• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3771 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۶ اسفند

گردشگران خوبي در تعطيلات نوروزي باشيم

الهام معيني‌جزني

در سال‌هاي اخير به دلايل گوناگون كه مهم‌ترين آن مي‌تواند مسائل اقتصادي باشد، اقبال مردم به سفرهاي داخلي رو به فزوني گذاشته است، به طوري كه در بسياري از تعطيلات و به‌خصوص در نوروز، جاده‌ها ظرفيت پذيرش سفرهاي زميني را ندارند.
هرچند اين استقبال از جهت رونق‌ بخشيدن به اقتصاد محلي شهرها و روستاهاي كوچك خوشايند و قابل توجه بوده، اما بايد توجه داشت كه يكي از مهم‌ترين مولفه‌ها، رفتار درست گردشگران با جامعه‌ ميزبان بوده، به طوري كه حداكثر منفعت ميان دو طرف رد و بدل شود. گردشگر بايد اين نكته را در تمام طول سفر مدنظر داشته باشد كه در ازاي بار ترافيكي و آلودگي‌هاي زيست‌محيطي محتملي كه به جامعه ميزبان وارد مي‌كند، بايد سود مادي و احترام معنوي را نصيب جامعه محلي كند. اين احترام مادي و معنوي در صورتي محقق مي‌شود كه گردشگران با آرامش خاطر و البته آگاهي كامل پا به سفر بگذارند.
توجه ويژه به چند مورد بديهي، اما موثر زير خالي از لطف نيست:
  در طول سفر، خريد سوغاتي از صنايع دستي، هنري و كشاورزي مردم بومي، ولو تكه‌اي بسيار كوچك را همواره مدنظر قراردهيد. بهتر است در اين مورد مقتصد بودن را فراموش كنيد زيرا تا اينجاي راه‌ هم، هزينه‌هايي بابت سفر به شما وارد شده و بهتر است اين مورد را هم جزو هزينه‌هاي غيرقابل چشم‌پوشي درنظر بگيريد.
  سوپرماركت محل شما، در تمام سال از خريدهاي روزمره‌تان منتفع خواهد شد. بنابراين بهتر است هنگام سفر، درجهت رونق اقتصادي جوامع محلي، بسياري از اقلام خوراكي خود را از مغازه‌هاي شهرهاي مقصد بخريد. (قطع به يقين اين مورد شامل اقلام دارويي ضروري و سواري كه مطمئن هستيد در مقصد پيدا نخواهيد كرد، نمي‌شود!)
  وقتي وارد شهر يا روستاهايي با بافت سنتي مي‌شويد، بدون اطلاع از فرهنگ و آداب و رسوم منطقه، عكس يا فيلم نگيريد. قبل از هرچيز مطمئن شويد كه ناقض حريم خصوصي مردم بومي نيستيد.
  از توقف در مقابل در ورودي خانه‌هاي شخصي افراد اجتناب و سعي كنيد در مقابل اماكن عمومي نظير قهوه‌خانه، مسجد يا كمپ‌هاي شهرداري‌ها توقف كنيد.
  احترام به حيات‌وحش و محيط‌زيست را فراموش نكنيد. از صدمه زدن به حيوانات و گياهان منطقه خودداري كنيد و زباله‌ها را در محيط زندگي و طبيعت رها نكنيد.
  قبل از سفر به منطقه موردنظر درخصوص آداب و رسوم آنها اطلاعاتي كسب كنيد و از خطوط قرمز رفتاري آن منطقه آگاه شويد.
سفرهاي‌تان به شادي و بهارتان دلنشين.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون