي‌دانند، گفته است: عده‌اي مرتب مي‌گويند كه شما دروغ مي‌گوييد در حالي كه عكس‌هاي ماهواره‌اي از تالاب وجود دارد، همچنين از بازديد تالاب نيز استقبال مي‌كنيم. در دوره‌اي يك شركت نفتي خواست كه از منابع نفتي اين تالاب بهره‌برداري كند كه با وجود تاكيد سازمان محيط زيست برآسيب نرساندن به اين تالاب اما بخش زيادي از آن خشك شد. تالاب هورالعظيم در سال 92 يك دشت خشك بود؛ بنابراين از اوايل سال ٩٣ اقدامات آبگيري تالاب و برداشتن موانع ورود آب را آغاز كرديم و اكنون ٧٠ درصد تالاب آبگيري شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون