• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3167 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۸ بهمن

ابهامات موجود دربودجه 94 شهرداري تهران

موضوع ابهام دربودجه شهرداري موضوعي بود كه از سوي رييس كميسيون سلامت شوراي شهر مطرح شد. رحمت‌الله حافظي كه معتقد بود دراين بودجه، در بخش بودجه‌اي توسعه حمل و نقل عمومي نسبت به سال 93 كاهش دارد، اشاره‌اي هم به مهم‌ترين بخش‌هاي بودجه ياد شده داشت. به گفته حافظي، فصل اول بودجه شهرداري به درآمدهاي مبتني بر عوارض اختصاص دارد كه براي آن مبلغي معادل 7هزار و 428 ميليارد تومان درنظر گرفته شده و از به نظر وي درآمدي «تقريبا» پايدار است. فصل دوم لايحه بودجه نيز به گفته حافظي مربوط به واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌اي يعني فروش اموال و دارايي شهر به مبلغ 8 هزار و 345 ميليارد تومان و فصل سوم هم به منابع حاصل از واگذاري دارايي‌هاي مالي يعني وام و مطالبات با برآورد يك هزار و 685 ميليارد تومان اختصاص دارد كه درمجموع 10 هزار ميليارد تومان را شامل مي‌شود. به اين ‌ترتيب به اعتقاد حافظي از رقم 17 هزار ميلياردي شهرداري تنها چيزي حدود 10 هزار ميليارد تومان آن پايدار يا به بيان حافظي «شبه‌پايدار» است.
رييس كميسيون سلامت شوراي شهر همچنين از كاهش بودجه حمل و نقل عمومي شهرتهران در بودجه سال آينده انتقاد كرد، چرا كه به گفته او بودجه احداث و توسعه حمل و نقل ريلي درون شهري سال 94، از 2 هزار و 29 ميليارد تومان در سال جاري به هزار و 925 ميليارد تومان كاهش پيدا كرده است. همچنين حافظي از كاهش بودجه خريد انواع اتوبوس‌هاي شهري از 300 ميليارد تومان به 145 ميليارد تومان خبر داد و اين سوال را مطرح كرد كه، با اين كاهش بودجه چگونه شهرداري تهران مي‌خواهد شعار خود يعني «زمين پاك و آسمان آبي» را محقق كند؟

نماينده شهرداري در شورا: سهم درآمدهاي پايدار ما شفاف است

انتقادهاي حافظي درحالي مطرح مي‌شود كه محمود صلاحي، معاون برنامه‌ريزي توسعه شهري و امور شورا در واكنش به اين اظهارات به «اعتماد» گفت: بودجه جاري و نگهداشت شامل روفت و روب وفضاي سبز به همراه بودجه آب و برق و حقوق كاركنان و از اين دست به بيش از 5هزارو 150 ميليارد مي‌رسد و مابقي بودجه عمراني تملك و بازپرداخت بدهي‌ها به مردم و بانك‌هاست. بنابراين سهم بودجه جاري كاملا مشخص و روشن است.
وي اشاره‌اي هم به افزايش 600 برابري پرداخت ديون شهرداري به پيمانكاران در سال آتي و همچنين 1500ميليارد تومان بازپرداخت به بانك‌ها و سود مشاركت و فاينانس‌ها داشت اما درعين حال مدعي شد كه نه تنها در بخش عمراني اعداد وارقام بودجه كاهشي نداشته كه دربرخي موارد مانند مترو (كه بودجه آن درسال جاري حدود 200 ميليارد تومان افزايش يافته است) شاهد افزايش ارقام رديف بودجه‌اي هستيم. وي درپاسخ به اين سوال كه سهم 11 درصدي درآمدهاي پايدار شهرداري در سال 94 را تا چه حد تحقق‌پذير مي‌دانيد، گفت: بي‌شك اين درصد درآمد پايدار محقق خواهد شد چون راهكارها و ابزارهاي لازم براي آن پيش‌بيني شده است و مشكلي دراين خصوص وجود ندارد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون