• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3761 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۵ اسفند

پس از اسكار، هاليوود دچار مشكل تنوع نژادي و اقليتي است

بهار سرلك

 

در حالي كه هاليوود از آشفتگي اهداي جايزه بهترين فيلم در مراسم روز يكشنبه آكادمي اسكار خود را بيرون مي‌كشد، صداي حقيقتي در اين آشفتگي گم شد و آن پيروزي تنوع نژادي در اين شب بود؛ به گزارش هاليوودريپورتر؛ رنگين‌پوست‌ها جوايز بهترين بازيگري مكمل زن و مرد، جايزه بهترين مستند و بهترين فيلمنامه اقتباسي را به دست آوردند. همچنين فيلم «مهتاب» كه سازنده آن از اقليت‌هاي نژادي و فيلم روايتي از زندگي اين قشر است، جايزه بهترين فيلم را به خانه برد. اصغر فرهادي نيز كه به خاطر فرمان اجرايي ترامپ مبني بر ممنوعيت سفر شهروندان هفت كشور مسلمان اين مراسم را تحريم كرده بود، جايزه بهترين فيلم خارجي زبان را به دست آورد. اين مراسم سمت‌وسويي هوشمندانه را در روند كار آكادمي علوم وهنرهاي سينمايي به نمايش گذاشت. اين جهت‌گيري بعد از گام بلند آكادمي در افزايش تعداد زنان، اقليت‌ها و فيلمسازان بين‌المللي در اعضايش و در پاسخ به نقدهايي كه سهم اين افراد در ميان راي‌دهندگان اسكار ناديده گرفته شده است، رخ داد. لازم به اشاره نيست كه فيلم‌هايي همچون «مهتاب» و «حصارها» فقط به دليل تغيير اعضاي آكادمي تحسين شده‌اند. كيفيت‌ اين فيلم‌ها به تنهايي سزاوار شناسايي آنها است اما صنعت فيلمسازي بايد رويكرد آكادمي به افزايش تنوع در ميان اعضايش را به خاطر بسپارد. حالا سوال اين است كه آيا تمركز جديد بر تنوع جرياني بلندمدت خواهد بود و آيا بر دستمزد و فرصت‌هاي گروه‌هايي كه پشت دوربين‌ها فعال هستند و كمتر توجه عموم را به خود جلب مي‌كنند، تاثيرگذار خواهد بود؟ اين ارايه ضعيف فعاليت اين گروه‌ها در فهرست نامزدهاي چندين بخش اسكار امسال، مانند تصوير‌برداري و تدوين لزوم شكل‌گيري اقدامات تازه را نشان مي‌دهد. تحليل ما از اطلاعات حوزه اشتغال لس‌آنجلس از سال 2012 تا 2014 در انستيتوي ميلكن نشان مي‌دهد «مشكل تنوع هاليوود فقط مربوط به بازيگرها نمي‌شود.» اين گزارش تاييد مي‌كند كه زنان و اقليت‌هاي نژادي كه پشت دوربين فعال هستند در صنعتي كه روابط و ميل به رابطه‌هاي بلند‌مدت و باثبات آن را مي‌چرخاند با مغايرت‌هاي قابل‌توجهي روبه‌رو هستند. سفيدپوست‌ها كه حدود 61 درصد جمعيت لس‌آنجلس را تشكيل مي‌دهند، 74 درصد حرفه‌هاي بخش خلاق (كه شامل فيلم، تلويزيون، كامپيوتر/طراحي وب، هنرهاي نمايشي و چند حرفه ديگر مي‌شود)  را از آن خود كرده‌اند. زنان 74 درصد جمعيت را تشكيل مي‌دهند، اما فقط 35 درصد حرفه‌هاي بخش خلاق را در اختيار دارند. اطلاعات شامل دستمزدهاي متفاوت مي‌شود. بيش از نيمي از جمعيت سياهپوستان كه در بخش خلاق مشغول به كار هستند، در سال 45 هزار دلار يا كمتر دريافت مي‌كنند. تنها 14 درصد اين قشر 90 هزار دلار در سال درآمد دارند. در اين حرفه‌ها آسيايي‌ها درآمد بهتري دارند اما باز هم كمتر از ميانگين درآمد سفيدپوست‌ها در اين حرفه‌ها دريافت مي‌كنند. اين اطلاعات نشان مي‌دهد كه اقليت‌ها و زنان معمولا از تحصيلات لازم يا عالي‌ برخوردار هستند. چالش‌هاي اين گروه‌ها ديده نمي‌شود چرا كه رسانه بر بازيگران دسته اول تمركز مي‌كنند. گرچه يك دستمزد يا تنوع در ميان نامزدهاي اسكار بهتر مي‌تواند تيتر اول روزنامه‌ها باشد تا نمايش دست‌كم گرفته‌ شدن تصويربردارهاي اقليت نژادي يا فيلمبرداران، اما حذف افراد پشت دوربين از اين بحث نقش آنها در خلق لحن، كارگرداني و تاثير هنر را ناديده مي‌گيرد. مشكل دسترسي است نه اعمال تبعيض خودخواسته. كارفرمايان از مديران اجرايي تا تهيه‌كننده‌ها تمايل به انتخاب افرادي دارند كه پيش از اين با آنها همكاري كرده‌اند. در همين راستا، مشكل هاليوود شبيه به مشكل آكادمي است. شايد بعدها، تصميم‌گيرنده‌هاي هاليوود نمونه اقدام آكادمي را پي بگيرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون