• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3774 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۵ فروردين

پيشنهاد استفاده از ظرفيت دانشگاه آزاد براي اسكان مسافران نوروزي در سال‌هاي آينده

آيا از سال آينده اقامت نوروزي در مدارس حذف مي‌شود؟

روز گذشته جلسه‌اي با حضور اعضاي ستاد هماهنگي خدمات سفر جهت ارايه آمار رسمي مربوط به سفرهاي نوروزي تشكيل شد و روساي سازمان‌هاي متولي امور مربوط به سفرهاي نوروزي آمارهاي مرتبط با حوزه فعاليت خود را ارايه دادند. مرتضي رحماني‌موحد، معاون گردشگري كشور و رييس ستاد هماهنگي خدمات سفر در اين نشست گفت: «برخي شهرها از معبر به مقصد تبديل شدند؛ خلاقيت‌ها در حوزه معرفي ظرفيت‌هاي گردشگري بروز كردند؛ روستاها به‌خوبي ديده شدند؛ اقامتگاه‌هاي بوم‌گردي شاهد حضور ميهمانان نوروزي بودند و نظارت‌هاي تلفيقي در تمام استان‌ها جريان داشت. تحول بزرگ تغيير ذائقه گردشگران بود و سفرهاي هدفمند بيشتري در كشور صورت گرفت، چنانكه اين موضوع در ثبت رزرواسيون هتل‌ها كاملا مشهود بود. همچنين 10ميليون و 963هزار و 177 نفر شب اقامت در مراكز اقامتي آموزش‌وپرورش در ايام نوروز ثبت شده است.» رحماني موحد در خصوص اظهارات اخير رييس سازمان ميراث فرهنگي مبني بر حذف اسكان در مراكز آموزش و پرورش از سال97 گفت: «در تعطيلات نوروزي ۱۰ ميليون و ۹۶۳ هزار و ۱۷۷ نفر- روز در مراكز آموزش و پرورش اسكان داشته‌اند. به صورت مستقيم و صريح گفته نشده كه از سال ۹۷ اسكان نوروزي در مدارس حذف خواهد شد. در يكي از جلسات ستاد، آموزش و پرورش از اين وضعيت ناراضي بود، چرا كه معتقد است اين نوع اسكان خارج از تحمل، امكانات و بودجه مدارس است. بحث رييس سازمان ميراث فرهنگي در اين باره نيز استفاده از زيرساخت‌هاي دانشگاه آزاد در حوزه آموزش عالي بود كه پيشنهاد كردند ظرفيت خالي ساختمان‌هاي دانشگاه آزاد در اختيار مسافران قرار داده شود. در حال حاضر شيوه اقامت در كلاس‌هاي درس، شيوه استانداردي نيست. بنابراين حذف مدارس از فهرست اقامتگاه‌ها به ويژه در ايام نوروز به موضوعات مختلفي بستگي دارد كه يكي از آنها ساماندهي تعطيلات است و ديگري تصميم وزير آموزش و پرورش.»
معاون گردشگري در ادامه درباره آمار گردشگران خروجي از كشور گفت: «پيش از آغاز تعطيلات با توجه به دو پارامتر سفرهاي زميني و هوايي و به ويژه ظرفيتي كه براي چارترهاي هوايي در نظر گرفته شده بود، پيش‌بيني مي‌شد سفرهاي خروجي ۳۰ درصد كاهش داشته باشد كه دست‌كم آمارهاي سفر به تركيه گوياي همين ميزان كاهش سفر است. سفرهاي زميني به كشورهاي همسايه نيز به صورت رفت و برگشت ۹۰۰ هزار سفر بوده كه ۲۷ درصد آن خارجي‌ و ۷۳ درصد ايراني بوده‌اند.»
رشد 20 تا 40درصدي بازديد از سايت‌ها و مجموعه‌هاي تاريخي
محمدحسن طالبيان، معاون ميراث ‌فرهنگي كشور نيز اعلام كرد: ‌«از ابتداي نوروز تا پايان 12 فروردين 96، آمار بازديدكنندگان از مجموعه‌هاي جهاني درمجموع به 2ميليون و 524هزار نفر مي‌رسد. در برخي استان‌هاي غربي كشور ازجمله استان كردستان به‌دليل برودت هوا تا حدودي از ميزان بازديدكنندگان كاسته شد، اما در ديگر نقاط كشور آمار بازديدكنندگان 20 تا 40درصد افزايش داشته است.»
بيشترين عمليات امدادونجات در مازندران، اصفهان و فارس
مرتضي سليمي، رييس سازمان امدادونجات، نيز در اين نشست گفت: «سازمان امدادونجات، از 25 اسفند تا امروز، 4841 عمليات انجام داده است كه بيشترين عمليات‌ها در شهرهاي مازندران، اصفهان و فارس بود. » او با بيان اينكه 1348 نفر به مراكز درماني منتقل شدند تصريح كرد: «390 عمليات رهاسازي در اين مدت اتفاق افتاد و 22هزار و 400 نفر از خدمات اسكان نوروزي سازمان استفاده كردند.» سليمي اضافه كرد: «در حوزه راهيان نور در استان خوزستان 31 پايگاه درنظر گرفته شده بود كه بيش از 8هزار نفر از خدمات اين پايگاه‌ها استفاده كردند. » رييس سازمان امدادونجات افزود: « در 11استان با مشكل برف و كولاك مواجه بوديم و در 15 استان با سيل و آب‌گرفتگي، كه سازمان امدادونجات براي رفع اين مشكلات خدماتي به هموطنان عرضه كرد.»
تردد بيش از 9هزار نفر
در مرزهاي جاده‌اي
اسماعيل غلامي، معاون سازمان راهداري كشور، گفت: « براساس آمار، 6ميليون و 939هزار نفر در نوروز 96 از حمل‌ و ‌نقل عمومي جاده‌اي استفاده كرده و بيش از 9هزار نفر ار مرزهاي جاده‌اي تردد داشته‌اند كه اين رقم نسبت به سال گذشته افزايش داشته است. بيش از 600 راهدارخانه در مسيرها به هموطنان خدمت‌رساني كرده‌اند و سازمان راهداري در ايام نوروز 1238 نفر را اسكان داد.»
سرابيان، نماينده وزارت دادگستري و سازمان تعزيرات حكومتي نيز با ارايه گزارشي از پرونده‌هاي رسيدگي شده، گفت: «در ۱۷ روز فعاليت ناظران سازمان تعزيرات حكومتي بيش از ۵۸۸ فقره پرونده ثبت شده كه بيشترين آنها با ۱۳ هزار و ۲۷۴ فقره پرونده به استان تهران مربوط بوده و كمترين پرونده‌هاي رسيدگي شده با ۲۷۹ فقره به استان خراسان جنوبي ارتباط داشته است.» همچنين گوران، قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت، نيز اعلام كرد: «بيش از ۲۳ هزار و ۲۰۲ پرونده تخلفات به ارزش ۱۰۹ ميليارد و ۹۶۵ هزار و ۲۳۱ ريال تشكيل شده است. ۳۲ هزار و ۶۳۴ فقره گزارش مردمي به سامانه دريافت شكايات وزارتخانه رسيده. رستوران‌هاي بين‌راهي و شهري در صدر جدول تخلفات نوروزي ايستاده‌اند و هنوز شكايت‌هاي مردم از گوشت و تخم‌مرغ ركورددار است. ۴۰۴ هزار و ۲۰۳ فقره بازرسي براساس ۱۴ هزار و ۵۹۳ شكايت مردمي صورت گرفت كه شكايت‌هاي منجر به تخلف ۴۷۵۴ مورد بوده است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون