• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3771 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۶ اسفند

«گولن» در نامه‌اي به «بارزاني»:

اردوغان به نزديك‌ترين دوستانش خيانت كرد

«فتح‌الله گولن» مبلغ مذهبي معارض دولت تركيه به رييس منطقه كردستان عراق هشدار داد كه «شكار آساني» براي رييس‌جمهور تركيه خواهد بود. گولن در نامه‌اي كه اخيرا به مسعود بارزاني نوشته، به وي نسبت به عواقب همكاري با رجب طيب اردوغان و تبعيت از سياست‌هاي تركيه هشدار داد.
در نامه گولن آمده است: «من اطلاع دارم كه شما چندين بار در كاخ اردوغان با او ديدار كرده‌ايد و يك بار هم براي تبليغات انتخاباتي از شما دعوت كرده و هر دو در دياربكر با يكديگر ديدار كرده‌ايد. مي‌دانم كه خودتان را هم‌پيمان و دوست اردوغان مي‌دانيد و برادران به من گفته‌اند كه شما به اين ائتلاف و دوستي افتخار مي‌كنيد و به همين دليل، شهرت خود و منافع ملت شمال عراق را قرباني كرده‌ايد.»
به نوشته خبرگزاري بدر، فتح‌الله گولن همچنين در اين نامه گفته است كه وي به دليل روابط با رييس‌جمهور تركيه با همه گروه‌هاي شمال عراق اختلاف دارد و بدون اطلاع ساير احزاب، قرارداد 50 سال فروش نفت شمال عراق به اردوغان و دامادش را امضا كرده است.
رهبر جماعت گولن، بارزاني را خطاب قرار داده و نوشته است: «مي‌دانم كه بدون اطلاع دولت عراق از نيروهاي تركيه خواسته‌اي كه در اطراف موصل مستقر شوند كه اين مساله منجر به ايجاد اختلاف با دولت عراق شده است.»
در بخشي از نامه، گولن گفته است كه بارزاني براي راضي كردن اردوغان با كردهاي سوريه مخالفت كرده و آنها را در محاصره قرار داده و به دستور رييس‌جمهور اردوغان آماده جنگ با كردهاي جدايي‌طلب «پ.‌ك.‌ك» شده است.
رهبر جماعت گولن به رييس منطقه كردستان عراق هشدار داده كه اگر وي نفت كركوك و موصل را به اردوغان نيز بدهد، در مقايسه با خدماتي‌ كه گولن به اردوغان داشته، كاهي بيش نيست و به زودي خيانت اردوغان را خواهد ديد.
وي همچنين به خيانت‌هايي كه اردوغان عليه دوستان خود داشته اشاره كرده و نوشته است: «وفادارتر از عبدالله گل (رييس حزب عدالت و توسعه و رييس‌جمهور سابق تركيه) يا حسنات علي بابا جان (وزير اقتصاد و وزير خارجه سابق تركيه) براي اردوغان كسي بوده؟ آيا داود اوغلو (وزير خارجه تركيه) را فراموش كرده‌اي؟»
گولن با بيان اينكه اردوغان همه اين افراد را كنار گذاشته، به بارزاني متذكر شده است: «مي‌خواهم به تو يادآوري كنم كه تو نه در خون و نه در مليت از اين افرادي كه اسم‌شان را بردم، نزديك‌تر به او نخواهي بود. اگر اين افراد با همه امتيازات و مواضعي كه داشتند، قرباني شده‌اند، پس تو براي اردوغان شكار خيلي آساني خواهي بود.»
مسعود بارزاني و اردوغان ماه گذشته در آنكارا با يكديگر ديدار كردند و پس از آن، نيروهاي پيشمرگه كردستان عراق به عناصر گروهك «پ. ك. ك» در منطقه سنجار عراق حمله كردند. در اين حملات ده‌ها نفر كشته و زخمي شدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون