• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3764 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۸ اسفند

محمد جواد ظريف در جاكارتا از تمايل تهران براي توسعه روابط اقتصادي- سياسي گفت

در جست‌وجوي همكاري در آن سوي اقيانوس

گروه ديپلماسي

 

نشست اجلاس سران اتحاديه كشورهاي حاشيه اقيانوس هند (آيورا) صبح روز گذشته در جاكارتا، پايتخت اندونزي آغاز به كار كرد. اتحاديه كشورهاي حاشيه اقيانوس هند متشكل از ٢١ عضو (كشورهاي حاشيه‌اي اقيانوس هند از ٣ قاره آسيا، آفريقا و اقيانوسيه) و ٧ كشور غيرمنطقه‌اي به عنوان شريك گفت‌وگو با اين اتحاديه است. درحالي كه برخي كشورها در اين نشست در سطح سران شركت كرده‌اند اما از جانب ايران محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه در راس هياتي كه سيدعباس عراقچي، معاون حقوقي و امور بين‌الملل وزارت امور خارجه نيز در آن حضور دارد در اين نشست شركت كرده است. پيش از اجلاس سران، اجلاس مقامات ارشد و وزراي كشورهاي عضو در تاريخ ١٥ و ١٦ اسفند در جاكارتا برگزار شده بود.
 روز گذشته پس از انجام سخنان افتتاحيه رييس‌جمهور اندونزي، اسناد اجلاس شامل «ميثاق جاكارتا»، «برنامه عمل» و «بيانيه پيشگيري و مواجهه با افراطي‌گرايي» كه پيش از اين توسط كارشناسان ارشد كشورهاي عضو تدوين شده بود، به تصويب اجلاس سران رسيد. در ادامه، سران و روساي هيات‌هاي شركت‌كننده به ايراد سخنراني پرداختند.
آيورا فرصتي منحصر به فرد براي تقويت هر چه بيشتر روابط اقتصادي
وزير امور خارجه كشورمان در سخنان خود همكاري در قالب اتحاديه كشورهاي حاشيه اقيانوس هند را فرصتي مغتنم براي همكاري و پيشرفت اعلام كرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران از ظرفيت‌هاي فراواني براي تقويت ارتباطات دريايي و برقراري ارتباطات چندوجهي منطقه آيورا با ساير بازارهاي منطقه‌اي و جهاني برخوردار است.
وي در ادامه ضمن اشاره به موقعيت راهبردي بندر چابهار براي برقراري ارتباط ميان اقيانوس هند و خليج فارس، غرب و مركز آسيا، قفقاز و اروپا و همچنين با يادآوري برگزاري نخستين اجلاس روساي مناطق آزاد سازمان مذكور در ارديبهشت ماه سال جاري در چابهار، اين بندر را مسيري امن و كوتاه براي اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب دانست و بر اهميت آن تاكيد كرد.
 ظريف در بخش ديگري از سخنان خود با توجه به اينكه ۸۰ درصد تجارت جهاني از مسير دريا و از طريق كشتي انجام مي‌شود به اهميت موضوع ايمني و امنيت دريايي، به عنوان يكي از اولويت‌هاي آيورا، اشاره كرده و لزوم توجه ويژه به افزايش ايمني و امنيت از يك سو و جلوگيري از آلودگي دريا از سوي ديگر را خاطرنشان ساخت.
وزير امور خارجه كشورمان در ادامه سخنان خود با اشاره به اينكه منطقه ما دستخوش خشونت افراط‌گرايانه و تروريسم است، از تصويب «بيانيه مقابله با افراط گرايي خشونت‌آميز منجر به تروريسم» توسط اين اجلاس استقبال كرده و افزود: اين بيانيه در راستاي اهداف تعريف شده در ابتكار رييس‌جمهوري اسلامي ايران تحت عنوان «جهان عليه خشونت و افراطي‌گري» به اتفاق آرا توسط مجمع عمومي سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۳ به تصويب رسيده است.
ظريف در بخش پاياني سخنان خود، اقتصاد مقاومتي و پايدار را نيازمند همكاري در تمامي سطوح زيرمنطقه‌اي، منطقه‌اي و بين‌المللي دانست و آيورا را فرصتي منحصر به فرد و چارچوبي مستحكم براي تقويت هر چه بيشتر روابط اقتصادي ميان كشورهاي عضو دانست.
 ديدار با رييس‌جمهور اندونزي
محمدجواد ظريف در حاشيه اين اجلاس با رييس‌جمهور اندونزي ديدار كرد. در اين ديدار وزير امور خارجه كشورمان ضمن ابلاغ سلام‌هاي گرم حسن روحاني، رييس‌جمهور به وي، از تمهيدات خوب دولت اندونزي براي برگزاري اجلاس اتحاديه اقيانوس هند قدرداني كرد. ‌ظريف در ادامه با ابراز رضايت از همكاري‌هاي جاري بين دو كشور در زمينه‌هاي گوناگون، به اجراي طرح‌هاي توليد برق توسط شركت‌هاي ايراني در اندونزي اشاره كرد و افزود: همكاري دو كشور در تمام زمينه‌ها از جمله نفت و انرژي و همكاري‌هاي بازرگاني، تجاري و بانكي رو به گسترش
 است و ضرورت دارد اين همكاري‌ها بيش از پيش تقويت شود.
مسائل منطقه‌اي و مبارزه با تروريسم، سياست و تلاش ايران براي تقويت ثبات و امنيت منطقه‌اي از ديگر محورهاي اظهارات وزير امور خارجه در اين ديدار بود. رييس‌جمهور اندونزي نيز در اين ديدار بر ضرورت تقويت همكاري‌هاي دو كشور در زمينه‌هاي نفت و انرژي، سرمايه‌گذاري‌ها و اختصاص اعتبار براي تقويت همكاري‌هاي تجاري براي كالاهاي غيرنفتي تاكيد و همكاري‌هاي بانكي و رفع موانع در اين زمينه و امكان تقويت همكاري بين بانك‌هاي خصوصي دو كشور را ضروري برشمرد.
تلاش براي رفع موانع همكاري‌هاي اقتصادي
محمدجواد ظريف در اندونزي و در حاشيه اجلاس سران اتحاديه كشورهاي حاشيه اقيانوس هند، با رييس‌جمهور سريلانكا، معاون‌ رييس‌جمهور هند، وزراي امور خارجه اندونزي، كنيا و آفريقاي جنوبي و نيز وزير همكاري بين‌المللي فرانسه و وزير مشاور در امور خارجي ژاپن ملاقات و با رييس‌جمهور آفريقاي جنوبي، نخست وزير و وزير خارجه مالزي، نخست‌وزير بنگلادش، معاون رييس‌جمهور تانزانيا و دبيركل آيورا گفت‌وگو كرد. ‎
ظريف در ديدار با همتاي تايلندي خود بر ضرورت تقويت همكاري‌هاي بانكي و تبادل گردشگر بين ايران و تايلند تاكيد كرد. وزير امور خارجه كشورمان پيشرفت موافقتنامه تجارت ترجيحي بين دو كشور ايران و تايلند را پيشرفتي خوب توصيف و بر ضرورت تقويت همكاري‌هاي بانكي فيمابين تاكيد كرد.
وزير امور خارجه در اين ديدار ضمن دعوت دولت جمهوري اسلامي ايران از نخست‌وزير تايلند براي ديدار از ايران به همكاري‌هاي دو كشور اشاره و افزود: گردشگران ايراني بسياري از تايلند ديدن مي‌كنند كه ضرورت دارد تبادل گردشگر و ديگر همكاري‌هاي گردشگري از سوي دو طرف تقويت شود. وزير امور خارجه تايلند هم در اين ديدار‌ ضمن تاكيد بر اهميت روابط دوجانبه با ايران به عنوان كشوري مهم، بررسي راه‌هاي تقويت همكاري اقتصادي و رفع موانع آن را ضروري شمرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون