• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3774 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۵ فروردين

چهره‌ها - خبرها


حماس با تشكيل كشور فلسطين در مرزهاي ۶۷ موافقت كرد
يكي از رهبران حماس با اشاره به لزوم برخي اصلاحات با توجه به سند داخلي جديد اين جنبش تاكيد كرد، موافقت حماس با كشور فلسطين در مرزهاي ۱۹۶۷ ميلادي در راستاي حفاظت از توافق فلسطيني است. به گزارش ايسنا، احمد يوسف، يكي از رهبران جنبش حماس در گفت‌وگو با شبكه خبري الميادين لبنان با اشاره به جزييات سند سياسي حماس كه اين شبكه خبري منتشر كرده، اظهار داشت: اين همان سندي است كه حماس ظرف چند روز آينده رسما آن را اعلام خواهد كرد. يوسف با اشاره به اينكه حماس حدود ۱۰ سال است قدرت را در دست دارد، تاكيد كرد: سند داخلي جديدي كه ارايه شده برخي بازنگري‌ها را مي‌طلبد. موافقت حماس با كشور مستقل فلسطين بر اساس مرزهاي ۱۹۶۷ ميلادي به شرط حفظ سلاح مقاومت است. در بندهاي اين سند آمده است، سازمان آزاديبخش فلسطين چارچوبي ملي براي فلسطيني‌ها در داخل و خارج است كه بايد از آن محافظت شده و ارتقا يابد.


افزايش بحران ميان اربيل و بغداد
دو حزب «دموكرات كردستان» و «اتحاد ميهني كردستان» عراق روز گذشته از عزم خود براي برگزاري همه پرسي استقلال خبر دادند و همچنين تصميم پارلمان عراق در رد برافراشته شدن پرچم كردستان عراق در كركوك را محكوم كردند. به نوشته روزنامه الاخبار، دعوت اين دو حزب اصلي كرد [براي برگزاري همه‌پرسي] بعد از بروز بحران ميان گروه‌هاي سياسي كردي و مركزي عراق بر سر برافراشتن پرچم كردستان بالاي ساختمان‌هاي دولتي صورت مي‌گيرد و گروه‌هاي سياسي كرد تصميم دارند در سال جاري ميلادي همه‌پرسي را برگزار كنند. اين دو حزب، در بيانيه مشتركي بر تشكيل يك كميته با حضور احزاب كردي ديگر براي بررسي پرونده استقلال كردستان و ساز و كار و زمان آن تاكيد كرده‌ و آورده‌اند: بغداد در اجراي بندهاي ماده 140 قانون اساسي درباره بحران شهر [كركوك] مماشات مي‌كند. شهري كه مهم‌ترين منطقه مورد اختلاف بين دو طرف است. روز سه‌شنبه هفته گذشته شوراي استانداري شهر كركوك كه اكثريت آن را كردها تشكيل مي‌دهند در ميان تحريم و خروج ديگر گروه‌ها راي به برافراشتن پرچم كردستان در كنار پرچم عراق در ساختمان‌هاي دولتي دادند و پارلمان نيز روز شنبه اين تصميم را رد كرد. طبق ماده 140 قانون اساسي عراق، دولت مركزي و دولت اقليم كردستان درباره استان‌هايي كه ساكنين آن را كردها و اعراب و ديگر قوميت‌ها تشكيل مي‌دهند بايد از طريق همه‌پرسي تصميم بگيرند. اين استان‌ها از جمله نينوي، كركوك، ديالي و صلاح‌الدين هستند كه استان كركوك با اكثريت كردي، بيشترين اختلافات را به خود جلب كرده است. مسوولان كردستان و بغداد هر كدام تفسير خود را از بندهاي ماده 140 قانون اساسي ارايه مي‌دهند.


مذاكرات «برگزيت» به جدل بر سر جبل‌الطارق رسيد

با شروع مذاكرات خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا، پيش‌نويس دستور‌العمل مذاكرات جبل‌الطارق را از توافق ميان طرفين خارج مي‌كند كه همين مساله به كشمكش تازه‌اي ميان مقامات بريتانيا و اتحاديه اروپا بدل شده است. به گزارش خبرگزاري فارس، پيش‌نويس مذاكرات اتحاديه اروپا براي فرآيند برگزيت (خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا) تاكيد دارد، توافق ميان طرفين شامل جبل‌الطارق نمي‌شود مگر اينكه بريتانيا و اسپانيا جدا از مذاكرات برگزيت، خود به توافق با هم برسند كه همين مساله واكنش‌هاي متعددي را در ميان مقامات بريتانيايي و اروپايي در پي داشت. جبل‌الطارق بخشي از يك شبه‌جزيره‌ در جنوب اسپانيا است و كنترل آن از 313 سال پيش در اختيار بريتانيا بوده اما اسپانيا هم مدعي مالكيت آن است. در سال 1969 در پي يك همه‌پرسي اكثر ساكنان جبل‌الطارق به حاكميت بريتانيا راي داده بودند ولي از سال 1970 مجددا تسهيلاتي براي عبور و مرور ساكنان به خاك اسپانيا در نظر گرفته شد. در سال 2006 ميلادي به منظور حل مشكلات تاريخي در زمينه‌هاي حمل و نقل هوايي و ترانزيت توافقنامه‌اي بين ميگل انخل مورآتينوس وزير امور خارجه اسپانيا، جفري هون، رييس اداره اروپاي وزارت خارجه بريتانيا و پيتر كاروانا، رييس دولت جبل‌الطارق در شهر كوردوبا در مراكش به امضا رسيد كه به بسياري از اختلافات تاريخي ميان بريتانيا و اسپانيا خاتمه داد. در پي اختلافات اخير در موضوع جبل‌الطارق و مذاكرات برگزيت، ترزا مي‌ نخست‌وزير بريتانيا طي گفت‌وگوي تلفني با فابيان پيكاردو، سروزير جبل‌الطارق گفته است، دولت بريتانيا توافقي را كه بر اساس آن مردم جبل‌الطارق استقلال خود را به كشور ديگري ببازند، امضا نمي‌كند. علاوه بر آن، نمايندگان محافظه‌كار پارلمان بريتانيا هشدار داده‌اند حق حاكميت بريتانيا بر جبل‌الطارق مساله‌اي نيست كه قابل مذاكره باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون