• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3753 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۴ اسفند

چهره‌ها- خبرها

انتقاد اولاند از ترامپ

رييس‌جمهور فرانسه طي اظهاراتي در مالاگا، سياست‌هاي همتاي امريكايي خود را به باد انتقاد گرفت. به نوشته روزنامه فرانسوي فيگارو، «فرانسوا اولاند» در پايان كنفرانس مطبوعاتي مشترك با «ماريانو راخوي» همتاي اسپانيايي خود در مالاگا ضمن محكوم كردن پوپوليست‌ها و افراط‌گراياني كه منافع ملي كشورها را تهديد مي‌كنند، سياست‌هاي «دونالد ترامپ» همتاي امريكايي خود را به باد انتقاد گرفت. به گزارش خبرگزاري فرانسه، «فرانسوا اولاند» طي اظهاراتي در پايان بيست و پنجمين نشست فرانسه و اسپانيا اعلام كرد: «ملي‌‌گرايان تنها اروپا را تهديد نمي‌كنند بلكه منافع ملت‌هايي كه مدعي نمايندگي آنها هستند را نيز تهديد مي‌كنند. »وي افزود: «به قدرت رسيدن پوپوليست‌ها، ملي‌گرايان و افراط‌گرايان به معناي ناپايداري و آسيب‌پذيري بيشتر در كنترل مهاجران از يك سو و صادرات، سرمايه‌گذاري و در نتيجه اشتغال كمتر از سوي ديگر خواهد بود. مرجع و مدل آنها چيست؟ پاسخ اين است: «دونالد ترامپ» و «ولاديمير پوتين» روساي جمهور امريكا و روسيه كه مدل‌هاي اروپايي نيستند. »رييس‌جمهور فرانسه در ادامه با اشاره به بحران بزرگي كه اقتصاد جهاني را در سال 2008 ميلادي به زانو درآورد، در هشداري تلويحي خطاب به دونالد ترامپ گفت: «بحران‌ها از هيچ خلق نمي‌شوند بلكه ناشي از برخي رفتارها و رويكردها چون تسامح و عدم نظارت هستند.»


خشم‌ مسكو از اوكراين

«ديميتري پسكوف» سخنگوي كرملين روز گذشته در خصوص تصميم اوكراين براي ممانعت از صدور بيانيه شوراي امنيت سازمان ملل در مورد «ويتالي چوركين» سفير دايم شوراي امنيت سازمان ملل كه دوشنبه‌شب گذشته بر اثر ايست قلبي درگذشت، ابراز نظر كرد. پيش از اين نيز «ماريا زاخارووا» سخنگوي وزارت خارجه روسيه در صفحه فيس‌بوك خود، اين تصميم اوكراين را محكوم كرد. وي توضيح داد: «اين ذات واقعي مقامات كنوني اوكراين است: آنها هيچ‌كار را به خوبي نمي‌توانند انجام دهند، تنها همه‌چيز را براي همه كس و حتي خودشان از بين مي‌برند». پسكوف در اين باره گفت: «اين يك خبر واقعا ناراحت‌كننده است. همان‌طور كه مي‌دانيد ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه روز گذشته به خانواده و كاركنان وزارت خارجه روسيه تسليت گفت. اين يك فقدان بزرگ است. رفتار همتايان اوكرايني ما در مقابل چنين فقداني در مقايسه با ضرري كه ديپلماسي روسيه متحمل شده است، اصلا اهميتي ندارد». «سرگئي لاوروف» وزير امور خارجه روسيه نيز در كنفرانس خبري مشترك با «مارگوت والستروم» همتاي سوئدي خود پس از ديدار سه‌شنبه در مسكو، از تصميم اوكراين در ممانعت از تصويب بيانيه شوراي امنيت سازمان ملل درخصوص «ويتالي چوركين» كه دوشنبه شب در نيويورك درگذشت، به‌شدت انتقاد كرد. وي در اين باره گفت: «من بر چگونگي عملكرد شوراي امنيت سازمان ملل واقف هستم. تقريبا ترديدي ندارم كه نماينده دايم اوكراين به خودي خود چنين اقدامي نكرده است و به اين مفهوم است كه به وي دستور چنين كاري را داده‌اند». لاوروف توضيح داد: «اين خلاف ارزش‌هاي مسيحيت است. فراتر از خير و شر است. ما به واسطه مقامات كنوني اوكراين، به رفتارهاي اينچنيني مقامات اين كشور با روس‌ها و هركسي كه به ساز آنها نرقصد، عادت داريم.»


راه تكميل روند آشتي ملي در سوريه
رايزني‌هايي براي هم‌افزايي در جهت حل بحران در سوريه. شيه شيائو يوان، نماينده ويژه چين در امور سوريه كه روز گذشته براي رايزني و تبادل نظر پيرامون تحولات سوريه به تهران آمد، در نخستين رايزني‌هاي خود در ايران با حسين جابري انصاري، معاون عربي و آفريقايي وزارت امور خارجه ديدار و گفت‌وگو كرد. شيه شيائو يوان در اين ديدار با مثبت ارزيابي كردن نشست‌هاي آستانه، شكل‌گيري سه جانبه ايران، روسيه و تركيه را اقدامي مفيد در مسير حل بحران سوريه برشمرد و بر ضرورت اتخاذ اقدامات لازم جهت تداوم آتش‌بس تاكيد كرد. او مبارزه با تروريسم را جزو مهمي از راه‌حل بحران سوريه دانست و افزود اگر تروريست‌ها به درستي سركوب نشوند، آتش‌بس قابليت اجرا نخواهد داشت. فرستاده ويژه چين همچنين با تاكيد بر روابط ديرينه و همه‌جانبه كشورش با ايران بر تمايل پكن جهت تبادل نظر نزديك و مستمر با تهران درباره مساله سوريه تاكيد كرد. حسين جابري انصاري نيز در اين ديدار، گفت‌وگوهاي آستانه را روندي با هدف تسريع در حل سياسي بحران سوريه از طريق تثبيت آتش‌بس و حركت به سمت مصالحه ملي در اين كشور دانست و بر ضرورت تمركز بر راه‌حل سياسي و حركت در مسير صحيح و روبه جلو تاكيد كرد. معاون عربي و آفريقايي وزارت امور خارجه شكل‌گيري كميته سه جانبه نظارت بر آتش‌بس و توافق سه كشور درخصوص آيين كار، كميته مزبور را از جمله دستاوردهاي نشست آستانه يك و دو برشمرد و ابراز اميدواري كرد با تثبيت آتش‌بس، راه براي تكميل روند آشتي ملي و حل بحران سوريه گشوده شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون