• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3776 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۷ فروردين

اخبار ديپلماسي

اردوغان ادعاهاي ضد ايراني خود در منطقه را تكرار كرد
رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه طي مصاحبه با شبكه «ان‌تي‌وي» تركيه در خصوص تحولات منطقه گفت: مرحله اول عمليات سپر فرات كه من آن را چنين مي‌ناميدم، به پايان رسيد. البته كه اين يك نقشه راه است. اين نقشه مراحلي خواهد داشت كه نام‌گذاري يا ذكر نشده است. اين عمليات فقط به سوريه محدود نمي‌شود. همچنين در مناطق تلعفر و سنجار عراق نيز هم‌تباران ما حضور دارند. همچنين در موصل نيز هم‌تباراني داريم. وي در خصوص وضعيت سنجار نيز گفت: در منطقه سنجار وضعيت بسيار وخيم است؛ در آنجا قصد دارند براي تروريست‌ها مانند كوه قنديل مقري تشكيل دهند. در اين منطقه حدود 2 هزار و 500 عضو گروه تروريستي پ.ك.ك حضور دارند. به گزارش خبرگزاري تسنيم به نقل از آناتولي، رييس‌جمهور تركيه با تكرار ادعاهاي ضد ايراني خود و نيز اظهاراتي كه عليه حشد شعبي داشته، اظهار داشت: اگر به اين وضعيت نگاه كلي بيندازيم، در عراق يك نيرو براي حمايت از ايران در راستاي ملي‌گرايي فارس ولي بر اساس مذهب تشكيل مي‌شود. تلاش‌هاي توسعه طلبي در منطقه در راستاي ملي‌گرايي فارس، ولي مبتني بر مذهب‌گرايي است.

 

تعويق در بررسي طرح جديد تحريمي ايران

يك نماينده سناي امريكا روز
سه شنبه گفت كه بررسي لايحه جديد تحريم‌ها عليه ايران به دليل مسائل مربوط به انتخابات رياست‌جمهوري ايران در ماه مه (ارديبهشت) به تاخير افتاد. به گزارش خبرگزاري آنا از رويترز، گروهي از سناتورهاي دموكرات و جمهوريخواه در ماه مارس (اسفند) طرحي را با هدف تحميل تحريم‌هاي بيشتر عليه ايران در زمينه آزمايش موشك‌هاي بالستيك و ديگر فعاليت‌هاي غيرهسته‌اي طراحي كرده بودند. اين لايحه نمايشي از برخورد تند با ايران در دوران دولت جمهوري‌خواه دونالد ترامپ بود. با وجود اين روز سه‌شنبه باب كوركر، نماينده جمهوريخواه كميته روابط خارجي مجلس سنا گفت كه اين لايحه فعلا دنبال نخواهد شد. كوركر در جريان جلسه دادرسي اتحاديه اروپا به عنوان يك شريك امريكا در معاملات با روسيه، گفت: ما لايحه‌اي براي تحريم‌هاي ايران در دست داريم كه حاميان مشتركي دارد اما به دليل نگراني از واكنش اتحاديه اروپا و انتخابات ايران فعلا نمي‌تواند اجرايي شود. بنا به اين گزارش طرح اين لايحه زماني است كه كميته روابط خارجي سنا در مورد قانون بحث كند و پيوست‌هاي آن را مورد بحث قرار دهد. كوركر مانند بسياري از اعضاي دموكرات و جمهوريخواه كميته روابط خارجي سنا حامي اين لايحه بوده است.


دعوا بر سر قرارداد بويينگ
سناتورهاي امريكايي از انعقاد قرارداد ميان شركت بويينگ و خطوط هوايي آسمان ابراز نارضايتي كردند و آن را نگران‌كننده خواندند؛ اين در حالي است كه جان مك كين تاكيد كرد: اين قرارداد كاملا قانوني است. به گزارش ايسنا، به نقل از شبكه راشاتودي، شركت هواپيماسازي بويينگ روز سه‌شنبه از انعقاد قراردادي با خطوط هوايي آسمان در ايران به ارزش سه ميليارد دلار خبر داد كه با واكنش و انتقاد سناتورها و قانونگذاران امريكا مواجه شد. اعضاي كنگره گفتند كه نسبت به انعقاد اين قرارداد نگران هستند. ماركو روبيو، سناتور جمهوريخواه از فلوريدا ضمن نگران‌كننده خواندن قرارداد بويينگ و شركت آسمان گفت كه ممكن است دست به اقداماتي براي جلوگيري از اجراي آن بزند اما سناتورها جان مك كين و بن كاردين در واكنش به خبر انعقاد اين قرارداد گفتند كه كنگره نمي‌تواند كار زيادي براي توقف قرارداد انجام دهد. «جب هنسارلينگ»  عضو جمهوريخواه و رييس كميته مالي مجلس نمايندگان امريكا در واكنش به اين خبر ايران را به انتقال سلاح و نيرو به سوريه متهم كرد و به موسسات مالي دخيل در فروش هواپيما به ايران، هشدار داد. وي در بيانيه‌اي مكتوب با بيان اينكه بايد اطمينان يافت كه ايران از هواپيماهاي مسافربري براي انتقال نيرو به سوريه استفاده نمي‌كند، نوشته است: موسسات مالي امريكايي و خارجي بايد بدانند كه هيچ‌كس نمي‌تواند وانمود كند كه از ريسك تامين مالي اين توافق‌ها، اطلاع نداشته‌ است. مك كين، سناتور جمهوريخواه از ايالت آريزونا گفت: من با توافق هسته‌اي با ايران مخالف بودم و هيچ علاقه‌اي به كمك به ايراني‌ها ندارم اما آنچه آنها انجام داده‌اند، كاملا قانوني است. آنها پول را دريافت كرده‌اند و كالاي مذكور نيز يك سامانه تسليحاتي نيست، بنابراين نيازي به هيچ‌گونه دخالت كنگره ندارد. شركت بويينگ پيش از اين در سال 2016 يك قرارداد با شركت
ايران اير براي فروش 80 هواپيماي مسافربري امضا كرد. اين قراردادها نشان مي‌دهد كه بويينگ قصد دارد نخستين فروشنده و صادركننده هواپيما به ايران پس از حدود 40 سال باشد. از سوي ديگر روز گذشته روزنامه امريكايي واشنگتن‌پست با اشاره به انعقاد قرارداد جديد شركت بويينگ با ايران نوشت: هواپيماسازي بويينگ در حالي با خطوط هوايي ايران قرارداد امضا مي‌كند كه رييس‌جمهور امريكا تهديد مي‌كند دوباره به سراغ تحريم‌هاي ايران خواهد رفت. به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه واشنگتن‌پست، اين قرارداد كه نيازمند مجوز وزارت خزانه‌داري امريكا است نخستين
داد و ستد مالي قابل توجه با جمهوري اسلامي از زمان روي كارآمدن دونالد ترامپ است. اين قرارداد با اجراي توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 كه در جولاي 2015 ميان اين كشورها حاصل شد، ممكن شده است؛ توافقي كه منجر به رفع تحريم‌هاي ايران در ازاي محدوديت برنامه هسته‌اي اين كشور شد، اما دونالد ترامپ بارها اين توافق را مورد انتقاد قرار داده و آن را توافقي وحشتناك خوانده و تهديد كرده است كه دوباره بر سر مفاد آن مذاكره خواهد كرد. قراردادهاي اخير بويينگ، دولت ترامپ را در يك موقعيت سخت و دشوار قرار مي‌دهد؛ اينكه ميان اتخاذ رويكردي سخت‌تر در قبال ايران و حمايت از يك توليد‌كننده اصلي امريكا كه بزرگ‌ترين صادر‌كننده نيز به شمار مي‌آيد، يكي را انتخاب كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون