• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3778 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۰ فروردين

چهره ها - خبرها

خلع سلاح جدايي‌طلبان باسك رسما آغاز شد
اتا، گروه شبه‌نظامي جدايي‌طلب باسك، روز شنبه هشتم آوريل، با تحويل فهرستي از انبارهاي تسليحات خود به مقامات رسمي فرانسه، رسما روند خلع سلاح خود را شروع كرد. به گزارش بي‌بي سي، اتا آخرين گروه شورشي در اروپا به شمار مي‌رفت. در مراسمي در شهر بايون در جنوب فرانسه، اعضاي گروهي كه مياندار گفت‌وگوها بين گروه اتا و نهادهاي رسمي بوده‌اند، فهرستي از اطلاعات مربوط به تسليحات اين گروه و موقعيت آنها را به مقامات قضايي فرانسه تحويل دادند. گفته مي‌شود كه اتا بيش از يكصد قبضه اسلحه و چندين تن مواد منفجره در انبارهاي خود دارد. بعد از چهار دهه اقدام براي استقلال باسك از دو كشور فرانسه و اسپانيا، اتا در سال ۲۰۱۱ ميلادي اعلام آتش‌بس كرد. بيش از ۸۵۰ نفر در درگيري‌هاي اين گروه در طول بيش از ۴۰ سال كشته شدند. ماتياس فكل، وزير كشور فرانسه، روز تحويل تسليحات اتا را روزي مهم خوانده و گفته كه عملياتي در جريان است تا اين تسليحات به موقعيتي امن منتقل شوند. دولت اسپانيا هم اعلام كرده است كه خلع سلاح اتا، اقدامي يكجانبه از طرف اين گروه است و در مقابل، هيچ امتيازي به اين گروه داده نخواهد شد. اتا بيش از ۵۰ سال پيش در دوره ژنرال فرانكو، ديكتاتور اسپانيايي تشكيل شد. استقلال باسك از محدوده‌اي در جنوب غرب فرانسه و شمال اسپانيا هدف اصلي اين گروه بود. نخستين‌بار در سال ۱۹۶۸ ميلادي و بعد از آنكه يك افسر پليس مخفي به ضرب گلوله در شهر سن‌سباستين باسك كشته شد، نام گروه اتا بر سر زبان‌ها افتاد.


يا استقرار بمب‌هاي اتمي يا ترور كيم جونگ اون
شوراي امنيت ملي امريكا سه گزينه را براي پاسخ دادن به برنامه هسته‌اي كره شمالي در مقابل رييس‌جمهور اين كشور قرار داده است. گزينه‌هايي كه استقرار موشك‌هاي هسته‌اي امريكا در كره جنوبي و ترور كيم جونگ اون، رهبر پيونگ يانگ را شامل مي‌شود. به گزارش ايسنا، شبكه خبري ان‌بي‌سي با اشاره به منابع مختلف اطلاعاتي و نظامي درباره سناريوهايي كه واشنگتن ممكن است در مقابل برنامه موشكي و هسته‌اي پيونگ يانگ اتخاذ كند گزارشي منتشر كرده است. هر دوي اين سناريوها بخشي از تغيير رويكرد امريكا در قبال كره شمالي است. نخستين و مناقشه‌آميزترين اين اقدامات كه اكنون از سوي امريكا در حال بررسي است استقرار تسليحات هسته‌اي در كره جنوبي است. خروج كامل تسليحات هسته‌اي امريكا از كره جنوبي 25 سال پيش عملي شد. بازگرداندن اين بمب‌ها نخستين استقرار هسته‌اي خارجي از زمان پايان جنگ سرد خواهد بود كه بي‌هيچ چون و چرايي اقدامي تحريك‌آميز توصيف مي‌شود. مارك ليپرت، سفير سابق امريكا در كره جنوبي نيز در اين باره معتقد است: استقرار تسليحات هسته‌اي مساله‌اي است كه حمايت از آن در ميان مردم كره رو به افزايش است. به گفته ليپرت، برخي نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه بيش از 50 درصد مردم با اين اقدام موافق هستند. اين مساله‌اي است كه مورد توجه و گفت‌وگو ميان مردم قرار گرفته و حمايت از آن در طي زمان شكل گرفته و در حال حاضر رو به افزايش است. گزينه ديگري كه در مقابل مقامات امريكايي وجود دارد ترور كيم جونگ اون، رهبر كره شمالي و ساير مقامات عاليرتبه اين كشور است كه مسووليت كنترل برنامه‌هاي موشكي و هسته‌اي آن را بر عهده دارد. به گفته ليپرت، مطرح كردن چنين ايده‌اي اساسا يك پسرفت است. گزينه سوم كه يك اقدام تركيبي محسوب مي‌شود نفوذ نيروهاي ويژه امريكايي و كره جنوبي در كره شمالي به منظور نابود كردن زيرساخت‌هاي كليدي چون پل‌ها و زيرساخت‌هاي موشكي است .

 

شرط حماس براي تحويل وزارتخانه‌هاي غزه به دولت
جنبش مقاومت اسلامي فلسطين «حماس» اعلام كرد، درصورتي كه دولت توافق ملي فلسطين به مسووليت‌هاي خود در قبال نوار غزه پايبند باشد، حماس آماده است وزارتخانه‌ها در نوار غزه را به دولت توافق فلسطين تحويل دهد. به گزارش ايسنا، به نقل از روسيا اليوم، فوزي برهوم، سخنگوي حماس در بيانيه‌اي گفت: جنبش حماس آماده تحويل تمامي بخش‌هاي دولتي و وزارتخانه‌ها به دولت توافقي است، مشروط به اينكه دولت رامي حمدالله به انجام تمامي مسووليت‌ها و وظايفش در قبال غزه و اجراي توافق‌هايي كه با حضور گروه‌هاي ملي و اسلامي صورت گرفت، پايبند باشد. وي در اين خصوص به توافق «الشاطئ» اشاره كرد كه بر اساس آن، دولت توافقي تشكيل شد كه از ماموريت‌هاي آن، مقدمه چيني براي انتخابات سراسري و رسيدگي به پرونده كارمندان دولت حماس كه تعداد آنها حدود ۴۰ هزار تن است و رسيدگي به پرونده دستگاه‌هاي امنيتي است. برهوم گفت: دولت رامي حمدالله نه تنها وظايف خود در قبال ساكنان محاصره شده غزه را رها كرده است، بلكه عمدا به ايجاد بحران‌هاي ساختگي براي ساكنان غزه پرداخته و عرصه را بر آنها تنگ كرده و به ملزومات پايداري و ثبات آنها ضربه زده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون