• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3764 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۸ اسفند

امريكايي‌ها تلاش مي‌كنند ايران در «مگسك» دولت ترامپ باقي بماند

از ادعاي آزمايش موشك بالستيك ايران تا رويارويي در تنگه هرمز

طي چند هفته اخير به ويژه پس از آزمايش‌هاي پياپي موشك‌هاي بالستيك از سوي كره شمالي، يكباره سمت و سوي تهديدات امنيتي، سياسي و نظامي ايالات متحده و دولت ترامپ و در كل جهان از ايران به سمت كره شمالي متوجه شد. شليك چهار موشك بالستيك در يكشنبه از سوي كره شمالي به سمت درياي ژاپن، اوج توجهات جهاني به كره شمالي بود كه هنوز هم ادامه دارد. با اين حال، گويا مقامات و رسانه‌هاي تندروي امريكايي همچنان درصددند ايران را در مركز توجهات قرار داده و مانع از آن شوند كه تحركات نظامي كره شمالي، ايران را از «مگسك» دولت ترامپ خارج كند.
به گزارش «تابناك»، شب گذشته، خبرگزاري فاكس‌نيوز به نقل از چند مقام ارشد امريكايي ادعا كرده كه ايران دوباره اقدام به شليك و آزمايش دو موشك بالستيك كرده است. بنا بر اين گزارش و ادعا، اين دو موشك بالستيك از جنوب شرق كشور و از پايگاه‌هاي موشكي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در روزهاي شنبه و يكشنبه به سمت اهدافي در خليج عمان شليك شده كه آزمايش اول از اصابت به هدف بازمانده، ولي دومين موشك در روز يكشنبه با موفقيت توانسته است هدف فرضي را كه يك شناور در خليج عمان بوده، منهدم سازد. به شكلي جالب توجه، مقامات امريكايي مدعي شده‌اند، اين آزمايش‌ها در همان روزي صورت گرفته كه كره شمالي چهار موشك بالستيك را به سمت درياي ژاپن آزمايش و شليك كرده است. فاكس‌نيوز عنوان كرده كه همچنين اين آزمايش‌ها بعد از مانور اخير نظامي ايران در جنوب كشور و بعد از آزمايش موفقيت‌آميز سامانه دفاع موشكي اس 300 است. در همين حال و علاوه بر اين گزارش فاكس‌نيوز، رسانه‌هاي امريكا طي روز گذشته به شكلي انبوه موضوع برخورد از نزديك چند شناور و ناوچه ايران با ناو اطلاعاتي «اينونسيبل» امريكا در تنگه هرمز را مورد توجه قرار داده‌اند كه در دو روز پنجشنبه و شنبه رخ داده است. گفته شده كه در روز پنجشنبه ناوچه ايراني به 150 ياردي - 140 متري - ناو امريكايي رسيده بوده و در روز شنبه نيز اين برخورد در فاصله 600 ياردي - 550 متري - صورت گرفته است. ناو اينونسيبل امريكا از جمله شناورهاي اطلاعاتي است كه مجهز به ابزارهاي علمي و رادار براي شناسايي و ردگيري موشك‌ها و راكت‌ها از پايگاه‌هاي آنهاست. واشنگتن‌پست در تحليلي از اين اتفاقات به شكلي معنادار بيان كرده كه الگو و نشانه‌هاي قابل برداشت از آنها بيان مي‌كند كه واشنگتن و تهران مي‌توانند انتظار برخوردهاي نزديكي در آينده داشته باشند. در همين رابطه، يكي از سناتورهاي جمهوريخواه امريكا با استناد به اين گزارش‌ها خواهان آن شده كه دولت امريكا رويكرد جدي‌تر و سخت‌تري در قبال رفتارهاي ايران داشته باشد. باب كوركر، رييس كميسيون روابط خارجي سناي امريكا گفته است: اين رفتارها و آزمايش‌هاي تحريك‌آميز، تنها آخرين و جديدترين نشانه از رفتارهاي ايران است كه به پاسخ‌هاي هماهنگ و همه‌جانبه و مفصل از سوي ايالات متحده نياز دارد.
وي ادامه داد: دولت امريكا تاكنون در راستايي كه بايد و شايد در اين مورد رفتار كرده و من منتظرم تا با دولت در راستاي معرفي و ارايه يك طرح دوحزبي براي ممانعت از رفتارهاي تهديد آميز ايران در همه جبهه‌ها همكاري كنيم. گزارش‌هاي رسانه‌هاي امريكا و گفته‌هاي باب كوركر به خوبي نشان مي‌دهد كه دولت جديد و قانونگذاران امريكايي همچنان در پي آن هستند كه ايران را در مركز توجهات جهاني و داخلي در اين كشور قرار داده و مانع از آن شوند كه اتفاقات امنيتي ديگر در دور و نزديك موضوع ايران و مقابله با ايران را از دستور كار خارج سازد. اين تلاش‌ها در راستاي تلاش‌هاي پيشين واشنگتن بعد از به قدرت رسيدن دونالد ترامپ و در همان جهت اصلي يعني هدف‌گيري ايران و مهار اساسي ايران در منطقه و خارج از منطقه است.  هرچند هنوز مواضع جدي مك مستر، مشاور جديد امنيت ملي ترامپ در مورد ايران به وضوح بيان و اظهار نشده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون