• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3167 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۸ بهمن

«اعتماد» منتشر مي‌كند: نتايج نخستين تحقيق ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره شيوع مصرف مواد ميان شاغلان كارگاه‌هاي صنعتي

معتادان مراكز صنعتي شمارش شدند

  بنفشه سام‌گيس / مديركل دفتر تحقيقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفت‌وگو با «اعتماد» خبر داد كه بنا بر نتايج نخستين برآورد شيوع مصرف مواد مخدر، محرك و روانگردان در بين كاركنان كارگاه‌هاي صنعتي كشور 21 درصد جمعيت نمونه مخدرها، محرك‌ها يا مواد روانگردان مصرف مي‌كنند. اين تحقيق امسال و در 609 كارگاه صنعتي و با حجم نمونه 13 هزار و 128 نفر شاغلان در بخش صنعت كشور انجام شده است.
حميد صرامي در توضيح جزييات اين تحقيق كه از سوي دفتر تحقيقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر و با همكاري وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي انجام شده گفت: «15 درصد جمعيت مورد تحقيق، مجرد، 84 درصد متاهل و مابقي، متاركه يا همسرشان فوت كرده بود. 92 درصد از گروه نمونه مذكر و 8 درصد مونث بوده‌اند. 39 درصد جمعيت نمونه، كارگر ماهر، 35 درصد كارگر ساده، 16 درصد شاغل در حوزه اداري، 5 درصد شاغل در بخش خدمات، 3 درصد شاغل در بخش نقليه و 2 درصد در امور فني كارگاه‌هاي صنعتي مشغول كار بوده‌اند.»
صرامي در توضيح ميزان شيوع مصرف مواد در بين شاغلان بخش صنعت بر اساس نتايج اين تحقيق گفت: «نتايج حاصل از هر 3 آزمايش مصرف مواد اپيوييدي (مواد  از خانواده ترياك)، شيشه و حشيش در 21 درصد از جمعيتي كه مورد تحقيق قرار گرفتند مثبت بوده به طوري كه تعداد موارد مثبت آزمايش مواد اپيوييد 14 درصد، شيشه 7 درصد و حشيش 5 درصد بوده است. البته افرادي كه مصرف چند ماده‌اي داشتند در اين آمار محاسبه نشده‌اند. در عين حال نتيجه شيوع مصرف مواد در گروه نمونه بر اساس خوداظهاري - تكميل پرسشنامه - در مورد اعتياد به اپيوييدها 13 درصد، گروه حشيش 4/2 درصد، شيشه 4 دهم درصد، ساير مواد 9 صدم درصد، و بين داروها (ترامادول، كديين، ديفنوكسيلات، متادون، بوپرونورفين) جمعا 1/1 درصد اعلام شده است.»
صرامي همچنين به «اعتماد» گفت كه 11 درصد زنان گروه نمونه شاغل در مراكز صنعتي، مبادرت به مصرف يكي از انواع مواد اپيوييدها، شيشه و حشيش مي‌كنند، به گفته وي ميانگين سني در جمعيت مورد تحقيق كه در گروه‌بندي سني 14 تا 82 سال قرار داشته‌اند، 36 سال برآورد شده است.
وي از صاحبان صنايع، كارفرمايان و مسوولان حراست در كارگاه‌هاي صنعتي خواست تا ضمن پرهيز از پنهان نگاه داشتن و انكار اعتياد كاركنان تحت پوشش و ناچيز شمردن اعتياد آنها، با خودداري از توسل به رويكرد سركوب و مكانيزم اخراج و تنبيه كاركنان معتاد، توسعه و تقويت اطلاع‌رساني مستمر و هدفمند در خصوص عوارض و پيامدهاي مصرف مواد، ارايه آموزش مهارت‌هاي زندگي و سبك‌هاي فرزندپروري، تقويت فعاليت‌هاي جايگزين همچون نشاط و تحرك سالم براي كارگران و همچنين توجه به ارايه خدمات مشاوره‌اي و مددكاري و برنامه‌هاي حمايتي براي افراد در معرض خطر را با هدف افزايش ضربه‌پذيري سيستم هوشمند مواد مخدر و روانگردان را در اولويت اقدامات خود قرار دهند. وي با تاكيد بر نتايج اين تحقيق درباره شيوع مصرف مواد در ميان شاغلان كارگاه‌هاي صنعتي كشور، همچنين خواستار آن شد كه در تمام مراكز صنعتي، كميته پيشگيري از اعتياد با حضور نمايندگان كارفرمايان و كارگران براي بررسي مشكلات كارگران و همچنين وضعيت اعتياد آنان در محيط‌هاي صنعتي ايجاد شود.
نتايج نخستين تحقيق درباره شيوع مصرف مواد در شاغلان كارگاه‌هاي صنعتي در حالي منتشر مي‌شود كه به گفته صرامي، بررسي‌هاي پژوهشگران حكايت از آن داشته كه فشار دوستان و همكاران مصرف‌كننده براي گرايش به مصرف مواد، دسترس‌پذيري مواد مخدر و محرك، كارهاي سنگين و سختي شغل نظير طولاني بودن ساعت كار و شيفت‌هاي متعدد و نوبت كاري‌ها، شرايط دشوار كار، شرايط شغلي استرس زا، باورهاي غلط درباره تاثير مصرف مخدرها و محرك‌ها در افزايش بهره‌وري و توان فردي، پايين بودن آگاهي از عوارض مصرف مخدرها و محرك‌ها، تاثير مشكلات رواني مانند افسردگي و اضطراب در گرايش به اعتياد، تفريح و كسب لذت كاذب از جمله عوامل شغلي زمينه‌ساز در گرايش شاغلان كارگاه‌هاي صنعتي براي مصرف مواد است.
وي در عين حال، به خطر افتادن امنيت و سلامت محيط كار، كاهش توليد، بروز حوادث شغلي، افت بهره‌وري، اخراج نيروهاي متخصص، ايجاد تفرقه بين كاركنان، افزايش خطر انتقال و ابتلا به بيماري‌هاي عفوني و افزايش فشار كار به ساير همكاران سالم را از پيامدها و عوارض اعتياد شاغلان كارگاه‌هاي صنعتي برشمرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون