• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3754 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۵ اسفند

رييس مجلس به نمايندگان و روساي پارلمان‌ها چه گفت؟

مذاكرات ديپلماتيك پارلماني زير سايه اجلاس فلسطين

گروه سياسي| تهران دو روز است كه ميزبان نمايندگان و روساي پارلماني كشورهاي اسلامي است. آنها در قالب ششمين اجلاس بين‌المللي حمايت از انتفاضه فلسطين به تهران آمده‌اند كه هر 5 سال يك بار برگزار مي‌شود تا كشورهاي اسلامي موضوع مبارزه با صهيونيسم را از ياد نبرند. برگزاري اين اجلاس بعد از مصوبه مجلس در ارديبهشت ماه 69 در ايران باب شد. آن زمان مجلس سوم قانوني با عنوان «قانون حمايت از انقلاب اسلامي مردم فلسطين» تصويب كرد كه بر مبناي آن با اعلام حمايت و دفاع مردم و حكومت جمهوري اسلامي ايران از «مردم ستمديده و آواره و مبارز فلسطين تا رسيدن به حقوق حقه خودشان»؛ هيات‌رييسه مجلس موظف شد از طرق مختلف اين حمايت را تعميق و گسترش دهد و «در فرصت‌هاي مقتضي كنفرانس‌(ها)يي از نمايندگان كشورهاي اسلامي و صاحب‌نظران» برگزار كند. پس از آن هم دبيرخانه دايمي كنفرانس حمايت از انتفاضه فلسطين در مجلس تشكيل شد كه دبيركل آن را رييس مجلس در هر دوره انتخاب مي‌كرد. از ابتداي تشكيل اين دبيرخانه علي اكبر محتشمي پور رياست آن را در دوره‌هاي مختلف مجلس تا پايان برگزاري سومين دوره اين اجلاس بر عهده داشت. اما در سال 89 و بعد از تحولات سياسي كه در ايران رخ داد در حالي كه چند ماه به برگزاري دوره چهارم اين اجلاس در مهرماه سال 90 مانده بود علي لاريجاني رياست دبيرخانه اين كنفرانس را به حسين شيخ‌الاسلام سپرد. تاكنون پنج دوره «همايش بين‌المللي حمايت از انتفاضه فلسطين» برگزار شده است.
- نخستين دوره همايش (مهرماه ١٣٧٠ شمسي/ اكتبر ١٩٩١): همزمان با كنفرانس مادريد و در بزرگداشت انتفاضه اول ملت فلسطين (انتفاضه استقلال)
- دومين دوره همايش (ارديبهشت ماه ١٣٨٠ شمسي/ آوريل ٢٠٠١): همزمان و در حمايت از انتفاضه دوم ملت فلسطين (انتفاضه الاقصي)
- سومين دوره همايش (فروردين ماه ١٣٨٥ شمسي/ آوريل ٢٠٠٦): همزمان با اقدامات رژيم صهيونيستي در زمينه تخريب باب مغاربه – در بخش غربي مسجدالاقصي- و در حمايت از قدس شريف
- چهارمين دوره همايش (اسفند ماه ١٣٨٧ شمسي/ مارس ٢٠٠٩): پس از تهاجم رژيم صهيونيستي به نوار غزه و در حمايت از ايستادگي اسطوره‌اي ملت و مقاومت فلسطين در برابر اين تهاجم خونين و وحشيانه‌
- وپنجمين دوره همايش (طي روزهاي نهم و دهم مهرماه سال 1390 شمسي / اول و دوم اكتبر 2011م) در تهران با شعار اصلي همايش «فلسطين: وطن فلسطينيان» (به فارسي) و «الفلسطينيون لا يبحثون عن وطن: وطنهم فلسطين» (به عربي) برگزار شد.
در پنجمين دوره اين اجلاس علي لاريجاني ديدارهايي با روساي مجالس برخي كشورهاي اسلامي داشته كه در جدول زير بخش‌هايي از مهم‌ترين اظهارات آنها را مي‌خوانيد:

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون