• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3774 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۵ فروردين

سفر غير منتظره داماد دونالد ترامپ به عراق

گروه جهان| جرد كوشنر داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ در كاخ سفيد كه پيش‌بيني مي‌شد در سياست‌هاي خاورميانه‌اي رييس‌جمهور جديد ايالات متحده نقش جدي ايفا كند رفته‌رفته كار خود را آغاز مي‌كند. روز گذشته كوشنر به همراه ژنرال جوزف دانفورد راهي عراق شد تا با مقامات اين كشور ديدار و گفت‌وگو كند. گزارش‌ها حاكي از آن است كه اين سفر به درخواست ژنرال دانفورد صورت گرفته است. سروان گرك هيكس سخنگوي دانفورد به خبرنگاران گفت: مشاور رييس‌جمهور به نمايندگي از رييس‌جمهور به عراق سفر مي‌كند تا حمايت و تعهد كامل ايشان و دولت در حمايت از پرسنل امريكايي در عراق كه درگير مبارزه با داعش هستند را اعلام كند.
آنگونه كه سخنگوي رييس ستادكل ارتش امريكا اعلام كرده است، كوشنر به عنوان مشاور ارشد رييس‌جمهور امريكا دعوت شده تا با رهبران عراقي ديدار و گفت‌وگو كند و همچنين از نيروهاي ايالات متحده در عراق ديدن كند تا زمينه دريافت و به‌روزرساني اطلاعات عمليات مبارزه با داعش فراهم شود. به گزارش نيويورك تايمز اين نخستين سفر رسمي كوشنر پس از حضور در كاخ سفيد خواهد بود. از طرفي ديگر كوشنر انتظار مي‌رود كه نقش عمده‌اي را در جلسات اين هفته ميان دونالد ترامپ و شي جين پينگ رييس‌جمهوري چين ايفا كند و به احتمال زياد برنامه او در عراق نيز بسيار فشرده خواهد بود. گفته مي‌شود كوشنر 36ساله يكي از با نفوذ‌ترين افراد نزد دونالد ترامپ به حساب مي‌آيد و ترامپ نيز حساب ويژه‌اي بر روي داماد خود باز كرده است و به نظر مي‌رسد كه وظايف گسترده‌اي را به او محول كرده است. كوشنر علاوه بر وظايف گسترده در كاخ سفيد، بناست به عنوان فرستاده صلح رييس‌جمهور ايالات متحده در خاورميانه نيز ايفاي نقش كند. كوشنر همسر ايوانكا ترامپ دختر بزرگ دونالد ترامپ است. كوشنر در دوره انتقالي نيز به عنوان يكي از نزديك‌ترين معتمدين رييس‌جمهور ظاهر شد و نشان داد كه در كاخ سفيد بسياري از راه‌ها براي رسيدن به دونالد ترامپ به وي ختم خواهد شد.
لازم به ذكر است دونالد ترامپ در خصوص سياست‌هاي خود در خصوص عراق به ندرت صحبت و اظهارنظر كرده است. با اين حال او هفته گذشته عملكرد امريكا در عراق را خوب ارزيابي كرده است. از سوي ديگر سفر كوشنر به عراق در حالي انجام شد كه به تازگي ايالات متحده حملات هوايي گسترده‌اي را به بهانه مبارزه با داعش در موصل انجام داده كه تلفات غير نظامي گسترده‌اي را برجاي گذاشت و واكنش‌هاي منفي را عليه اقدامات امريكا در عراق به همراه داشت. حالا نيز به نظر مي‌رسد ژنرال دانفورد درحالي از مشاور رييس‌جمهور خواسته تا به عراق سفر كند تا بتواند فشارها را از روي نيروهاي مستقر در عراق بردارد و به طور جدي نشان دهد كه دولت به طور جدي از آنها براي مبارزه با داعش حمايت مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون